Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-22, 19:53
  #13
Medlem
Om internetröstande skulle vara "vansinnigt osäkert" måste det också vara "vansinnigt osäkert" att ha internetbank, deklarera via internet eller handla aktier via internet. Underligt nog verkar detta inte vara ett problem för gemene man.

När det väl är säkerhetsproblematik brukar det vara att personen i fråga blir lurad att ge ut säkerhetskoder flera gånger om över telefon.

Jag tror verkligen att direktdemokrati skulle kunna rädda detta land från vansinnet. Det skulle visa vad folk tyckte i sakfrågor istället för att låta media diktera vad folk tyckte i sakfrågor.
Citera
2017-12-22, 20:41
  #14
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Om internetröstande skulle vara "vansinnigt osäkert" måste det också vara "vansinnigt osäkert" att ha internetbank, deklarera via internet eller handla aktier via internet. Underligt nog verkar detta inte vara ett problem för gemene man.

När det väl är säkerhetsproblematik brukar det vara att personen i fråga blir lurad att ge ut säkerhetskoder flera gånger om över telefon.

Jag tror verkligen att direktdemokrati skulle kunna rädda detta land från vansinnet. Det skulle visa vad folk tyckte i sakfrågor istället för att låta media diktera vad folk tyckte i sakfrågor.

Jag tycker att i valen i framtiden så kan vi ha ett mobilt Bank Id så kan vi rösta i valet och den som vill vill föra Sverige fram. Vi kan sitta vid vår dator och rösta och slipper ett öppet bord med valsedlar för olika partier.
Citera
2017-12-22, 20:48
  #15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Om vi i grundlagen kan införa direktdemokrati kommer det att hota PK i så fall? Finns det något parti i riksdagen som är beredd att ta upp frågan? Vilket parti kommer att låta medborgarna få mera att säga till om i folkomröstningar? Vi lever ju i en uppkopplad värd där man kunde göras dessa folkomröstningar via datorn i anslutning till Bank Id.
Direktdemokraterna.se

Men de är helt neutrala vad gäller själva politiken. De vill bara ha mer demokrati.
Huruvida det skulle gynna en viss åsikt beror på hur många som är engagerade och röstar i sakfrågorna via deras system. Deras ledamöter i riksdagen och kommunerna kommer bara rösta som folk har röstat på nätet.

Man kan bara spekulera i vilka som vinner på det. Förmodligen kommer högerfolk vara mer alerta, men när vänstern märker att det påverkar politiken kommer de mobilisera. Må bäste man vinna.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-12-22 kl. 20:51.
Citera
2017-12-22, 20:50
  #16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Inom en snar framtid kommer vi att kunna rösta via vår egen dator med ett säkerhetssystem som är vattentätt.

Det vill jag se innan jag tror det. Hittills har jag inte sett några vattentäta lösningar, allra minst i Sverige.

Direktdemokrati i all ära, men då måste vi börja med att lära oss att formulera folkomröstningsfrågor på ett intelligentare sätt än hittills, t ex måste de ha ett bäst-före-datum, dvs hur länge besluten skall gälla, och vad som händer därefter.
Citera
2017-12-23, 17:38
  #17
Medlem
DI bekräftar min tes att mer direktdemokrati är vad som behövs.

LEDARE. Slutsatsen av finansminister Magdalena Anderssons uttalanden i intervjun med DN på fredagen är att väljarna ofta har rätt.

Hon sa att integrationen inte fungerar i Sverige, att välfärdsstaten inte kan expandera hur snabbt som helst och att asylsökande har en bättre chans om de söker sig till andra länder.

Uttalandena, som bygger på pragmatism, inte ideologi, står långt ifrån inställningen hos både S och alliansen innan flyktingströmmen kulminerade hösten 2015. Regerande statsminister Fredrik Reinfeldts uttalande om "öppna hjärtan" sommaren 2014 var gott men verklighetsfrämmande. Det kände väljarna på sig, och tillsammans med det faktum att alliansen som helhet hade uttömt sina idéer gjorde det att de förlorade valet, och SD växte.


https://www.di.se/ledare/lotta-engze...-folkets-rost/
Citera
2017-12-23, 21:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Direktdemokraterna.se

Men de är helt neutrala vad gäller själva politiken. De vill bara ha mer demokrati.
Huruvida det skulle gynna en viss åsikt beror på hur många som är engagerade och röstar i sakfrågorna via deras system. Deras ledamöter i riksdagen och kommunerna kommer bara rösta som folk har röstat på nätet.

Man kan bara spekulera i vilka som vinner på det. Förmodligen kommer högerfolk vara mer alerta, men när vänstern märker att det påverkar politiken kommer de mobilisera. Må bäste man vinna.

Bra idé. Och bra start om man skulle lyckas baxa in folk i de beslutande samlingarna.
Citera
2018-01-05, 20:51
  #19
Medlem
Eliten verkar vara rädd för direktdemokrati medan allmänheten är mera positiv till idén. Förstår det för de skulle då få börja lobba gentemot allmänheten och inte bara slita sulorna i maktens korridorer.

While a median of 68% of the 12 publics surveyed say allowing citizens to vote directly on major national issues would be a good way to govern their country, just 37% of foreign policy experts surveyed agree.

http://www.pewglobal.org/2017/11/07/...ampaign=buffer
Citera
2018-09-09, 09:00
  #20
Medlem
https://direktdemokraterna.se/2018/n...rektdemokrati/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback