Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 08:05
  #1
Medlem
Hej!
Är det någon av er som vet om Bahnhof fortfarande blockerar port 25? Om ja, strider inte detta mot nätneutraliteten?
Citera
2017-12-20, 08:56
  #2
Medlem
De flesta, om inte alla ISP'er blockerar Port 25 i syfte att förhindra spam.
Nej det strider nog inte mot någon nätneutralitet. Du kan hyra en dedikerad host hos t.ex Bahnhof och säkerligen be dem öppna Port 25 där.
Citera
2017-12-20, 09:04
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra89
Hej!
Är det någon av er som vet om Bahnhof fortfarande blockerar port 25? Om ja, strider inte detta mot nätneutraliteten?
Det kan knappast strida mot nätneutraliteten att blockera port 25 så inte diverse korkskallar sätter upp egna services de inte har en aning om hur de ska konfigurera på ett säkert sätt.

Det står givetvis varje ISP fritt att själva avgöra vilka tjänster de vill erbjuda sina kunder, är det så att man inte tycker att det passar går det bra att välja en annan leverantör, svårare än så är det inte.
Citera
2017-12-25, 01:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det kan knappast strida mot nätneutraliteten att blockera port 25 så inte diverse korkskallar sätter upp egna services de inte har en aning om hur de ska konfigurera på ett säkert sätt.

Det står givetvis varje ISP fritt att själva avgöra vilka tjänster de vill erbjuda sina kunder, är det så att man inte tycker att det passar går det bra att välja en annan leverantör, svårare än så är det inte.

Men det är ju frågan, all trafik ska behandlas lika. Men SMTP på port 25 blockeras.
Citera
2017-12-26, 00:30
  #5
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra89
Men det är ju frågan, all trafik ska behandlas lika. Men SMTP på port 25 blockeras.
Som man skrivit tidigare så är detta för att minska spam trafiken man har i sitt nät. Visa ISPer tillhandahåller egna SMTP servrar som man kan använda om man vill de. Vanligt är även att ISPer blockerar port 137-130.
Citera
2018-02-17, 19:19
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra89
Hej!
Är det någon av er som vet om Bahnhof fortfarande blockerar port 25? Om ja, strider inte detta mot nätneutraliteten?

Jag förstår inte problemet, alla ISPer tillhandahåller SMTP servrar som du kan använda, som alltid ingår i ditt abb - hur kan det då strida mot neutraliteten, framförallt när ALLA gör så?

Det finns miljarder med botnät som använder port 25 för att sprida spam, vilket du säkert själv kan se om du faktiskt TAR EMOT mail, men det gör du kanske inte.

INKOMMANDE SMTP är inte spärrat vad jag vet hos någon ISP, jag tar emot min egen mail och har gjort så i 20 år. Utgående använder jag relay till ISP mailserver fungerar fint.
Citera
2023-06-30, 06:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det kan knappast strida mot nätneutraliteten att blockera port 25 så inte diverse korkskallar sätter upp egna services de inte har en aning om hur de ska konfigurera på ett säkert sätt.

Det står givetvis varje ISP fritt att själva avgöra vilka tjänster de vill erbjuda sina kunder, är det så att man inte tycker att det passar går det bra att välja en annan leverantör, svårare än så är det inte.

så du gillar kollektiv bestrafning?
jävla pk idiot
straffa de som gör fel istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback