Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-21, 05:43
  #1
Avstängd
Det har diskuterats en del om att skydda jorden från asteroider med hjälp av lasrar. Att en liten knuff ur astroidens bana med hjälp av laser på långt avstånd blir en stor förskjutning när astroiden väl kommer fram. Det låter som enkel geometri och fysik.

Tror ni man kan använda samma idé för att styra in en astroid in i jorden?

Man skulle ju kunna räkna på det och se om det är möjligt. Men det krävs också en massa simuleringar som jag inte kan göra därm an måste ta hänsyn till gravitationer, planeters rörelser, veta hur gravitationsfälten ser ut där ute i rymden och så vidare. Men en liten modell kan man nog göra.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...K_Bae_Corp.gif

Först gäller det att hitta en astroid som rör sig mot jorden som på sitt långa avstånd bara behöver en liten knuff i rätt riktning för att träffa jorden. Den kanske initialt missar jorden med en hel galax.. men en pytteliten knuff på långt avstånd skulle ju kunna ga enorm skillnad på långt avstånd.

Ett problem med lasrar är ju att de sprids ut oavsett om du vill det eller inte. Jag vet inte hur effektiva lasrar är på "galaxavstånd".

Sedan åsterstår frågan om hur kraftig laser man behöver, om det är genomförbart.

Sedan kommer de exakta beräkningarna där man tar hänsyn till hela banan och måste göra simuleringar och hela köret.

Sedan skrider man till verket.

Tror ni det fungerar rent spontant? Det finns ju en del att räkna på. Men det vore kul om det räckte med en grön laserpenna och teleskop + trial and error, vilket är lite väl mycket önsketänkande.

Hacka inte upp er på smådetaljer i det jag skrivit. Utgå inte ifrån det jag skrivit, utan det som faktiskt vore genomförbart.
__________________
Senast redigerad av nAJaSSmaSKaRkuK 2017-12-21 kl. 05:46.
Citera
2017-12-21, 07:57
  #2
Medlem
Oavsett om det skulle vara tekniskt eller resursmässigt möjligt att genomföra ditt projekt, så tror jag inte att något land/organisation skulle vilja ta risken att trycka av ett sådant skott.

Tänk vilken dålig PR och enorma skadestånd det skulle generera om objektet då verkligen skulle träffa jorden i grannlandet eller den egna huvudstaden.
Citera
2017-12-21, 17:52
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Ja det är åtminstone principiellt möjligt. Är man ute i god tid så krävs det inte så stor kraft på asteroiden för att göra skillnad mellan att träffa jorden eller inte. Likväl som att man kan få en asteroid som annars hade träffat jorden att missa oss så kan det omvända göras, dock lär det senare kräva ännu större precision.

Praktiskt är det dock inte så lätt. Även den bäst kollimerade laserstråle sprids så på miljoner km avstånd är det inte mycket intensitet kvar. Och sen ska du lyckas rikta strålen och hålla den kvar på skiten ett tag, det är nog värre än att kasta sten och pricka en bananfluga på ... äh, jag kommer inte på något så svårt, svårt är det i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback