Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-12-23, 18:40
  #85
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Vad jag förstått så är NASA överlyckliga. De supportar SpaceX så mycket de kan utan att göra sig ovänner med senaten.

Däremot är nog ULA (United Launch Alliance, med Boeing m.fl.) inte så glada. Den jobbiga biten för NASA är rent politisk. Om de fått hade de nog kört ännu mer med SpaceX. Frågan är bara hur länge senaten som helhet kommer acceptera Boeings överpriser. Mycket av Boeings jobb är utlokaliserade i USA så de senatorer som påverkas av neddragningar kommer klaga som faen. Men i slutändan är det ju ändå kostnad som avgör, även för NASA.

+ härligt att det gått bra för Iridium satelliterna!

Man glömmer vem som tjänar på det nuvarande ineffektiva systemet. Du har rätt, Musk är nog inte så jättepoppis hos de osynliga pamparna i megaföretagen.

Vem tror karln att han är egentligen? Komma här och bygga snygga fungerande elbilar, enkla transaktionssystem och nu billiga rymdraketer
Konstigt att de låter honom leva, karln är ju livsfarlig.
Citera
2017-12-23, 19:47
  #86
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Man glömmer vem som tjänar på det nuvarande ineffektiva systemet. Du har rätt, Musk är nog inte så jättepoppis hos de osynliga pamparna i megaföretagen.

Vem tror karln att han är egentligen? Komma här och bygga snygga fungerande elbilar, enkla transaktionssystem och nu billiga rymdraketer
Konstigt att de låter honom leva, karln är ju livsfarlig.

Jag kommer ihåg va jag hörde det först😉
Du har en poäng i hela ditt inlägg , mitt fetade!
Får se hur länge han finns kvar på den här scenen?
Citera
2017-12-24, 20:02
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Vi kommer aldrig kunna bosätta oss där ute i stor skala. Så varför i helvete ska man bry sig om detta?

Det fanns de som sa at vi aldrig kommer kunna flyga heller..
Fundera lite på hur mycket människan rent tekniskt har utvecklats de senaste hundra åren, och fundera var vi antagligen står i samma takt om sådär 300 år.
Citera
2017-12-24, 22:28
  #88
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag förstår inte varför ni är så upprymda över just denna uppskjutning. Det har skjutits upp flera tusen raketer som varit ungefär lika häftiga som denna. Det enda som inte var jättevanligt med denna uppskjutning var att en del av raketen hade använts förut men det var inte första gången i rymdhistorien det heller. Är ni imponerade över hastigheten på 28 000 km/h? Ja, jo, det är ju fort men det var den hastigheten Sputnik höll 1957 också.

Första gången SpaceX landade ett raketsteg var ju ett rätt historiskt tillfälle men den här flygningen, en vanlig jäkla uppskjutning liksom.
Citera
2017-12-25, 03:53
  #89
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför ni är så upprymda över just denna uppskjutning.
Hela grejen verka vara att nån startade en NY tråd med länk till livestream just när count down streamades.

Så några FBare som aldrig hittat astronomiforumet förut halkade in i rätt tid via "Nya ämnen"
Citera
2017-12-25, 06:32
  #90
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag förstår inte varför ni är så upprymda över just denna uppskjutning. Det har skjutits upp flera tusen raketer som varit ungefär lika häftiga som denna. Det enda som inte var jättevanligt med denna uppskjutning var att en del av raketen hade använts förut men det var inte första gången i rymdhistorien det heller. Är ni imponerade över hastigheten på 28 000 km/h? Ja, jo, det är ju fort men det var den hastigheten Sputnik höll 1957 också.

Första gången SpaceX landade ett raketsteg var ju ett rätt historiskt tillfälle men den här flygningen, en vanlig jäkla uppskjutning liksom.

1. Aldrig sett en uppskjutning live förut.
2. När andra i tråden är entusiastiska, dras man med.
3. Väldigt okunnig inom astronomi, men man rycktes med.
4. Den låg under ”nya ämnen”.
Citera
2017-12-25, 17:27
  #91
Medlem
slasktomtes avatar
https://www.liveleak.com/view?i=c13_1514079836

Krock orsakad av bilförare som tittar på raketen och inte på vägen.
Citera
2017-12-26, 11:31
  #92
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag förstår inte varför ni är så upprymda över just denna uppskjutning. Det har skjutits upp flera tusen raketer som varit ungefär lika häftiga som denna. Det enda som inte var jättevanligt med denna uppskjutning var att en del av raketen hade använts förut men det var inte första gången i rymdhistorien det heller. Är ni imponerade över hastigheten på 28 000 km/h? Ja, jo, det är ju fort men det var den hastigheten Sputnik höll 1957 också.

Första gången SpaceX landade ett raketsteg var ju ett rätt historiskt tillfälle men den här flygningen, en vanlig jäkla uppskjutning liksom.

Samma för mig som Gorm, har aldrig sett en uppskjutning live men det handlar även (iaf för mig men säkert andra) just att det är en SpaceX uppskjutning så varje uppskjutning är ett litet steg mot Mars
Citera
2018-01-08, 02:02
  #93
Medlem
hagsatras avatar
http://www.spacex.com/webcast nu sköt de upp en ny raket
Citera
2018-01-08, 02:42
  #94
Medlem
Hoppa fram till 19.30 i denna video så ser man uppskjutningen,

https://www.youtube.com/watch?v=0PWu3BRxn60
Citera
2018-01-08, 08:08
  #95
Medlem
Har ni några teorier vad den hemliga lasten "Zuma" kan vara för något?
Citera
2018-01-08, 09:48
  #96
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Har ni några teorier vad den hemliga lasten "Zuma" kan vara för något?
Jacob Zuma blev ju nyss bortröstad från presidentposten i Sydafrika, han kanske vill fly planeten? Annars kan det vara nästan vad tusan som helst. Någonting som skulle upp i LEO, inte vägde mer än att Falcon hade bränsle kvar för att landa första steget och som tillät ett relativt stort tidsfönster på 2 h för uppskjutningen, alltså inte så jättenoga med banan. Och Zuma byggdes av Northrop Grumman.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback