Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-07, 00:37
  #25
Medlem
Oj. Det finns en anledning till att vaccin alltid rekommenderas till personer som ska resa till dessa länder..
Citera
2018-05-07, 17:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Etiopier är ett väldigt trevligt folk.

Jasså. Besökte du bara städer?


Overlanders är ganska överens om att etiopier generellt är de otrevligaste på hela kontinenten. Men i städerna är det dock rätt trevligt ja.
Citera
2018-05-09, 11:05
  #27
Medlem
Han måste ha i alla fall Gula febern-vaccination, tror att Kenya kräver det.
När det gäller malariaprofylax, min vän fick något, Lamexin eller vad det heter och han har blivit aggressiv, verkligen dålig i magen, så han slutade att ta det och blev normal igen. Sedan dess når vi reser till liknande länder tar vi bara doxicyklin, det fungerar bra och man blir bra, får inga besvär.
Citera
2019-07-06, 16:53
  #28
Medlem
Sqeptisks avatar
Klart överdriven rädsla för sjukdomar i Afrika. Dessutom spär gärna de olika vaccinationsleverantörerna på den rädslan i sina broschyrer. De profiterar alltså på folks rädsla! Läste i någon av deras "info"-broschyrer att man borde nog vaccinera sig, kommer inte ihåg mot vad, bara man så endast skulle åka till Tyskland?????

Jag har (i tjänsten) varit i Afrika fler gånger än jag kommer ihåg, och aldrig vaccinerat mig. Har vidare aldrig blivit sjuk där. Folk glömmer gärna bort att afrikanerna själva ingalunda är immuna mot de sjukdomar som en del västerlänningar anser sig behöva vaccinera sig emot, och det fungerar ju alldeles utmärkt för dom ändå
Citera
2019-07-08, 15:49
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Klart överdriven rädsla för sjukdomar i Afrika. Dessutom spär gärna de olika vaccinationsleverantörerna på den rädslan i sina broschyrer. De profiterar alltså på folks rädsla! Läste i någon av deras "info"-broschyrer att man borde nog vaccinera sig, kommer inte ihåg mot vad, bara man så endast skulle åka till Tyskland?????

Jag har (i tjänsten) varit i Afrika fler gånger än jag kommer ihåg, och aldrig vaccinerat mig. Har vidare aldrig blivit sjuk där. Folk glömmer gärna bort att afrikanerna själva ingalunda är immuna mot de sjukdomar som en del västerlänningar anser sig behöva vaccinera sig emot, och det fungerar ju alldeles utmärkt för dom ändå

Instämmer helt och hållet med ovanstående. Har rest runt i Kenya och Tanzania och kom nyligen hem från några veckor i Uganda. Ett råd är att ta alla råd om vaccinering med en nypa salt.

Rekommenderar dock Twinrix (Hepatit A, B) och Malariatabletter. Gula febern var ett måste för Uganda men skall man bara hänga i Kampala ber du din smittskyddsklinik att skriva ut ett intyg.

Har inte träffat många Svenskar när jag varit i Östafrika men det kryllar av Tyskar, Italienare och Asiater. Har du möjligheten att åka dit ta den du kommer inte att bli besviken!
Citera
2019-07-22, 19:15
  #30
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Jag har (i tjänsten) varit i Afrika fler gånger än jag kommer ihåg, och aldrig vaccinerat mig. Har vidare aldrig blivit sjuk där. Folk glömmer gärna bort att afrikanerna själva ingalunda är immuna mot de sjukdomar som en del västerlänningar anser sig behöva vaccinera sig emot, och det fungerar ju alldeles utmärkt för dom ändå

Må så vara att du inte anser dig behöva vacciner när du rör dig mellan luftkonditionerade hotell och kontorsbyggnader i någon afrikansk storstad, men det du skriver är extremt cyniskt. Vad menar du med att det fungerar utmärkt för ”afrikanerna” ändå? Det dör en halv miljon människor av malaria varje år, varav ca 90% i Afrika. Utbrott av kolera och mässling skördar regelbundet liv. Ebola grasserar as we speak. Sjukdomar som en västerlänning enkelt kan vaccinera eller medicinera mot. Du gamblar med din egen hälsa, det är ditt val, men kom inte och säg att människor i Afrika på något magiskt sätt skulle vara skonade från det som expertisen rekommenderar att vi skyddar oss mot. Det är bara dumt.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2900420

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback