Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-22, 13:18
  #13
Medlem
Spaders avatar
Tror också det är en jävla deadlock. Hur det blivit så vetifan men den kan vara en blandning utav vad jag gjort + det den jävla Bill Gates mjukvaran försökt göra (win10 stealth install).

Hade Windows 7 eller 8 från början - minns ej vilket. Tog bort rubb och stubb för att bli av med all jävla bloatware som laptops har. Installerade om OS till Windows 8.
Vad som hänt sen vetifan. Kanske en misslyckad stealth install utav Win10.

Hur som helst - mer historia:
Tog en USB-sticka och rensade i terminal med diskpart. Skapade sedan en bootsektor på den:
bootsect /nt60 g:"

Kopierade sedan Windows 7 installationen.
Datorn bootar nu upp från USB och kommer in i Windows PE men failar där:

Cd/dvd device driver gone typ...
No device drivers found

USB finns ej under browse (har bara USB3-portar). Googlade fram att USB3 är ett problem så jag la i DVDn (win7) igen och nu fortsätter installationen Kul att man behövde USB för bootup och DVD för Windows PE.

Så jag väljer den gamla c-partitionen och formaterar och gör en ny. Men får inte välja någon partition öht:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of GPT partition style.

Kul. Får göra om hela skiten fast med Windows 8 istället då (som vill ha GPT). Återkommer med progress - kopierar win8-skivan till USB just nu.
Citera
2017-12-22, 13:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
...
USB finns ej under browse (har bara USB3-portar). Googlade fram att USB3 är ett problem så jag la i DVDn (win7) igen och nu fortsätter installationen Kul att man behövde USB för bootup och DVD för Windows PE.

Så jag väljer den gamla c-partitionen och formaterar och gör en ny. Men får inte välja någon partition öht:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of GPT partition style.

Kul. Får göra om hela skiten fast med Windows 8 istället då (som vill ha GPT). Återkommer med progress - kopierar win8-skivan till USB just nu.
Felet nu är inte Win7 (Den har också GPT som preferred):

Boota på samma sätt igen till PE,
starta DISKPART från CMD ,
välj rätt disk (oftast SELECT DISK 0 på en laptoy )
sedan CLEAN
EXIT

Därefter bootar du om igen och börjar installera på vanligt sätt.


EDIT PS På en halvgammal laptop med upp till 8GB RAM så är:
Win 8 sanabbare än Win 7
Win 10 snabbare än Win 8
Win 8 användbarare än Win 10
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-12-22 kl. 13:39.
Citera
2017-12-22, 13:56
  #15
Medlem
Spaders avatar
Alltså jag blir fan galen.
-Inga boot options öht i UEFI
-Men kör jag CSM (BIOS) så vägrar Windows använda mina partitioner för hela disken är GPT.
-Diskpart klarar inte av att converta disken till MBR heller.

Vad göra? Converta disken till MBR via nå 3rd-party tool?

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Felet nu är inte Win7 (Den har också GPT som preferred):

Boota på samma sätt igen till PE,
starta DISKPART från CMD ,
välj rätt disk (oftast SELECT DISK 0 på en laptoy )
sedan CLEAN
EXIT

Därefter bootar du om igen och börjar installera på vanligt sätt.


EDIT PS På en halvgammal laptop med upp till 8GB RAM så är:
Win 8 sanabbare än Win 7
Win 10 snabbare än Win 8
Win 8 användbarare än Win 10
Dvs formatera HELA hårddisken, och förlora allt på den. Det tänker jag inte göra... än.
Citera
2017-12-22, 14:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Alltså jag blir fan galen.
-Inga boot options öht i UEFI
-Diskpart klarar inte av att converta disken till MBR heller.
Vad göra? Converta disken till MBR via nå 3rd-party tool?
Nä det funkar inte om du vill spara data på en partition.

Citat:
Ursprungligen postat av Spader
-Men kör jag CSM (BIOS) så vägrar Windows använda mina partitioner för hela disken är GPT.

Dvs formatera HELA hårddisken, och förlora allt på den. Det tänker jag inte göra... än.
Okej: Använd diskpart och bara ta bort ALLA ANDRA partitioner än den/de du vill spara (inkl ev BOOT och RECOVERY som inte du själv skapat)

Skapa INTE nya eller formatera nu.

BOOTA OM och starta en vanlig installation och låt Windows hitta ledig plats där gamla "C:" låg (samt skapa en partion (ca 100MB) för UEFI/GPT-boot). Stäng av CSM infor denna boot.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-12-22 kl. 14:30.
Citera
2017-12-22, 16:05
  #17
Medlem
Spaders avatar
Fixade en Windows PE recovery disk via EasuUS partition master och la på en separat USB.
Bootade sagd USB
Öppnar terminal och kör mountvol
Unmountade hela skiten med
mountvol x:/ /p

Tillbaka till EaseUS WinPE Partition. Master.
Följer din rekommendation iconicatab och tog bort varenda partition utom de jag har grejer på som jag vill spara. Wipe och remove.

NU får jag äntligen converta hela disken till MBR. Gör det, startar om laptopen med win8-usb-stickan.
Nu är installern ok med att använda disken!
Installationen är nu på g.

Tack för alla svar! Utan er så hade det gått så jävla mycket långsammare!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback