• 1
  • 2
2017-12-20, 01:17
Medlem
Hej,

Om jag säljer min bostadsrätt för 1 000 000 kronor behåller jag då 100 000 kronor i handpenning helt själv eller snattar mäklaren sig en del av mina pengar?
Citera
2017-12-20, 01:19
Medlem
Handpenning? Du ska ju sälja, inte köpa.
Citera
2017-12-20, 01:22
Medlem
Ja, men köparen betalar ju handpenning som jag då ska få.
Citera
2017-12-20, 01:29
Medlem
Mäklaren tar det arvode ni kommit överens om, inte handpenningen
Citera
2017-12-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Mäklaren tar det arvode ni kommit överens om, inte handpenningen
Hur stor andel utgör detta "arvode" av det totala säljpriset?
Citera
2017-12-20, 01:35
Medlem
Du får handpenningen.

Men tänk på att inte bränna den på knark & luder. Du ska ju exempelvis betala mäklararvode, vinstskatt, pengar till nytt hus osv.

Men om du redan nu kan göra en kalkyl där du ser att "allt kommer lösa sig" även om du bränner handpenningen redan direkt när du får den så go for it! Se bara till att affären går i lås, för blir inte så bra om du på något sätt fuckar upp erat avtal och har spenderat hela handpenningen.

Arvodet är olika för alla, det har du och mäklaren kommit överens om när dom tog sig ann uppdraget.
Citera
2017-12-20, 01:36
Medlem
Argh123s avatar
Näe han tar den delen som är arodret. Det är snarare några få procent eller fast pris.
Handpenningen är bara till dig och den är din oavsett om köparen genomför köpet eller inte.
Citera
2017-12-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Du får handpenningen.

Men tänk på att inte bränna den på knark & luder. Du ska ju exempelvis betala mäklararvode, vinstskatt, pengar till nytt hus osv.

Men om du redan nu kan göra en kalkyl där du ser att "allt kommer lösa sig" även om du bränner handpenningen redan direkt när du får den så go for it! Se bara till att affären går i lås, för blir inte så bra om du på något sätt fuckar upp erat avtal och har spenderat hela handpenningen.

Arvodet är olika för alla, det har du och mäklaren kommit överens om när dom tog sig ann uppdraget.

Det är mina föräldrar som säljer en bostadsrätt de skaffat utöver sin hembostad, för min skull. Tanken är att jag ska få handpenningen då jag behöver detta för studier utomlands. Så att få 100 000 rakt ner i fickan ska alltså inte vara något problem. Vinstskatt och arvode får ju föräldrarna sköta om, eller hur? De behåller ju resten av vinsten (bostaden köptes för 700 000 kr).
Citera
2017-12-20, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Det är mina föräldrar som säljer en bostadsrätt de skaffat utöver sin hembostad, för min skull. Tanken är att jag ska få handpenningen då jag behöver detta för studier utomlands. Så att få 100 000 rakt ner i fickan ska alltså inte vara något problem. Vinstskatt och arvode får ju föräldrarna sköta om, eller hur? De behåller ju resten av vinsten (bostaden köptes för 700 000 kr).

Ja, sist jag sålde hus fick jag handpenningen direkt utan några problem. Så har dom inte ändrat något dom senaste 2 åren så är det likadant.

Skrev papper i mellandagarna eller nyår och hade pengarna runt den 15e januari på konto.
Citera
2017-12-20, 02:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Du ska alltså få pengar av dina föräldrar och är orolig för att mäklaren ska nalla dessa?
Har ni en väldigt ytlig relation, eller är du så fokuserad på pengarna att du inte ens kan samtala två minuter med dina egna päron om detta?

Jag ser inte riktigt problemet.
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-12-20 kl. 02:36.
Citera
2017-12-20, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Du ska alltså få pengar av dina föräldrar och är orolig för att mäklaren ska nalla dessa?
Har ni en väldigt ytlig relation, eller är du så fokuserad på pengarna att du inte ens kan samtala två minuter med dina egna päron om detta?

Jag ser inte riktigt problemet.

Jag tänker långt i förväg. Bostaden kommer inte säljas förrän om 5 år. Ingen idé att snacka med föräldrarna än.
Citera
2017-12-20, 03:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Jag tänker långt i förväg. Bostaden kommer inte säljas förrän om 5 år. Ingen idé att snacka med föräldrarna än.
Då undrar man ju - hur kan du inte hinna med att sätta dig ner och läsa på om hur bostadsförsäljning och -köp går till, på olika för ändamålet relevanta hemsidor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in