Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-08, 21:45
  #337
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Kostnaden för hantverket och materialet för en vanlig rostfri Rolex beräknas uppgå till 7-10.000 kr om man googlar runt lite. Ungefär en femte- till tiondel av slutpriset, med andra ord.

Resten är alltså hjärnspöken som lättast bygger bo i skallar där de har rejält med benutrymme.

Du får nog fortsätta att googla, för de siffrorna är helt osannolika. Jag har läst riktigt bra uppskattningar, av välrenommerade entusiaster i branschen, och redan för flera år sen, landade den billigaste Rolexmodellen på omkring 20 000:- i tillverkningskostnad. Att dessa sedan säljs med en rejäl marginal, är exakt vad man kan förvänta av en produkt i lyxsegmentet. Att som du försöka rationalisera med utgångspunkt i tillverkningskostnad, är absurt i detta segment. Här handlar det om att sälja en upplevelse. Själva klockan är bara en av flera detaljer i den upplevelsen och lyx handlar inte om rationalitet, utan om känslor och subtilitet.
Citera
2018-09-09, 12:29
  #338
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lite olika för olika märken. Jag anser att priset för en Lange & Söhne eller Greubel Forsey har sina goda skäl, genom t ex innovationskonst och den utsökta finishen ... Det går inte att jämföra sådana pjäser med eventuella kopior? Finns det ens, på dessa märken? Ens på de mest basic modellerna av Lange & Söhne? Minsta kännedom om detta märke kommer att göra det lätt att avslöja fejk.

https://www.intime03.co/141-a-lange-sohne

Och jag har svårt att tro att enbart hantverket motiverar ett pris på >200.000.
Citera
2018-09-09, 12:30
  #339
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Du får nog fortsätta att googla, för de siffrorna är helt osannolika. Jag har läst riktigt bra uppskattningar, av välrenommerade entusiaster i branschen, och redan för flera år sen, landade den billigaste Rolexmodellen på omkring 20 000:- i tillverkningskostnad. Att dessa sedan säljs med en rejäl marginal, är exakt vad man kan förvänta av en produkt i lyxsegmentet. Att som du försöka rationalisera med utgångspunkt i tillverkningskostnad, är absurt i detta segment. Här handlar det om att sälja en upplevelse. Själva klockan är bara en av flera detaljer i den upplevelsen och lyx handlar inte om rationalitet, utan om känslor och subtilitet.

Och att påstå att man betalar för hantverket är lika fånigt. Det handlar inte alls om att sälja en upplevelse, det handlar om att sälja status.
Citera
2018-09-09, 12:34
  #340
Medlem
carlpetersen73s avatar
Breitling är en riktigt pinsam klocka. Sitter ofta på ungar med rika föräldrar, kriminella och de med liten kuk.
Citera
2018-09-09, 12:50
  #341
Medlem
Vem fan använder klocka i dagsläget? Har inte använt klocka sedan jag skaffade min första mobil för 20 år sedan. Jag tycker människor som använder klocka är pinsamma.
Citera
2018-09-09, 19:44
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
https://www.intime03.co/141-a-lange-sohne

Och jag har svårt att tro att enbart hantverket motiverar ett pris på >200.000.
Jag har för mig att Lange & Söhne endast tillverkar ca 6 000 ur årligen, att jämföra med Rolex (som inte går att jämföra horologiskt) som tillverkar ca 1 miljon (?) eller Patek Philippe med sina ca 60 000 årligen. Lange & Söhne har samma höga finish redan i deras instegsmodeller och hela vägen upp, medan nästan alla andra tillverkare (utom vissa mikromärken eller independents) har graderad nivå på finishen beroende på modellinje och pris. En annan egenhet med Lange & Söhne är att de plockar ihop, testar, plockar isär och sätter ihop en gång till och testar. Trimningen ger en hög precision, men tar tid och kostar därför pengar.

Vad man inte får med replikor eller billigare märken är den gedigna kvalitetskänslan. Inget glapp där inte. Nästan allt Lange & Söhne gör har boett av ädelmetall. När de undantagsvis gör något av stål så blir det snarare en raritet som betingar högre pris. Det är ganska tjusigt med vitt guld eller platina. Ingen har en aning, men får gärna hållas ovetande, om den sortens lyx under radarn.
Citera
2018-09-09, 22:52
  #343
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Och att påstå att man betalar för hantverket är lika fånigt. Det handlar inte alls om att sälja en upplevelse, det handlar om att sälja status.

Då har du inte förstått vad en lyxprodukt är för något. Status finns med, men bara som en i högen av många känslor som ligger till grund för den upplevelse som varumärket levererar. Detta är ett faktum och inte en åsikt, vilket alla skolade marknadsförare kan bekräfta för dig.
Citera
2018-09-29, 00:06
  #344
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Hade själv en Diesel som när den behövdes byta batteri i visade sig innehålla ett billigt kinesiskt urverk.

Det lär väl inte kommit som en chock i och för sig

Håller med f.ö. Min första klocka var en ful jävel från Gant som jag köpte på Rhodos flygplats för 150 €. Där snackar vi pinsamt. Gav bort den några år senare när jag insett mitt misstag. Inte haft råd med något vettigt sedan dess men så får det vara.
Citera
2018-09-29, 00:18
  #345
Medlem
Rolex är riktigt töntigt
Citera
2020-12-04, 11:03
  #346
Medlem
Kopior av dyra märken är ju skämmigt, men jag tycker inte att det är skämmigt att bära en billig klocka man själv tycker är snygg. Detta är i vart fall min åsikt :-)
Citera
2020-12-04, 11:07
  #347
Avstängd
grungewhores avatar
prenumerationsklockor måste väl vara de töntigaste, speciellt när de görs reklam för av töntiga influencers.

smartwatches är också jävligt töntigt så vida man inte är värsta träningsnörden som vill mäta olika värden o s v. folk som betalar med sin jävla smartwatch som de måste trixa och pula med medan kön växer borde skjutas.
Citera
2020-12-06, 23:56
  #348
Medlem
Panerai, Breitling och rolex subs är pinsamma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback