Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 18:59
  #1
Medlem
Jag har öppnat en HP Pavilion dv5 1190eo i syfte att sätta dit en ny hårddisk där den optiska enheten sitter.

Då hittade jag en ledig port på moderkortet, benämnd CN9. I mycken liten text tycker jag mig kunna urskilja ”MIC”. Övrig text flyter ihop.

Det finns två blindgångar i chassit, där den runda kontakten enligt datorns handbok är ett uttag för tv-antenn och den andra är ett (telefon)modemuttag.

Se dump här.

Är det någon som vet vad porten på moderkortet är till för? Tv-antenn eller modem? Eller något annat?

Tacksam för svar.
Citera
2017-12-20, 19:13
  #2
Medlem
En inte så vild gissning är att CN9-porten är till en serieport, dom är ju som bekant (?) 9-poliga.

Hittade även lite CN9 referenser när jag googlade som antyder det: http://www.bcmcom.com/admin/Installa...ard_1.00Fa.pdf
Citera
2017-12-20, 19:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pasco
En inte så vild gissning är att CN9-porten är till en serieport, dom är ju som bekant (?) 9-poliga.

Hittade även lite CN9 referenser när jag googlade som antyder det: http://www.bcmcom.com/admin/Installa...ard_1.00Fa.pdf
Tack för svar!
Jag får intrycket att CN helt enkelt står för ”connector” och att det kan variera från moderkort till moderkort vad som avses.
CN9 på ett moderkort behöver alltså inte alls vara samma sak på ett annat.
Då återstår det väl att någon känner igen kontakten på mitt moderkort och vad den står för, särskilt i kombination med texten ”MIC”.
Citera
2017-12-20, 20:05
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Är det någon som vet vad porten på moderkortet är till för? Tv-antenn eller modem?
CN står helt riktigt för "Connector" och nian är bara ett löpnummer.
Du har ju moderkortsmanualen på den länkade sidan, h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01550108
Försök hitta i den vad det är för kontakt. Jag kan inte se nån bild eller annat på den där "snag"-sidan, kanske mina inställningar som hindrar den från att visas, så jag har ingen aning vad du tittar på eller exakt var.
Citera
2017-12-20, 20:17
  #5
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
CN står helt riktigt för "Connector" och nian är bara ett löpnummer.
Du har ju moderkortsmanualen på den länkade sidan, h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01550108
Försök hitta i den vad det är för kontakt. Jag kan inte se nån bild eller annat på den där "snag"-sidan, kanske mina inställningar som hindrar den från att visas, så jag har ingen aning vad du tittar på eller exakt var.
Den gav svaret:
Sid 14 Right-side components:

(4) TV antenna jack (select models only) Connects a TV antenna, a digital cable device, or a
satellite device that receives standard or high-definition TV broadcasts.
(5) RJ-11 (modem) jack (select models only) Connects a modem cable
Citera
2017-12-20, 20:29
  #6
Medlem
Baconlasses avatar
Du har ju ett ESATA-uttag enligt specen, där kan du koppla din disk men den blir givetvis extern om du inte reroutar in den i hålet där den optiska enheten var och tar ström från någon USB. Inte helt omöjligt att göra men kör gärna på en med extern ESATA kopplad disk som du tyvärr måste bära med och koppla in varje gång du packar upp din bärbara dator.

Men helt ärligt så är det väl enklare med en större disk i det hålet som redan finns.
__________________
Senast redigerad av Baconlasse 2017-12-20 kl. 20:32.
Citera
2017-12-20, 20:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
CN står helt riktigt för "Connector" och nian är bara ett löpnummer.
Du har ju moderkortsmanualen på den länkade sidan, h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01550108
Försök hitta i den vad det är för kontakt. Jag kan inte se nån bild eller annat på den där "snag"-sidan, kanske mina inställningar som hindrar den från att visas, så jag har ingen aning vad du tittar på eller exakt var.
Jag har gått igenom den manualen men just den kontakten redovisas inte. Varför snaggy-dumpen inte funkar för dig vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Den gav svaret:
Sid 14 Right-side components:

(4) TV antenna jack (select models only) Connects a TV antenna, a digital cable device, or a
satellite device that receives standard or high-definition TV broadcasts.
(5) RJ-11 (modem) jack (select models only) Connects a modem cable
Att döma av manualen, som nämns här ovan, s. 96, är det inte heller modem, dess kabel går till ett annat ställe.
Citera
2017-12-20, 20:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Du har ju ett ESATA-uttag enligt specen, där kan du koppla din disk men den blir givetvis extern om du inte reroutar in den i hålet där den optiska enheten var och tar ström från någon USB. Inte helt omöjligt att göra men kör gärna på en med extern ESATA kopplad disk som du tyvärr måste bära med och koppla in varje gång du packar upp din bärbara dator.

Men helt ärligt så är det väl enklare med en större disk i det hålet som redan finns.
Den optiska enheten är SATA-kopplad så jag har beställt en caddy/adapter som kan härbärgera en extra hårddisk. Jag har två 160 GB HDD som ska i, den ena får tjäna som backup, sedan ska datorn säljas. Den optiska enheten är trasig och den finns inte idag någon poäng att köpa en ny. Det blir nämligen dyrare för mig...
Citera
2017-12-23, 13:47
  #9
Medlem
Vissa modeller har en fingeravtrycksläsare, den kanske vara till CN9 denna ska kopplas. En gissning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback