Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 08:24
  #1
Medlem
Säkert har denna frågeställning avhandlats tidigare, eller går väl att googla om detta, men här kommer min fundering ändå.

De flesta av oss har nog hittat silverfiskar hemma någon gång och i regel är det väl där det varit lite fuktigt......Men var fasen kommer de ifrån?
Ok där det är smuts o fukt, då finns det väl nå små små ägg gömd någonstans i smutsen.

Tanken slog mig när jag satt och gjorde mina toalett behov nu i morse. Då såg jag i skurhinken en sån silverfisk krypa omkring.
Hinken vet jag var väl rengjord eftersom jag nyligen handtvättat lite kläder och rengjorde hinken innan tvätt. Antagligen har det varit en liten liten vattenskvätt kvar efter tvätt av kläder,och där har då den silverfisken uppkommit . Den försökte krypa upp på hinkens innersida men trillade ner snabbt och kom inte uppåt,så alltså kan den inte ha kommit utifrån och in i hinken.

Varifrån kom den silverfisken?
Citera
2017-12-20, 09:37
  #2
Medlem
Bulkninjas avatar
Den har givetvis krypit ner i hinken och kan inte komma upp.
Är den så stor att du kan se den är den inte precis bäbis.
Den kan vara flera månader gammal
Citera
2017-12-20, 13:16
  #3
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Silverfiskar kommer in genom avloppet. De kan klättra. Såg en på väggen utanför toadörren häromveckan. Angående hinken så gissar jag att den klättrat upp på utsidan och sedan trillat ner från kanten. Tvättmedlet har antagligen gjort innersidan halkig för den.
Citera
2017-12-20, 14:24
  #4
Medlem
Jag har hört att silverfiskar även kan komma från sporer! Krypen kan ju faktiskt överleva på ALLT, till och med genom att äta gamla döda kamrater. Dom är oerhört svåra att bli av med helt, även om det så klart kan finnas perioder med mer eller mindre silverfiskar i hemmet.

Få inte panik
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback