Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-21, 19:16
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/...en-invandrare/

"Vilka är då svenskarna? Vad är svenskens kännetecken?

På den frågan finns det cirka 10 miljoner olika svar och individuella särdrag men i stora drag, med mina penseldrag, är svensken ungefär så här.

Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin granne i samma trappuppgång.

Och när svensken befinner sig utomlands är hen ingen utlänning, migrant eller invandrare, nej hen är fortfarande svensk eller kan sträcka sig till att kallas för ”expat”."

Stämmer det som Özz påstår? Kan svenskar inte vara invandrare?
Citera
2017-12-21, 19:27
  #2
Medlem
Det är väl snarare så att svenska som bor på Solkusten exempelvis inte ser sig som invandrare, men ändå beter sig väldigt mycket som Ahmed i förorten - Bor enbart tillsammans med nordiska grannar och skapar ett "nordiskt ghetto" sas.
Skillnaden ligger väl i att de som flyttar ner dit inte tynger den spanska staten väldigt lite/inte alls, jämfört med invandrare från fattigare delar av världen.

Att en del sitter på höga hästar här hemma och med ett "man-tar-seden-dit-man-kommer-flin" får ju anses vara värre tycker jag, särskilt när man ser samma människor bete sig som protomänniskor på grönbete så fort dom är i medelhavsområdet..
Citera
2017-12-21, 19:30
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Om du flyttar till Danmark så ses du nog som en invandrare.
Citera
2017-12-21, 19:33
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Min morbror flyttade till Australien och sa frivilligt upp sitt medborgarskap. Jag tror nog att han ses som invandrare
Citera
2017-12-21, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qq1979
Det är väl snarare så att svenska som bor på Solkusten exempelvis inte ser sig som invandrare, men ändå beter sig väldigt mycket som Ahmed i förorten - Bor enbart tillsammans med nordiska grannar och skapar ett "nordiskt ghetto" sas.
Skillnaden ligger väl i att de som flyttar ner dit inte tynger den spanska staten väldigt lite/inte alls, jämfört med invandrare från fattigare delar av världen.

Att en del sitter på höga hästar här hemma och med ett "man-tar-seden-dit-man-kommer-flin" får ju anses vara värre tycker jag, särskilt när man ser samma människor bete sig som protomänniskor på grönbete så fort dom är i medelhavsområdet..

Var det inte en stor grej att städer i Spanien hade fått en jävla massa svenska uteliggare som flyttat dit då det var varmare där?
Vill minnas att svenska kyrkan i Fuengirola slog larm om det för något år sedan.

Tillägg: Slänger in lite länkar rörande detta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18792121.ab (2014)
https://www.svd.se/svenskar-lever-som-hemlosa-i-spanien (2014)
https://www.expressen.se/nyheter/hem...ngen-ar-hemsk/ (2017)
__________________
Senast redigerad av Nulb 2017-12-21 kl. 19:36. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-21, 19:42
  #6
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/kronikorer/...en-invandrare/

"Vilka är då svenskarna? Vad är svenskens kännetecken?

På den frågan finns det cirka 10 miljoner olika svar och individuella särdrag men i stora drag, med mina penseldrag, är svensken ungefär så här.

Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin granne i samma trappuppgång.

Och när svensken befinner sig utomlands är hen ingen utlänning, migrant eller invandrare, nej hen är fortfarande svensk eller kan sträcka sig till att kallas för ”expat”."

Stämmer det som Özz påstår? Kan svenskar inte vara invandrare?

Han påstår sig vara en kurdsvensk
Och vet vad en kurd från Turkiet är men inte vad en svensk från Sverige är.
Synd om honom.
Kan inte vara lätt att vara Özz när han inte vet vad som är bak eller fram
Citera
2017-12-21, 19:42
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Jävligt mycket svenskar som är "kriminella invandrare" i Spanien. Inte lär sig språket etc. Visst har jag jobbat och betalat skatt litegranna i Spanien men mesta av tiden har jag försörjt mig på droghandel. Skillnaden är väl kanske att svenskar i Spanien inte får massa bidrag. Som mest a-kassa och lite fri sjukvård. Har man inte jobbat finns det inte några pengar att få.

Jag ser mig definitivt som invandrare men många av svenskarna i Spanien verkar mest känna de är på någon typ av utdragen semester. Jag får väl vara glad jag åtminstone inte är i svenskträsket. Vissa verkar bara hänga med andra svenskar och ibland blir man bjuden på fest så är det 20 svenskar som dricker öl och diskuterar hur kex ska uttalas.
Citera
2017-12-21, 19:46
  #8
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/kronikorer/...en-invandrare/

"Vilka är då svenskarna? Vad är svenskens kännetecken?

På den frågan finns det cirka 10 miljoner olika svar och individuella särdrag men i stora drag, med mina penseldrag, är svensken ungefär så här.

Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin granne i samma trappuppgång.

Och när svensken befinner sig utomlands är hen ingen utlänning, migrant eller invandrare, nej hen är fortfarande svensk eller kan sträcka sig till att kallas för ”expat”."

Stämmer det som Özz påstår? Kan svenskar inte vara invandrare?

Trams, finns massor med svenskar som invandrat, tex till USA, i stora mängder.

Sen är det ju så att svenskar som flyttar ut oftast har ett rejält kapital, tex pensionärer, så de bidrar ekonomiskt till landet, inte snyltar som de flesta som kommer hit. Inte begår svenska utflyttade hedersmord, terror eller bygger mängder med tempel i sina nya länder. Inte heller skuldbelägger de lokalbefolkningen med ”rasism” eller ”fobi”. De respekterar lokalbefolkningen även om de inte fullt ut assimilerar med sydeuropéerna tex.
Citera
2017-12-21, 19:48
  #9
Medlem
RonaldJeremyHyatts avatar
I mitt Sverige så skulle aldrig en pajas som Özz Nujen kunna få göra rasistiska påhopp mot värdfolket.

Ska jag vara ärlig så "orkade" jag inte ens trycka på länken för att se vad den "kurdiska nationalisten" har skrivit, jag tar bara för givet att det är ännu ett rasistiskt utfall.
Citera
2017-12-21, 19:49
  #10
Medlem
InflatableBoppos avatar
Jag som trodde att Özz tystnat efter #metoo. Han har givetvis rätt finns det någon svensk förutom ett fåtal som definierar sig som en höna. Den intellektuella giganten Özz tramsar att någon läser hans alster gör en deprimerad. Han får Zara Larsson att framstå som en stor tänkare.
Citera
2017-12-21, 20:17
  #11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/kronikorer/...en-invandrare/

"Vilka är då svenskarna? Vad är svenskens kännetecken?

På den frågan finns det cirka 10 miljoner olika svar och individuella särdrag men i stora drag, med mina penseldrag, är svensken ungefär så här.

Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin granne i samma trappuppgång.

Och när svensken befinner sig utomlands är hen ingen utlänning, migrant eller invandrare, nej hen är fortfarande svensk eller kan sträcka sig till att kallas för ”expat”."

Stämmer det som Özz påstår? Kan svenskar inte vara invandrare?

En skötsam svensk turist som spenderar sina pengar utomlands utan att kräva midsommarstänger är lätt att välkomna. Svensken utomlands bidrar oavsett om hen är turist eller migrant.

Det är stor skillnad på invandrare och invandrare...
Citera
2017-12-21, 20:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldJeremyHyatt
I mitt Sverige så skulle aldrig en pajas som Özz Nujen kunna få göra rasistiska påhopp mot värdfolket.

Ska jag vara ärlig så "orkade" jag inte ens trycka på länken för att se vad den "kurdiska nationalisten" har skrivit, jag tar bara för givet att det är ännu ett rasistiskt utfall.

Det var en läsvärd krönika. Han har faktiskt en del bra poänger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback