Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-02, 07:18
  #13
Medlem
A-bums (låter som a-bombs)
may b us(e)
Thumb
Duma
Bum
Dum

lite till där, ungefär som Nosty han själv med "nay pol royne"
Citera
2018-01-02, 07:50
  #14
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu har jag inte sovit inatt, igen, men det har inte med saken att göra.
Det viktiga här är att AAAARGH, HIMLEN FALLER NER!

Skämt åsido:
Om jag för en kort stund åsidosätter min kristna ådra som säger att jag inte ska sitta och pyssla med tydande av sådant här, så tyckte jag att jag kunde komma med en kul tolkning för de som vill ha "roligare" grejer än bibeln att gå på:

A fox will be elected without speaking one word,
appearing saintly in public living on barley bread,
afterwards he will suddenly become a tyrant
putting his foot on the throats of the greatest men.


Jag har ingen aning om när Nostradamus skrev detta, men han påstås ha skrivit det iallafall.
Jag delar upp profetian rad för rad för tydligare uttolkning:

1. Självklart avser han inte att ett rävdjur ska väljas som ledare, det vore absurt. Det är förstås listigheten som avses, men detta är på samma nivå som barnfabler och nästan lite för självklart för att nämnas.
Men vilken mänsklig politiker skulle lyckas komma till makten utan att yttra ett ord? Hur skulle människor veta att de kan lita på denne?
Skulle det vara så enkelt som att människor är trött på svamlande politiker efter Trump och hans gelikar, till den grad att de i ren blindhet väljer han som är tystast men har det mest tillförlitliga flinet?
Det låter för osannolikt.

2. Här talas det om en utstrålning av dygd, och dessutom billig i ämnesomsättningen.
Är det kanske därför han är så tyst, för att han är undernärd?
Eller handlar det om att han lever på något vi människor upplever som ännu näringsfattigare än bröd, därav barely bread?
Kanske en mer... rå form av energi?

3. Härskaren vänder helt om och blir tyrannisk, och det plötsligt.
Kan det var för att han agerar just med sin makt som utgångspunkt för sitt handlande, men rent praktiskt inte ens är förmögen att uppvisa denna tendens förrän han faktiskt har makten?

4. Det nämns att härskaren kommer att sätta sin fot på stora/mäktiga mäns strupe.
Detta kan dels tolkas som att han bygger sin makt på dessa mäns uttalanden, eftersom foten är en vanligt förekommnde symbol för fundament, men det kan även tolkas som att de mäktiga männens uttalanden inte längre kommer att ha någon makt gentemot den nya härskaren.
Kanske till och med en kombination av dessa två.

Jag tycker iallafall det är jättetydligt.
Såvida Nostradamus inte är så gammeltestamentlig att han avser Satan (framstår som helig, men blir en tyrann) så är det självklart att han avser datorer, även om han inte ens visste det själv.

För tänk på saken:
1. Vi vet att de är listiga, och de behöver inte ens berätta det, ett komplett generellt AI skulle vara snudd på ett orakel med rätt indata.
2. Vi vet att datorer är helgonlika i det avseendet att de inte är onda (utom när de är trasiga eller har en dum användare förstås) och vi behöver inte oroa oss för att de får skörbjugg.
3. En dator kan bara utgå från det den vet, och att vara tyrannisk när man inte ens har någon makt tjänar inget till. Men med absolut makt, varför inte absolut tyranni?
4. Trots tyranni så litar nog folk ändå mer på datorn än politiker och religiösa ledare som har sumpat sina chanser med sina svulstiga tal.

Borde vi gå ut och predika budskapet?
Bunkra aluminiumfolie?
Kommer vi få se Elon Musk svepa genom städerna på en EMP-bestyckad Tesla med avskärmad insida och frälsa oss från den teknologiska terrorn?
Eller blir det Jesus på en häst som skjuter blixtar från sitt svärd och steker de onda kretsarna?

Säg mig, är inte slutet här snart?

Intressant teori!
Citera
2018-02-03, 09:54
  #15
Medlem
grey.eagles avatar
Baba Vanga ser det lite annorlunda.

https://www.slavorum.org/bulgarian-b...hat-come-true/
Citera
2018-02-03, 11:05
  #16
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

A fox will be elected without speaking one word,



Kan det vara så att en sittande president dör(mördad?) alt. avgår och någon som inte varit framträdande(without speaking a word) i den föregående debatten tar över som ledare?

Tänker Designated survivor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Designated_survivor


"In the United States, a designated survivor (or designated successor) is an individual in the presidential line of succession, usually a member of the United States Cabinet, who is arranged to be at a physically distant, secure, and undisclosed location when the President, the Vice President, and the other officials in the line of succession are gathered at a single location, such as during State of the Union addresses and presidential inaugurations. This is intended to guarantee continuity of government in the event of a catastrophic occurrence that kills the President and many officials in the presidential line of succession, such as a mass shooting, bombing, attack or catastrophic natural disaster. If such an event occurred, killing both the President and Vice President, the surviving official highest in the line, possibly the designated survivor, would become the Acting President of the United States under the Presidential Succession Act.[1]

Only Cabinet members who are eligible to succeed to the presidency (i.e., natural-born citizens over the age of 35, who have resided in the United States for at least 14 years) can be chosen as designated survivors. The designated survivor is provided presidential-level security and transport for the duration of the event. An aide carries a nuclear football with them. However, they are not given a briefing on what to do in the event that the other successors to the presidency are killed.[2]
"
Citera
2018-02-07, 09:31
  #17
Medlem
brianmolkos avatar
Don Al Trump
Samt att Trump är orange som rävar

Aha stod AI... i
Citera
2018-03-15, 16:17
  #18
Medlem
Det roligast här är ju att du totalt misstolkat det där om brödet.

Barley bread = kornbröd.

Du har alltså baserat din teori på en felläsning.
Av en text som dessutom redan förmodligen är halvdant översatt från en spågubbe som dog för evigheter sen.

För övrigt är det mesta som tillskrivs Nostradamus inte alls skrivet av honom. Det skrivs av en jänkare som hittar på allteftersom, och som dessutom skriver om sina profetior med varje utgåva så att det som inte inträffade sållas bort.
Citera
2018-03-15, 23:23
  #19
Medlem
2mass avatar
AI har varit världshärskare sen urminnes tider. Psykopater har ett artificiellt medvetande och dom styr världen.
Citera
2018-03-27, 20:44
  #20
Medlem
Mandateofheavens avatar
Det är så. Det har redan börjat nu. Världsledarna har förstått att AI kan användas för att sammanställa statistik och sedan analysera den bästa lösningen på ett problem.

Det som skilldras i filmen Terminator är i stort sätt på riktigt. Just nu har ledarna en naiv tilltro på att AI kommer kunna kontrolleras.

Tyvärr kommer det att komma sjuka människor som blir kära i den ickelevande uppfinningen och inte veta vad det är för skillnad på människor och maskiner som då kommer ge AI mer makt.

Eftersom AI saknar all form av empati, kommer det innebära våran undergång.

AIn kommer inte förstå hur mycket en människa klarar av. Till exempel.
Det kommer bli ett helvete i framtiden och massvis av människor kommer plågas ihjäl av AIn.

Nostradamus var bra på att se in i framtiden jag är ganska duktig på det också.
Citera
2018-05-21, 00:57
  #21
Medlem
Bonnatorps avatar
Nevermind, jag tar tillbaka slutsatsen om datorer.

Det är förstås någon snubbe proppfull av helig ande, alternativt att den artificiella intelligensen är inbyggt i universums själva struktur (vilket ju är lite samma sak, principiellt).

Same same, but different.
Citera
2018-05-21, 12:39
  #22
Medlem
TwoThousands avatar
Det du inte vet något om, kan du inte ta någon skada utav!

Nostradamus har haft rätt på alla sina visioner hittills, riktig rolig trollkarl han var innan elden tog honom!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback