Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 14:53
  #1
Medlem
MysticLampShades avatar
Jag har under ett tag använt min Nikon d3200 och funderar numera på att köpa ett nytt kamerahus. Har ingen direkt budget men går nog inte över 6000.

Till min fråga då, är det någon mening att köpa ett nytt hus? Kommer det bli en förändring i bilderna eller borde jag istället lägga pengarna på objektiv och tillbehör?
Citera
2017-12-20, 14:57
  #2
Medlem
Lägg pengarna på resa till någon stad/plats och fotografera! Din kamera är ju relativt ny.
Citera
2017-12-20, 16:40
  #3
Medlem
Ifall begagnat duger skulle kanske en D7100 vara något?

https://www.blocket.se/dalarna/Nikon....htm?ca=14&w=3
Citera
2017-12-20, 22:03
  #4
Medlem
MysticLampShades avatar
Är det någon större skillnad på dem? Någon väldigt märkbar dvs?
Citera
2017-12-20, 22:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Jag har under ett tag använt min Nikon d3200 och funderar numera på att köpa ett nytt kamerahus. Har ingen direkt budget men går nog inte över 6000.

Till min fråga då, är det någon mening att köpa ett nytt hus? Kommer det bli en förändring i bilderna eller borde jag istället lägga pengarna på objektiv och tillbehör?

Ett bra objektiv är viktigare än själva kamerahuset, de allra flesta kamerorna är likvärdiga vad gäller bildkvalitet, speciellt om man fotar i RAW-format.
Ett nytt riktigt bra objektiv får du nog inte för 6000:-, men bra begagnade finns för det priset, kolla runt.
Citera
2018-03-18, 08:20
  #6
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Jag har under ett tag använt min Nikon d3200 och funderar numera på att köpa ett nytt kamerahus. Har ingen direkt budget men går nog inte över 6000.

Till min fråga då, är det någon mening att köpa ett nytt hus? Kommer det bli en förändring i bilderna eller borde jag istället lägga pengarna på objektiv och tillbehör?

Hur gjorde du? Hoppas du la pengarna på glas istället för nytt objektiv.
Citera
2018-03-19, 11:45
  #7
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Hur gjorde du? Hoppas du la pengarna på glas istället för nytt objektiv.

Har faktiskt inte köpt något ännu. Har kommit andra utgifter emellan men funderar på att köpa en lins att sätta framför objektivet. Inte helt säker ännu. Detta är ju billigare och har inte så mycket pengar att lägga just nu.
Citera
2018-03-19, 12:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Har faktiskt inte köpt något ännu. Har kommit andra utgifter emellan men funderar på att köpa en lins att sätta framför objektivet. Inte helt säker ännu. Detta är ju billigare och har inte så mycket pengar att lägga just nu.

Vad är det du kikat på, köp inte någon billig lins och sätt framför det kommer bara dra ner bildkvalitén. ND-filter kan väl vara användbart för att ta bilder av vatten osv. men annars nej.

Menar du närbildslins kan man ibland ha nytta av sådana men då ska det vara bra kvalité.
Kört en del Raynox som är hyffsade om man inte vill köpa Macro-objektiv t.ex.

Eller menar du någon annan sorts lins ??
Köp inget billigt skräp. Du kommer garanterat bli missnöjd.
Har du inga pengar att lägga finns det otaliga videos på youtube hur man utvecklar sitt fotande, komponerande, ljuset och lär sig RAW osv.
Citera
2018-03-19, 15:23
  #9
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Vad är det du kikat på, köp inte någon billig lins och sätt framför det kommer bara dra ner bildkvalitén. ND-filter kan väl vara användbart för att ta bilder av vatten osv. men annars nej.

Menar du närbildslins kan man ibland ha nytta av sådana men då ska det vara bra kvalité.
Kört en del Raynox som är hyffsade om man inte vill köpa Macro-objektiv t.ex.

Eller menar du någon annan sorts lins ??
Köp inget billigt skräp. Du kommer garanterat bli missnöjd.
Har du inga pengar att lägga finns det otaliga videos på youtube hur man utvecklar sitt fotande, komponerande, ljuset och lär sig RAW osv.

Det var faktiskt Raynox DCR-250 Macro Snap-On Universal 52-67mm jag tittade på. Har dock inte bestämt mig för om det är värt det eller inte.
Citera
2018-03-19, 15:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Det var faktiskt Raynox DCR-250 Macro Snap-On Universal 52-67mm jag tittade på. Har dock inte bestämt mig för om det är värt det eller inte.

Rätt bra pris på scandinavian photo. 499:- men det är ett par månader kvar till makro-säsongen så risk att den kommer ligga i en låda ett tag. Sen vet jag inte hur närgränsen blir med ditt objektiv eller kvalitén för den delen.
Citera
2018-03-19, 15:57
  #11
Medlem
Din kamera är en liten modell, skulle gå över till en större om jag var dig endast för att kunna hålla kameran lättare och bättre. Satsa på fullformat av äldre variant typ D700 med en 50mm 1.8 och du är i mål. Behövs egentligen inte mycket mer än så. Ful varianten är att köpa ett DX 35mm 1.8mm. Hoppas det hjälpte dig något.
Citera
2018-03-19, 16:14
  #12
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Rätt bra pris på scandinavian photo. 499:- men det är ett par månader kvar till makro-säsongen så risk att den kommer ligga i en låda ett tag. Sen vet jag inte hur närgränsen blir med ditt objektiv eller kvalitén för den delen.

Använder mest AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G. Inget direkt värstingobjektiv men är samtidigt fortfarande nybörjare på hela fotogrejen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback