Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-22, 13:37
  #25
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Just ja, glömde rapporten! Det gick finfint, Dock är jag lite väl hetsig så det är redan slut. Det skulle nog vinna på lite lagring, hehe

Härligt! Hur blev procenten, smak och kolsyra? Lät du det jäsa ut ordentligt eller gick du och sörplade från hinken allt eftersom? 😉
Behövs någon klarning?

Ska banne mig sätta en liten omgång.
Citera
2018-05-22, 13:56
  #26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Härligt! Hur blev procenten, smak och kolsyra? Lät du det jäsa ut ordentligt eller gick du och sörplade från hinken allt eftersom? 😉
Behövs någon klarning?

Ska banne mig sätta en liten omgång.

Jag gjorde 20 liter, lät det jäsa ut helt och hållet. Den sista veckan eller så lät jag jäskärlet stå på köksbordet, för att slippa flytta när det var dags att "häverta". På så vis behövdes ingen klarning, det var klart och fint. Gjorde det förresten på svartvinbärsjuice, men det är ju mest äpple i den så resultatet borde bli snarlikt.

Smaken blev helt rimlig, som sagt skulle det sannolikt vunnit en hel del på lagring men jag var primärt ute efter draget under galoscherna - och det fanns där! Om jag skulle gissa en siffra så tror jag att procenten hamnade någonstans runt 10-12. Något svagare än klassiskt rött på 14-15 procent, men inte mycket.

Kan definitivt rekommendera dig att sätta en sats, jag ska själv göra mer! Billigt och enkelt, och kul!

PS. Ja, jag gick och smuttade lite på mäsken under resans gång, haha
Citera
2018-05-23, 21:11
  #27
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag gjorde 20 liter, lät det jäsa ut helt och hållet. Den sista veckan eller så lät jag jäskärlet stå på köksbordet, för att slippa flytta när det var dags att "häverta". På så vis behövdes ingen klarning, det var klart och fint. Gjorde det förresten på svartvinbärsjuice, men det är ju mest äpple i den så resultatet borde bli snarlikt.

Smaken blev helt rimlig, som sagt skulle det sannolikt vunnit en hel del på lagring men jag var primärt ute efter draget under galoscherna - och det fanns där! Om jag skulle gissa en siffra så tror jag att procenten hamnade någonstans runt 10-12. Något svagare än klassiskt rött på 14-15 procent, men inte mycket.

Kan definitivt rekommendera dig att sätta en sats, jag ska själv göra mer! Billigt och enkelt, och kul!

PS. Ja, jag gick och smuttade lite på mäsken under resans gång, haha

Tackar. Låter som ett utmärkt sommarprojekt. Ska nog sätta lite rabarbervin också. Trevligt att gå och smutta på när man lallar runt i trädgården.
Citera
2018-05-24, 02:15
  #28
Medlem
Frater_Frags avatar
För att återgå till ämnet så vill jag inflika att det bästa fabrikatet av turbojäst nog ändå är Alcotec. Det finns flera varianter, men samtliga kännetecknas av att de ger en väldigt ren välsmakande mäsk. Om mäsken smakar hyfsat så blir destillatet bra.
Citera
2018-05-24, 04:46
  #29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Tackar. Låter som ett utmärkt sommarprojekt. Ska nog sätta lite rabarbervin också. Trevligt att gå och smutta på när man lallar runt i trädgården.

Spännande! Nåt du gjort förr? Vi får skitmycket rabarber i år, så det hade varit kul att testa. Har du något recept?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback