Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 22:51
  #589
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Kan börja med att de flesta av dina inlägg inte baseras på något annat än dina egna tankar och du verkar inte ha teknisk förståelse om crypto öht. Crypto är så mycket mer än bara 1 coin du skickar och sen kan du inte göra något mer med teknologin.

Crypto kan vara i en bubbla och har varit i en bubbla flertalet gånger, som spricker sen återhämtar sig. Att något är i en bubbla betyder inte att det är värdelöst utan övervärderat, som när något når för höga höjder snabbt och sedan kraschar.

Skulle vilja säga tvärt om, jag länkar till diverse uttalanden och filmer, medan de som frenetiskt hävdar att Bitcoin alltid fortsätter uppåt bara säger detta utan belägg.

Tekniskt tror jag att jag förstår Cryptovalutor och Block chains bättre än genomsnittet, men det har liksom ingen betydelse vad gäller värderingen. Jag har redan sagt att det är en imponerande teknik och jag tror inte den går att hacka.

Däremot, det finns inget underliggande värde hos Bitcoin, och det kan dyka till 1000 dollar/coin när som helst, lika mycket som det eventuellt kan återgå till 20.000.
Citera
2017-12-25, 22:52
  #590
Avstängd
Någon som har en kvaliciferad analys om läget egentligen? Att optionsmaknaden kom in och ville/lyckades slå ur lite luft ur marknaden det är en sak, min stopploss rök Sen har vi julledighet (relax and spend) vi har G20 mötet som en liten filt. Hur ser det ut med carrytrade? us/yen någon som har mer tid att vara insatt i det här, shoot!
Citera
2017-12-25, 22:53
  #591
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är nästan förvånande att man ger sig in i något såpass avancerat som att köpa Bitcoins med så begränsad kunskap som du har. Jag menar naturligtvis att världen (främst USA) inte sett några finanskriser sedan 2008.

Nu pratade du om sverige, och finans krisen 2008 påverkade inte hela världen, mest i usa och kina.

Ja dina påhopp är lika lama som dina argument
Puss å kram!
Citera
2017-12-25, 23:00
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Crypto kan vara i en bubbla och har varit i en bubbla flertalet gånger, som spricker sen återhämtar sig. Att något är i en bubbla betyder inte att det är värdelöst utan övervärderat, som när något når för höga höjder snabbt och sedan kraschar.

Precis, bubbla och värdelös är helt olika saker. Se på Apple-aktien som bubblade rejält runt år 2000. Var den värdelös? Nej. Tappade folk pengar? Ja, några som köpte dyrt och sålde direkt efter kraschen. Lönade det sig att ha kvar apple-aktier efteråt? Hell yes. De som köpte i toppen av bubblan då kan utan tvekan skratta hela vägen till banken idag.

Säger inte att BTC kommer att bli samma - ingen vet. Men väldigt tveksamt att krypto försvinner, och det ser ut som en marknad som kommer växa något enormt kommande år. Krasch eller inte tror jag på att det är värt att hoppa på än.

Och ser jag ordet "tulpanlökar" igen kommer jag att börja blocka folk..
Citera
2017-12-25, 23:06
  #593
Medlem
Jag har 0,43 bitcoin kvar i plånboken. Vi får se vad som händer, blir ett spännande första halvår 2018.
Om inte annat så räcker det för lite skumma köp
Citera
2017-12-25, 23:08
  #594
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Precis, bubbla och värdelös är helt olika saker. Se på Apple-aktien som bubblade rejält runt år 2000. Var den värdelös? Nej. Tappade folk pengar? Ja, några som köpte dyrt och sålde direkt efter kraschen. Lönade det sig att ha kvar apple-aktier efteråt? Hell yes. De som köpte i toppen av bubblan då kan utan tvekan skratta hela vägen till banken idag.

Säger inte att BTC kommer att bli samma - ingen vet. Men väldigt tveksamt att krypto försvinner, och det ser ut som en marknad som kommer växa något enormt kommande år. Krasch eller inte tror jag på att det är värt att hoppa på än.

Och ser jag ordet "tulpanlökar" igen kommer jag att börja blocka folk..
Det är egentligen det här som är frågan? är vi människor redo för det här skiftet i Sverige glöm det! finns egentligen ingen som jag känner som kan ta begreppet decentraliserad valuta och ta in det. De vill ha lilla pappa Riksbanken som de litar på Dock runt om i världen så går skiftet fortare, vem vet jag var med i internetbubblan och vet att timing är allt.
Citera
2017-12-25, 23:14
  #595
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Skulle vilja säga tvärt om, jag länkar till diverse uttalanden och filmer, medan de som frenetiskt hävdar att Bitcoin alltid fortsätter uppåt bara säger detta utan belägg.

Tekniskt tror jag att jag förstår Cryptovalutor och Block chains bättre än genomsnittet, men det har liksom ingen betydelse vad gäller värderingen. Jag har redan sagt att det är en imponerande teknik och jag tror inte den går att hacka.

Däremot, det finns inget underliggande värde hos Bitcoin, och det kan dyka till 1000 dollar/coin när som helst, lika mycket som det eventuellt kan återgå till 20.000.

Nej du har gång på gång visat dina bristande kunskaper om bitcoins och krypto valutor..

Försök inte nu du har skrikit bubbla i flera timmar, större delen av tråden består av dina inlägg.

Det finns inget underliggande värde i någon valuta längre, är väl ingen valuta som är backad av guld i dagens samhälle, allt är siffror på en skärm, eller pappers lappar som är
I klorna på en riksbank som kan om dom vill förstöra valutans värde på några dagar likt zimbabwe med deras korrupa regering.

Bitcoins värde är att det är desentraliserat, det värdet tycker människor är värt 120tkr.

Vi har rätt många gånger sett hur centraliserade valutor falller och skadar folk ekonomiskt, så då vill folk ha en alternativ valuta så att dom kan välja vilken dom ska använda om det blir krisigt ekonomiskt.

Bitcoina är en kokurrent, konkurrans är bra för människorna
Var inte orolig allt på internet kommer köras igenom block kedjor i framtiden
Citera
2017-12-25, 23:23
  #596
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Länka gärna till något inlägg där jag har visat på dålig kunskap om krypovalutor / blockchains som sådana. Jag påstår att jag i detalj förstår tekniken bakom, hur det går till vid mining, private/public key osv.

Detta förändrar givetvis dock inte min inställning att Bitcoin är en bubbla, en åsikt jag delar med 51 av världens 53 framstående ekonomer.

Tyvärr finns det en ganska anti-intellektuell ton här i tråden, om man framför någon som helst åsikt annat än att värdet kommer att stiga till skyn så får man diverse svordomar och smädelser till svar. Men det är ju det som är bubblans natur

Just detta att du formulerar dig som att riktiga valutor är i "händerna" på centralbanker som kan "förstöra valutan" om de vill visar ju på en del av problematiken med kryptovalutor. Dess förespråkare verkar bestå av en härlig blandning av konspirationsteoretiker, allmänt ljusskygga individer samt drogkarteller.
__________________
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2017-12-25 kl. 23:26.
Citera
2017-12-25, 23:30
  #597
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Länka gärna till något inlägg där jag har visat på dålig kunskap om krypovalutor / blockchains som sådana. Jag påstår att jag i detalj förstår tekniken bakom, hur det går till vid mining, private/public key osv.

Detta förändrar givetvis dock inte min inställning att Bitcoin är en bubbla, en åsikt jag delar med 51 av världens 53 framstående ekonomer.

Tyvärr finns det en ganska anti-intellektuell ton här i tråden, om man framför någon som helst åsikt annat än att värdet kommer att stiga till skyn så får man diverse svordomar och smädelser till svar. Men det är ju det som är bubblans natur
Det är ingen som bryr sig längre, pengar är idag och har varit en tid tillit till systemet inget annat. Det enda du torde veta är att dagens system årligen tagit ifrån dig din köpkraft. Antingen så är du nöjd med att tro att inflationen är 2% eller noll eller de facto vad penningmängdsökningen är i verkligheten. Du har din fria vilja att leva så....
Citera
2017-12-25, 23:55
  #598
Medlem
Kn0llas avatar
Minns när ja la 20k på bitcoins 2014, sen droppa det från 480 usd till 280 usd våren 2015, betalade dock bara 6kr per dollar, satt dock lugn i båten Fick en polare att lägga 5k på det då, men han söp bort bitcoin-frasen, så nu ligger det 1.1 coins o skräpar på hans konto. Kring jul brukar det vara toppen i priset och snart så blir det rea igen, som tidigare år.
__________________
Senast redigerad av Kn0lla 2017-12-25 kl. 23:57.
Citera
2017-12-25, 23:57
  #599
Medlem
Geordis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Det är ingen som bryr sig längre, pengar är idag och har varit en tid tillit till systemet inget annat. Det enda du torde veta är att dagens system årligen tagit ifrån dig din köpkraft. Antingen så är du nöjd med att tro att inflationen är 2% eller noll eller de facto vad penningmängdsökningen är i verkligheten. Du har din fria vilja att leva så....
Vad är ditt problem med en inflation på 2%? Ingen vettig människa sitter med stora summor på sparkontot utan investerar dem som det är tänkt. Åtminstone har man sina besparingar på ett konto med en ränta som klår inflationen.
Citera
2017-12-25, 23:58
  #600
Avstängd
Lite roligt checkade upp lite statistiska siffror ifrån våran centralbyrå...1000kr år 1916 motsvarar i dagens penningvärde 36415kr idag en nätt och jämnt procentsats om 3541% ökning. Fantastiskt eller hur?...och det är efter deras varukorg....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback