Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-21, 22:05
  #1
Medlem
Hej!

Någon som har bra koll på detta med powerbanks?
Är nämligen så att jag har en

Powerbank med
input dc 5v - 5v 1000mAh
output dc 5v - 5v 1000mAh
capacity: 2200mAh

Mobil
Huawei P9
3000mAh

Varje gång jag försöker använda powerbanken så blippar telefonens laddning 2 gånger i sekunden och jag upplever att batteriet istället sugs ur telefonen istället för laddas....

Vad kan vara fel?
Citera
2017-12-21, 22:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofant12
Hej!

Någon som har bra koll på detta med powerbanks?
Är nämligen så att jag har en

Powerbank med
input dc 5v - 5v 1000mAh
output dc 5v - 5v 1000mAh
capacity: 2200mAh

Mobil
Huawei P9
3000mAh

Varje gång jag försöker använda powerbanken så blippar telefonens laddning 2 gånger i sekunden och jag upplever att batteriet istället sugs ur telefonen istället för laddas....

Vad kan vara fel?

Ganska säker på att det är för att powerbanken är svagare än telefonen. Det är alltså så att du behöver en starkare powerbank. Är inte helt hundra på att jag har rätt men tror det är så.
Citera
2017-12-21, 22:13
  #3
Medlem
Drama-Llamas avatar
Är din kabel hel? Jag har nämligen märkt av det här fenomenet när jag laddade telefonen med en trasig kabel: Batteritiden rasade i snabb takt.
Citera
2017-12-21, 22:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Är din kabel hel? Jag har nämligen märkt av det här fenomenet när jag laddade telefonen med en trasig kabel: Batteritiden rasade i snabb takt.

Yes kabeln är hel, använder den just nu i datorn o laddar med.
Citera
2017-12-21, 22:51
  #5
Medlem
Ascendancys avatar
Som en föregående talare sa: Jag har också för mig att jag har läst att powerbanken behöver ha högre kapacitet än telefonen annars blir det som att telefonen laddar powerbanken.
Citera
2017-12-21, 23:58
  #6
Medlem
Är nog som ni säger då. Tack för Hjälpen!
Citera
2017-12-22, 00:08
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Kolla om du i telefonens inställningar kan ändra till "långsam laddning"...
Citera
2017-12-22, 01:00
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSossarna
Ganska säker på att det är för att powerbanken är svagare än telefonen. Det är alltså så att du behöver en starkare powerbank. Är inte helt hundra på att jag har rätt men tror det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Som en föregående talare sa: Jag har också för mig att jag har läst att powerbanken behöver ha högre kapacitet än telefonen annars blir det som att telefonen laddar powerbanken.

Ni måste ha fått skitlåga betyg i fysik/teknik i skolan, för ellära kan ni Fan inget om.

Nej, en PowerBank måste inte vara "starkare" än det det skall ladda. Vad är det för jävla struntprat?

Däremot är problemet sannolikt att PowerBanken ifråga är en jävla skitkonstruktion som använder ett litet encelligt LiPo och en budgetvariant av step-up omvandlare.

Så en 1000mAh PowerBank av bra kvalitet har inga problem att ladda en telefon med ett batteri på 3Ah, men såklart skulle den inte ens klara av att ladda den mer än cirka 30% från aktuell nivå.
Citera
2017-12-22, 01:01
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofant12
Är nog som ni säger då. Tack för Hjälpen!

Nej, det är det inte alls. Problemet är förvisso din PowerBank, men inte att den är "svagare än telefonen" utan bara att den är av kass kvalitet.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-12-22 kl. 01:18.
Citera
2017-12-22, 16:39
  #10
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ni måste ha fått skitlåga betyg i fysik/teknik i skolan, för ellära kan ni Fan inget om.

Nej, en PowerBank måste inte vara "starkare" än det det skall ladda. Vad är det för jävla struntprat?

Däremot är problemet sannolikt att PowerBanken ifråga är en jävla skitkonstruktion som använder ett litet encelligt LiPo och en budgetvariant av step-up omvandlare.

Så en 1000mAh PowerBank av bra kvalitet har inga problem att ladda en telefon med ett batteri på 3Ah, men såklart skulle den inte ens klara av att ladda den mer än cirka 30% från aktuell nivå.

Jag skrev att jag hade läst det din passivt aggressiva jävla pajas. Inte på något vis påstod jag att det jag skrev var fakta. Gå och lägg dig din bittra clown.
Citera
2017-12-28, 16:28
  #11
Medlem
GalFisks avatar
En powerbank kommer aldrig att kunna laddas "baklänges" från en telefon, då det sitter elektronik emellan de båda batterierna som förhindrar detta.

Om man kopplade två batterier i parallell, skulle det med högst spänning (inte högst kapacitet) börja ladda det med lägst spänning. En powerbank har dock en omvandlare som tar batteriets 3.6V nominellt (3-4.2V beroende på laddnivå) och omvandlar det till 5V som är standardspänning på USB. Mobilen tar in dessa 5V och omvandlar dem till den spänningen som för tillfället krävs för att ladda batteriet, max 4.2V.
En liknande krets sitter i powerbanken och laddar denna via mikro-USB-porten.

Dessa omvandlarna kan inte köras baklänges. Vissa mobiler kan ge ström via USB-kontakten, men det gör de bara om prylen som är inkopplad skickar en signal för att be om detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback