Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-21, 09:01
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Kinesiskt kapital vill bygga storhamn i Lysekil.
Lysekils kommun har accepterat att göra en förstudie om utbyggnad av den befintliga hamnen i Brofjorden till en större containerhamn.
Hamnen i Brofjorden är en djuphamn med kort insegling från havet. Där planerar kinesiska intressen att anlägga en storhamn för import från Kina. Man har utlovat investeringar även i infrastruktur, rusta upp järnvägen, bygga en bro över Gullmarsfjorden förutom investeringarna i själva hamnen.
Att kineserna investerar i vertikaler i transport och infrastruktur är välbekant. De vill ha fuill kontroll över flödet från fabrikerna i Kina till konsumenterna i väst. Säkert spelar turerna kring strejker i hamnen i Göteborg in. Man är säkert inte imponerad av vad oansvariga fackföreningar kan ställa till med.
Kommer Lysekil att bli centrum för trafiken från Kina? Ta över Göteborgs roll som storhamn?


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...hamn-i-lysekil
Citera
2017-12-21, 11:02
  #2
Medlem
Superasks avatar
Det hoppas jag verkligen inte. För vi har Ryssland som startar bas i Karlshamn. Och att sen få Kina på västkusten betyder att vi har verkligen noll att sätta emot om kommunisterna ringer varandra genom speed-dial och sätter igång ett övertagande. Vi har inget motstånd att sätt emot som det är just nu, men vi har ännu mindre med två stormakter på var kust. Vi ger ifrån oss hela Norden. Tänk ett ankled med båtar över Berings hav samtidigt som ett andra gäng tar sig in från högra flanken. Vi hade varit övertagna innan lunchtid.
Citera
2017-12-21, 11:16
  #3
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superask
Det hoppas jag verkligen inte. För vi har Ryssland som startar bas i Karlshamn. Och att sen få Kina på västkusten betyder att vi har verkligen noll att sätta emot om kommunisterna ringer varandra genom speed-dial och sätter igång ett övertagande. Vi har inget motstånd att sätt emot som det är just nu, men vi har ännu mindre med två stormakter på var kust. Vi ger ifrån oss hela Norden. Tänk ett ankled med båtar över Berings hav samtidigt som ett andra gäng tar sig in från högra flanken. Vi hade varit övertagna innan lunchtid.

Norden har vi redan gett bort.

Sedan Tor Carlsen 'pensionerade' sig så verkar det hända grejor. Är det kommunen, den nye VD:n eller gammalt arbete som Tor lagt ned? Jag är nyfiken, då det inte brukar vara snabba svängar med kineser. Jag tror det blir bra för Lysekil. Kommunen vill inte driva hamnen och privata aktörer är nog inte så intresserade heller.
Citera
2017-12-23, 18:30
  #4
Medlem
midvintermorkers avatar
Kina vill finansiera svensk hamn

Den kinesiska staten vill bygga en ny hamn i Lysekil för att expandera sitt inflytande i västvärlden. I projektet ingår upprustning av vägnät och järnväg.

Vad händer om kommunpolitikerna i Lysekil tackar ja?

Är det rätt att svenska politiker (lokalt som nationellt) sviker sitt eget folk för att gå kommunisterna i Kina till mötes?

Själv tycker jag att detta är höjden av hyckleri. En dagen är det #metoo och den kvinnliga frigörelsen, andra dagen står man på randen till att sälja Sverige till diktaturen.

Socialdemokraterna har uppenbarligen redan valt sida:

https://www.svd.se/dambergs-hyllning...are-kritiseras

Expressens enda riktiga journalist, Anna Dahlberg, skriver följande om den uppkomna situationen:

https://www.expressen.se/ledare/anna...-over-varlden/

Trådens ämne är argument för och emot det här projektet.

/Midvintermörker
__________________
Senast redigerad av midvintermorker 2017-12-23 kl. 18:45.
Citera
2017-12-23, 18:44
  #5
Medlem
Hade faktiskt inte ens noterat att frågan var uppe på dagordningen. Är det en ny hamn eller vill de bygga ut den som redan finns?

Det intressanta här kommer att bli om det kommer att bli ett himla liv som när Ryssarna ville bygga sin pipeline och använda ett par hamnar för det temporärt då under byggnationen. Här handlar det då om en permanent installation, samtidigt kan man fråga sig hur mycket inflytande Kina får över den. Det är knappast så att de kommer kunna stationera ett regemente bredvid hamnen. Det kommer knappast kunna i hemlighet försåtsminera hela hamnen eller liknande. Med ryssarna fanns det diverse hänvisningar till nationell säkerhet och liknande. Det kanske kan tyckas lite mindre hotande med tanke på att Kina ligger något längre bort rent geografiskt.

Samtidigt är det väl en fråga om vem som skall bygga och vem som skall betala -- vill de betala hela hamnlösningen och upprustning av järnväg till hamnen men vi bygger den ser jag inte direkt några problem med det. Skall de flyga in kineser och bygga enligt kinesisk byggstandard eller liknande kan de ta sin hamn och stoppa upp den där solen inte skiner.

Samtidigt det är inte så där mycket vi kan göra för att motverka att Kina vill bygga lite på sitt världsherravälde, ungefär lika lite som när USA eller Ryssland gör det. Vi kan gnälla lite men i slutändan handlar det snarast om att anpassa sig, gilla läget och försöka få ut det bästa av det hela. Byggs inte hamnen här byggs den någon annan stans.
Citera
2017-12-23, 18:54
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Har inte och tänker inte läsa Expressen...

Men man skall nog passa sig, minns inte allt tyvärr. Men har för mig det skulle byggas en ny motorväg i Polen som är med i EU och gjorde (nu får man se det som det i alla fall) en miss i upphandlingen så ett Kinesiskt "företag" tog hem det, lägsta budet... Det slutade med en halvbyggd (halv kass) motorväg sedan sket dom i resten... De kinesiska arbetarna fick ingen direkt lön heller, dom fick mat för dagen och pengarna (sade dem har jag för mig) skulle ges till deras familjer hemma. Det var hur som helst helt sjukt...

Polen försökte stämma "företaget", men det slutade med att "företaget" sade lycka till, det är den kinesiska "regeringen" som äger det så ta upp det med dem...

Det blev väldigt dyrt hur som helst... Finns något liknande exempel i Sverige har jag för mig. Problemet är i Kina att det kallas "företag" men det är inga företag i vanlig bemärkelse utan någon kommunistiskt variant (jag vet lite oxymoron).

Så jag tror man skall passa sig väldigt noga, man skall inte ställa sig upp och skrika hurra. Man skall planera för och vara förberedd ett misslyckande så tror jag det kan fungera.

Jag tycker alltså visst! Låt dem köra på (kanske kan bli bra för Lysekil?) men planera för det allra värsta och ropa inte hurra, dvs ta inte ut något i förskott.
Citera
2017-12-23, 19:11
  #7
Medlem
Ger inte Sverige U-hjälp till Kina fortfarande ?
Dom kanske vill ge tillbaka lite ?
Citera
2017-12-23, 19:14
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
"Sviker sitt eget folk för att gå kommunisterna till mötes"
80-talet ringde, de vill ha sin demagog tillbaka.

Kina är lika kommunistiskt som McDonalds, vill de bygga järnvägar och hamnar i Sverige, låt dem. Våra politiker gör det ju inte.
Citera
2017-12-23, 19:41
  #9
Medlem
Nej sverige har slutat ge ulands bidrag till Kina
Men så sent som 2014 gav sverige ulands hjälp till dom. Känns skönt att mina skattepengar går till utlands hjälp till världens näst största ekonomi
Citera
2017-12-23, 20:00
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
"Sviker sitt eget folk för att gå kommunisterna till mötes"
80-talet ringde, de vill ha sin demagog tillbaka.

Kina är lika kommunistiskt som McDonalds, vill de bygga järnvägar och hamnar i Sverige, låt dem. Våra politiker gör det ju inte.

Problemet är dock att dom väljer och vrakar när det passar dem. Det kan givetvis vara det bästa möjliga sättet att styra ett land på vem vet. Men idag har dom det kommunistiska när det passar dem och spelar på den kapitalistiska spelplanen när det passar dem. Det är ingen exakt planekonomi, ingen marknadsekonomi och inte heller en blandekonomi (sett ur svenskt perspektiv). I en värld där det råder antingen marknadsekonomi eller någon absurd planekonomi så är just nu Kina en parasit egentligen. Inte helt olikt en asiatisk karp i USA, helt enkelt en invasiv art (ekonomi) i världen.
Citera
2017-12-23, 20:00
  #11
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
"Sviker sitt eget folk för att gå kommunisterna till mötes"
80-talet ringde, de vill ha sin demagog tillbaka.

Kina är lika kommunistiskt som McDonalds, vill de bygga järnvägar och hamnar i Sverige, låt dem. Våra politiker gör det ju inte.

Politiker bygger ingenting. Företag bygger broar m.m. Däremot kan politiker underlätta för inhemska företag att bygga vårt land. Hittills har man inte brytt sig ett skit. Järnvägarna och vägnätet förfaller. Det går inte en dag utan att tågen strular.

Det enda politikerna bryr sig om är att trygga sin egen framtid. De har inte ens samma pensionsregler som övriga skattebetalare (!!!). De är en skam för det fria och demokratiska landet vi lever i!!
Citera
2017-12-23, 20:05
  #12
Medlem
Luxuss avatar
Nejfan här ska det inte byggas nån utländsk hamn. De kan istället få köpa loss lysekil för en saftig peng å sen göra vad de vill med skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback