Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 23:40
  #133
Medlem
grungewhores avatar
det är rätt enkelt: personalkostnaden är en restaurangs högsta kostnad, och för att kunna ha bra personal så måste man antingen ta ut en hutlös prislapp på tallriken, eller skarva på kvaliteten på densamma.

I högre skolan så har Sverige några välrenommerade restauranger, som speglar just prisbilden på tallriken. Det är dyrt att äta där, just därför att man har bra personal OCH bra råvaror.

Tyvärr är svensken fruktansvärt obildad vad gäller kvalitet, och 90% av alla de som äter ute är sällan de som reser mycket och upplevt riktig kvalitet utomlands. Svenne bananer tenderar att gå även på svenne banangrejor när de är i NY eller London, och därmed så tycker de att de är internationellt medvetna när de beställer sliders istället för en burgare, för så gjorde man på utlandssemestern. Man vet helt enkelt inte vad bra kvalitet är.

Sen finns det de omvända: matsnobbar som käkat på trestjärnigt i Frankrike några gånger, och jämför allt de äter, från lunchhak till mellanprisställen, med gastronomiska engångsupplevelser.
Framförallt är svensken så jävla tröttsamt ängslig att de tror att de upplevt hela världen för att de varit på semester i Nice och New York, och förväntar sig samma upplevelse hemma.

Eller så nöjer de sig med att lita på nån trött Metroskribent som ställföreträdande expert.
Citera
2018-02-19, 21:12
  #134
Medlem
Trottoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Jag har nu kommit upp i övre 20års-åldern och därmed hunnit prova flertalet restauranger i vårt avlånga land. Efter flera utlandsvistelser har jag nu kommit fram till att kvalitén på maten som serveras i svenska restauranger är förjävlig sett till priset.

Det tragiska är att svensson verkar bli imponerade av minsta lilla, vilket innebär att de ställer väldigt låga krav på maten. Kanske är det så att maten inte ens är det centrala, att många bara vill ha en mötesplats för att supa sig fulla på överprisad budgetvin?

Jag kan ta ett exempel på hur en vanlig svensk restaurangmåltid ser ut:
Cirka 90gram skivad fläskkött av okänd ursprung serveras på en sönderdiskad vit tallrik. Tillbehören består av 2 matskedar (ja, 2 matskedar) potatispuré/mos och någon gelé. Lite rödvinssås med tveksam smak. Besticken är relativt långa och är även här sönderdiskade och ser otroligt slitna ut.

Priset: 179kr + alkoholfri dricka 45kr. Dricks? Jag dricksar inte i Sverige.

När man trodde att det skulle komma en räddning i form av nya koncept, i det här fallet "Pinchos". Så trodde man fel, besökte Pinchos relativt nyligen. Blir erbjuden popcorn och ett trångt bord tillsammans med min partner. Bredvid oss satt ett 20-tal vuxna på afterwork (kunde knappt höra varandra).

Nåja, nu till maten. Vi beställer 2-3 smårätter var, som kostar ca. 45-55kr styck. Man har ju hört talas om smårätter, men min hamburgare såg ut som om den knappt kunnat mätta en pyssling. Till råga på det får man hämta maten själv och får den såklart nästan genomkall.

Med det sagt, är det inte så konstigt att det går så bra för pizzeriorna och snabbmatsställena i Sverige. Folk blir tillslut trötta på den fisförnäma maten och kräver riktig mat till ett rimligt pris istället.

Eller vad tycker ni?
Vad är er erfarenhet av restaurangmaten i Sverige? Bra eller dåliga erfarenheter? Vad tycker ni om Pinchos t.ex.? Vill ni betala 179kr för en fisförnäm måltid när ni kan få lyxig måltid av hummer+räkor i t.ex. Spanien/Italien för samma pris?

Avrundar genom att länka till detta korta videoklipp som summerar det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=9W5pgUR-Ous

Låter som du bor i en småstad eller har dålig ex-ante krogintuition.
Citera
2018-02-26, 15:36
  #135
Medlem
Anser att kvalitéten på restaurangutbudet i Sverige varierar väldigt beroende på var man går. Det är inte nödvändigtvis de dyraste ställena som är bäst, enligt mig.
Finns många bra och billiga hak i City t.ex. De asiatiska lunchbufféerna är de jag brukar köra på främst. Är personligen f.ö. inte mer/mindre nöjd med maten utomlands på restauranger än vad jag är med den vi har här hemma - oftast.
Citera
2018-03-24, 21:23
  #136
Medlem
Slottsherres avatar
Kvalitén kan man inte klaga på, åtminstone inte i storstäderna. Matkulturen har ju verkligen fått ett uppsving.
Problemet är att det är så dyrt att äta ute i Sverige. Och en stora boven är överpriset på dryck.
100 spänn för ett glas vin som inte ens är av speciellt hög kvalité. Och det enda krögaren har bidragit med är att dra ur korken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback