Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-15, 21:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag finner många insikter i denna lilla bok och ställer mig frågan om inte vänstern i bredare mening borde börja studera Mao Tse-Tung igen? Ta bara det pågående #metoo upproret, vad är väl detta om inte en typ av kulturrevolution som inte alls håller sig inom de institutionella ramarna? Utveckla denna kamp till att gälla oförrätter i stort, och revolutionära vågor kan börja skölja över samhället.

Bland annat citatet nedan fastnar jag för. Det blottlägger dialektiken i den oförsonliga klasskampen, men det visar också på ett fenomen som är mer allmängiltigt skulle jag nog vilja påstå.

Ta vilken konflikt som helst. Om fienden inte är oförsonlig, ställ dig frågan: vad är felet? Vad stämmer inte? Varför bombar inte ISIS varje vecka i Israel? Varför är Bryssel kompis med den sk. vänsterradikala regeringen i Aten? Varför var Vänsterpartiet på samma sida som NATO i Libyen?

Ta å andra sidan DFR Korea och Kim Jong Un. Här är fienden totalt oresonlig, utmålar landet som helvetet på jorden och honom som en tyrann utan mänskliga drag, således tyder allt på att DFR Korea och kamrat Kim Jong Un är inne på helt rätt spår.

Eller vad tror ni, har vi något att lära av detta citat och av Mao Tse-Tung överhuvudtaget?

"Vad oss beträffar, anser jag att det är illa om en person, ett politiskt parti, en arme eller en skola inte blir angripen av fienden, för i så fall skulle detta utan tvekan betyda att vi sjunkit till fiendens nivå. Det är bra om vi blir angripna av fienden, eftersom detta bevisar att vi dragit en klar skiljelinje mellan fienden och oss själva. Det är ännu bättre om fienden angriper oss ursinnigt och utmålar oss som helsvarta och utan ett enda försonande drag. Detta visar att vi inte enbart dragit en klar skiljelinje mellan fienden och oss själva utan också uppnått ganska mycket i vårt arbete."
Citat ur Maos Lilla Röda

Det kan dock bli problem när en ledare börjar ord bajsa för mycket. Mao förordade ju "Död av tusen skörsår" Alltså motbevisar detta att bombningen av skolor "av fienden" inte var en skiljelinje utan embart ordbajseri från käre ledare Mao.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback