Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 21:31
  #1
Medlem
Neurosias avatar
Startar en tråd för att få ihop lite goda recept och omdömen på de som prövas. Självklart ska de vara helt utan animaliska produkter såsom, mjölk, ägg, animaliskt gelatin etc.

Skriv varje recept med fetstil på rubriken och fyll på med era bästa tips, recept eller helt enkelt sådana ni vill betygsätta om så med under känt eller + från 1-10

Börjar med det jag gjorde ikväll.

Mindre sats knäck
Glömde räkna men omkring 40-knäckformar
la jag upp på en bricka med 28 cm i diamanter.

1 dl socker
1 dl ljus sirap
1dl mandelgrädde
Koka till omkring 125°
Gör knäckprov genom att fylla ett glas med kallt vatten och häll i lite knäck blandning. Vänta tills den hunnit kallna något och ta upp med fingrarna. Rulla till en boll.
Tillsätt omkring
1dl mandelspån (jag krossade mina lite extra)
Några nypor ströbröd

Häll upp i formarna med ev. en mindre tesked. (pröva alt knäcktratt men jag fann ett mer plant teskedsmått mycket enklare att använda vid liten sats.) Låt stelna.

Det var andra gången någonsin jag kokade knäck (första gången blev kolasås iom mängd fel) och råkade få temperaturen några grader högre vilket lär ha påverkat smaken något liksom råkade ställa tillbaka knäcken på plattan iom viss långsamt arbete 🙈

Mitt resultat blir 3+ antagligen en fyra om jag gjort det lite snabbare med rätt temperatur när jag tog bort knäcken från plattan.


Knäck var med tålamod vid spisen och kokning, mycket lättare än vad som påstås. Dock råkade jag bränna mig och tappade fokus i slutet. Annars mindre kladdfritt än vad som påstås. Se bara till att hälla i mitten av formen och med lagom mängd vid varje skopa. (Antagligen pga skopande den hann kallna något, så nästa gång åker knäcktratten fram )
Citera
2017-12-20, 22:08
  #2
Medlem
en mogen banan (eller några stycken)
lagom mängd kakaopulver

mosa bananen (med ex. stadig gaffel). blanda i kakaon. grattis, du har gjort en smaskig chokladpudding.
Citera
2017-12-31, 21:31
  #3
Medlem
Bogomils avatar
Det går bra att använda majoriteten av recept från vanlig husmanskost genom att ersätta icke-veganska ingredienser med veganske alternativ.
Citera
2024-01-01, 16:04
  #4
Medlem
Jag gillar verkligen att göra kakor på mjöl, vatten och socker, sedan tar jag lite kakaopulver och blandar i det, ibland lägger jag i chokladbitar. Det blir veganskt och det funkar för en hindu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback