Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-23, 15:14
  #1
Medlem
ManJuices avatar
Jag har nu kommit upp i övre 20års-åldern och därmed hunnit prova flertalet restauranger i vårt avlånga land. Efter flera utlandsvistelser har jag nu kommit fram till att kvalitén på maten som serveras i svenska restauranger är förjävlig sett till priset.

Det tragiska är att svensson verkar bli imponerade av minsta lilla, vilket innebär att de ställer väldigt låga krav på maten. Kanske är det så att maten inte ens är det centrala, att många bara vill ha en mötesplats för att supa sig fulla på överprisad budgetvin?

Jag kan ta ett exempel på hur en vanlig svensk restaurangmåltid ser ut:
Cirka 90gram skivad fläskkött av okänd ursprung serveras på en sönderdiskad vit tallrik. Tillbehören består av 2 matskedar (ja, 2 matskedar) potatispuré/mos och någon gelé. Lite rödvinssås med tveksam smak. Besticken är relativt långa och är även här sönderdiskade och ser otroligt slitna ut.

Priset: 179kr + alkoholfri dricka 45kr. Dricks? Jag dricksar inte i Sverige.

När man trodde att det skulle komma en räddning i form av nya koncept, i det här fallet "Pinchos". Så trodde man fel, besökte Pinchos relativt nyligen. Blir erbjuden popcorn och ett trångt bord tillsammans med min partner. Bredvid oss satt ett 20-tal vuxna på afterwork (kunde knappt höra varandra).

Nåja, nu till maten. Vi beställer 2-3 smårätter var, som kostar ca. 45-55kr styck. Man har ju hört talas om smårätter, men min hamburgare såg ut som om den knappt kunnat mätta en pyssling. Till råga på det får man hämta maten själv och får den såklart nästan genomkall.

Med det sagt, är det inte så konstigt att det går så bra för pizzeriorna och snabbmatsställena i Sverige. Folk blir tillslut trötta på den fisförnäma maten och kräver riktig mat till ett rimligt pris istället.

Eller vad tycker ni?
Vad är er erfarenhet av restaurangmaten i Sverige? Bra eller dåliga erfarenheter? Vad tycker ni om Pinchos t.ex.? Vill ni betala 179kr för en fisförnäm måltid när ni kan få lyxig måltid av hummer+räkor i t.ex. Spanien/Italien för samma pris?

Avrundar genom att länka till detta korta videoklipp som summerar det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=9W5pgUR-Ous
Citera
2017-12-23, 15:20
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Glöm inte plankstek eller schnitzel med pommes ett måste på många krogar.
Citera
2017-12-23, 15:27
  #3
Medlem
Jag går numera ut och äter endast om någon annan betalar, alltså typ när en leverantör eller liknande vill muta mig, skulle inte få för mig att betala för det. Lunchrestaurangerna har changerat så pass att jag sedan några år också lagar min egen finlunch och tar med till jobbet.
Citera
2017-12-23, 15:30
  #4
Medlem
Därför att svennebananer aldrig klagar eller ens säger till om småsaker när de går ut. Inte heller bryr sig någon om live musik och liknande.

Enda räddningen är hipsterkulturen speciellt i Stockholm. Letar du lite och får några tips där så kan du smörja kråset rejält och vara nöjd.

Samt fine dining är vi bra på, åter igen iaf i Stockholm. Malmö/Göteborg suger balle. Varit på deras "bästa" och skulle aldrig gå tillbaka ens om någon betalade.
Citera
2017-12-23, 15:32
  #5
Medlem
Problemet är att du besöker undermåliga restauranger och förväntar dig en michelinkrog, pinchos? Taskigt halvfabrikat och oljebea "mums".
Citera
2017-12-23, 15:33
  #6
Medlem
Käkat på restauranger en handfull gånger i mitt liv och det var för att jag var tvungen. Jag minns bara att jag blev hungrigare efteråt. Var som om man åt aptitretare.
Citera
2017-12-23, 15:44
  #7
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Glöm inte plankstek eller schnitzel med pommes ett måste på många krogar.

och en slaskig bea-sås till




ont: vem kan tro att de ska vara bågon kvalitet på restauranger när de so mjobbar där får så otroligt dåligt betalt ?

Inte konstigt om man blir magsjuk av att äta på vissa ställen :/
Citera
2017-12-23, 15:45
  #8
Avstängd
Att gå ut på restaurang i Sverige är ungefär som att skjuta sig själv i foten.
Citera
2017-12-23, 16:39
  #9
Medlem
submariners avatar
Hej,

Håller helt med TS - kvarterskrogar & Co. håller generellt mycket bättre nivå i t.ex. Italien. Men, vem förväntar sig på riktigt att ett slabbigt Vi serverar svensk husmanskost -ställe i Filipstad ska servera mat som är mer än i bästa fall ätlig?

Finns mycket bra mellanklasskrogar i Sverige - testa gärna Nytorget 6, Nook eller Lilla Ego i Sthlm alternativt Bastard i Malmö
Citera
2017-12-23, 16:46
  #10
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowmannenz
Käkat på restauranger en handfull gånger i mitt liv och det var för att jag var tvungen. Jag minns bara att jag blev hungrigare efteråt. Var som om man åt aptitretare.


innehåller så in i **** salt
man blir bara törstig

har också slutat äta skräpmat
Citera
2017-12-23, 16:54
  #11
Avstängd
Alphaelites avatar
Mest för att Svensken är en vek jävel o klagar sällan. Dem som gör det är ingen stor kostnad att ta.

Är själv i den branschen o vi resonerar så

Precis som dig. Du skapar en tråd på ett forum som har noll credit i opinion o krogbranschen o förväntar dig gehör.

Klaga på plats istället.

Om du vågar.....
__________________
Senast redigerad av Alphaelite 2017-12-23 kl. 17:07.
Citera
2017-12-23, 16:56
  #12
Medlem
Med skattesatserna vi har kan man antingen ha en restaurang med halvfabrikat, eller så får man dra på priser de flesta inte vill betala för en måltid.

För de där 200kr för en varmrätt kan man liksom låta hela familjen käka tacos i två dagar, vilket är godare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback