Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-20, 07:19
  #1
Avstängd
Detta kommer vara kontroversiellt och inte alla av er kommer att vara villiga att diskutera detta seriöst. Det är en öm punkt för många, speciellt feminister. Deltagande i tråden är frivilligt. Ska du vara bajsnödig så är du saklig, det är helt enkligt spelreglerna, men håll inte på och gnäll om att yttrandefriheten bör begränsas. Kultur är subjetivt och jag yttrar min åsikt.

Kultur och logik hör kanske inte alltid ihop. Men jag undrar vad finskan och andra fula språk har att vara stolta över i sin nationalsång när det låter som skit. Det är lite som att vifta runt med en 1cm lång snoppis och känna sig asball.

Jag kan erkänna att jag får gåshud av att lyssna på du gamla du fria. Det ger en slags nationalistisk hem-känsla. Men när jag hör "koikonen pejkonen hyppällä viitsu koika pekkele hyppäälää" så tänker jag att "fy fan, tur att det där inte är vår nationalsång".

Sedan ser jag hur sådana sånger, även danskans "vlöö euuu blööö röj röj eeeuublöööuääu", sjungs av stolta högtidigt inställda människor. De får kanske samma känsla som jag av sina nationalsånger. Riktigt fula nationalsånger finns det.

Jag ifrågasätter rationaliteten i dessa känslor. Många sånger är rätt fula, landet i sig ofta en hög med skit, men ändå denna förbannade stolthet.

Är man naiv som får gåshud av sin egen fula nationalsång? Man är inte speciell och de flesta länder har en.
Citera
2017-12-20, 07:35
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Jag ifrågasätter rationaliteten i dessa känslor.
Kanske hjälper det ifall du blir upplyst om att känslor inte är rationella, och att alla finner detta vara helt i sin ordning?
Citera
2017-12-20, 08:24
  #3
Medlem
Drinkycrows avatar
Rätt många inklusive mig själv tycker att svenska nationalsången är rätt ful. Att man ska behöva förklara för dig att smak är subjektivt säger en del om nivån på denna trådstart...
Citera
2017-12-20, 08:44
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Kanske hjälper det ifall du blir upplyst om att känslor inte är rationella, och att alla finner detta vara helt i sin ordning?

Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Rätt många inklusive mig själv tycker att svenska nationalsången är rätt ful. Att man ska behöva förklara för dig att smak är subjektivt säger en del om nivån på denna trådstart...

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Jag har absolut inget mer att tillägga.

Med andra ord är min subjektiva upplevelse inte fel att finländare irrationellt får gåshud av en jävligt ful sång?
Citera
2017-12-20, 08:51
  #5
Medlem
Europes avatar
TS gjorde bort sig redan när denne på fullt allvar skrev att den svenska nationalsången inte bara skulle vara jämförbar med, utan dessutom bättre än, den finska. Det är ju nästan lite tragiskt...

Men om TS vill ha ett svar: förmodligen låter den finska bättre i mina öron eftersom jag har en IQ som är exceptionellt hög, medan TS snarare ligger närmare en schimpans.
Citera
2017-12-20, 09:40
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
TS gjorde bort sig redan när denne på fullt allvar skrev att den svenska nationalsången inte bara skulle vara jämförbar med, utan dessutom bättre än, den finska. Det är ju nästan lite tragiskt...

Men om TS vill ha ett svar: förmodligen låter den finska bättre i mina öron eftersom jag har en IQ som är exceptionellt hög, medan TS snarare ligger närmare en schimpans.

Trots din höga IQ kan du ändå inte ge ett korrekt och seriöst svar på frågan?
Citera
2017-12-20, 09:54
  #7
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Med andra ord är min subjektiva upplevelse inte fel att finländare irrationellt får gåshud av en jävligt ful sång?
Hur kan en subjektive upplevelse vara fel? Det är ju vad man upplever liksom.
Citera
2017-12-20, 10:55
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hur kan en subjektive upplevelse vara fel? Det är ju vad man upplever liksom.

Om du t.ex. subjektivt upplever att du är ett äpple fastän du är en människa. Har inte du fel då?
Citera
2017-12-20, 11:02
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK

Kultur och logik hör kanske inte alltid ihop. Men jag undrar vad finskan och andra fula språk har att vara stolta över i sin nationalsång när det låter som skit. Det är lite som att vifta runt med en 1cm lång snoppis och känna sig asball.

Jag kan erkänna att jag får gåshud av att lyssna på du gamla du fria. Det ger en slags nationalistisk hem-känsla. Men när jag hör "koikonen pejkonen hyppällä viitsu koika pekkele hyppäälää" så tänker jag att "fy fan, tur att det där inte är vår nationalsång".

Sedan ser jag hur sådana sånger, även danskans "vlöö euuu blööö röj röj eeeuublöööuääu", sjungs av stolta högtidigt inställda människor. De får kanske samma känsla som jag av sina nationalsånger. Riktigt fula nationalsånger finns det.

Jag ifrågasätter rationaliteten i dessa känslor. Många sånger är rätt fula, landet i sig ofta en hög med skit, men ändå denna förbannade stolthet.

Är man naiv som får gåshud av sin egen fula nationalsång? Man är inte speciell och de flesta länder har en.

Det är inte mycket som är rationellt med nationalism.
Citera
2017-12-20, 11:13
  #10
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Med andra ord är min subjektiva upplevelse inte fel att finländare irrationellt får gåshud av en jävligt ful sång?
Du förutsätter med andra ord att det finns situationer där det skulle vara rationellt att få gåshud av musik. Vilka är dessa?
Citera
2017-12-20, 11:18
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är inte mycket som är rationellt med nationalism.

Ändå är det slätt som en barnstjärt när man är inne i rätt "mode". Förbannat jävla förvirrande. Logiken säger en däremot att man egentligen bara står och "runkar" åt "fantasier": nationalsången sitter ju trots allt i huvudet.
Citera
2017-12-20, 11:19
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Du förutsätter med andra ord att det finns situationer där det skulle vara rationellt att få gåshud av musik. Vilka är dessa?

När man vill varva ner till lite skön musik.

Det handlar om referensramar min gode vän. Vad som är rationellt är både mänskligt och relativt någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback