Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 02:23
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Intressant! Hur gör man cider istället för vin? Vad är det för skillnad ur "bryggarperspektiv"?

Cider är nästan exakt samma sak, med "skillnaden" att man vid tappning på flaska tillsätter en knapp tesked (per flaska) strösocker innan kapsylering. Låt därefter efterjäsa vecka eller två-tre, så är det "kolsyrat och klart"!
Citera
2018-02-03, 02:36
  #14
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Släng inte ut pengar på "turbojäst", köp Kronjästs "röda" pulverjäst "för söta degar".
Mackmyra använder Kronjästs "för söta degar" när de tillverkar whisky. Finns för fyra spänn påsen (8 för tvåpack de säljs i) på ICA/Willys. Samtidigt slipper du hamna i något spaningsregister för hembrännare!

Själv får jag upp äppelcidermäsken (tillsatt socker) till 18 vol% innan jäsningen lägger av. Detta med kronjästs "för söta degar". Hade jag tillsatt mer socker hade jag nog fått ut lite till, innan kronjästen dött.

https://www.kronjast.se/produkter/kr...st-sota-degar/

http://www.alltomwhisky.se/2012/10/w...lan-jasningen/

Va lustigt!
Citera
2018-02-03, 02:45
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
http://www.alltomwhisky.se/2012/10/w...lan-jasningen/

Va lustigt!

Lustigt är det rejält!
Enligt din länk: Jästbakterien, saccharomyces cerevisiae, i närbild. En av de riktiga grovjobbarna när det ska göras whisky.

"Jästbakterien"?? -Jäst och bakterier är som katter och hundar!
(Jäst är som typ antibiotika, och bakterier är typ som.. bakterier..)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae

Edit: "Cerevisiae" hör lite grand ihop med att öl heter "cerveza", och "saccahromyces" betyder "socker"+"svamp". Behöver jag översätta att förledet "sacchar" betyder socker?
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-03 kl. 03:11. Anledning: typo
Citera
2018-02-03, 10:45
  #16
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Cider är nästan exakt samma sak, med "skillnaden" att man vid tappning på flaska tillsätter en knapp tesked (per flaska) strösocker innan kapsylering. Låt därefter efterjäsa vecka eller två-tre, så är det "kolsyrat och klart"!

där ser man. tack för ditt svar. Hur skulle du göra om man ska använda riktiga äpplen istället? Blir en del till hösten.
Citera
2018-02-03, 14:05
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
där ser man. tack för ditt svar. Hur skulle du göra om man ska använda riktiga äpplen istället? Blir en del till hösten.

Skaffa en råsaftscentrifug om du inte har en. Koka musten, tillsätt mer socker för att det ska bli starkare styrka. Röd kronjäst i pulverform. Ta två påsar för säkerhets skull till 25L cider/äppelvin.

Pulpan gör du äppelmos av.
Citera
2018-02-03, 14:46
  #18
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skaffa en råsaftscentrifug om du inte har en. Koka musten, tillsätt mer socker för att det ska bli starkare styrka. Röd kronjäst i pulverform. Ta två påsar för säkerhets skull till 25L cider/äppelvin.

Pulpan gör du äppelmos av.


Hur mycket koncentrerad must och hur mycket vatten och socker?
Citera
2018-02-03, 16:48
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Hur mycket koncentrerad must och hur mycket vatten och socker?

Musten är must, inte koncentrerad. Sockerhalten beror på hur solig sommaren har varit, typ. Men i alla fall 2 kilo socker så man får "upp" styrkan så det inte blir "folköl" av allt..

25L sa jag väl?
Citera
2018-02-09, 12:28
  #20
Medlem
klybans avatar
Alcotec Turbo Pure är den som jag haft bäst resultat på, man hör nästan direkt hur det startar.
Dock jäsa ut tar mer tid än vad det står på förpackning, och det är väldigt segt mot slutet.
Citera
2018-02-27, 10:56
  #21
Medlem
Turbo pure, alla dagar i veckan.
Citera
2018-03-08, 19:58
  #22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Halvrisk att detta är lite lätt "side topic", men skriver detta ändå, då jag fått många förfrågningar nu om "Hur fan gör du" gällande vanlig röd Kronjäst:

Så här gör jag, som låter vanlig "röd" Kronjäst jobba "över" i alkoholproduktion, ett exempelrecept:

Ja, mäsket blir som slutprodukt äppelvin:

20-24 koncentrerade små äppeljuice-förpackningar. (Ger en liter äppeljuice per paket)
2-4 Kg socker (strö) Mer socker för mer alkohol!
Vatten så det blir cirka 25 liter
Två påsar röd pulverjäst. (Kronjäst).

Koka sockerlag av sockret och cirka 5 liter vatten.
Låt sockerlagen svalna.
Blanda äppeljuicekoncentratet med vatten och sockerlagen i ett jäskärl ("öltunna") och rör i två påsar röd kronjäst. Lägg på locket.

En vecka i rumstemperatur blir det ett 10-procentigt äppelvin, vill man jäsa ut allt socker tar det två veckor. Häll på flaska, lagra minst en månad. Blir minst lika bra som systemets "lådviner".
Kostnad typ 10-12 kronor litern.

Kronjästs röda jäst är löjligt bra!


Ovanstående "recept" var ett svar i ett privat meddelande, men jag tycker så här inför jul att kunskapen borde spridas, som en liten julklapp till er alla!

SÅ! Nu har jag äntligen fått tummen ur och satt en sats av detta eminenta recept. Ska bli spännande att se resultatet, återkommer med rapport
Citera
2018-05-21, 23:13
  #23
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
SÅ! Nu har jag äntligen fått tummen ur och satt en sats av detta eminenta recept. Ska bli spännande att se resultatet, återkommer med rapport

Hur gick det?
Citera
2018-05-22, 05:52
  #24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Hur gick det?

Just ja, glömde rapporten! Det gick finfint, Dock är jag lite väl hetsig så det är redan slut. Det skulle nog vinna på lite lagring, hehe
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback