Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-19, 19:06
  #1
Medlem
mainfurers avatar
Har snöat in lite på denna lilla grej, det jag sett om den verkar rätt vettigt till ett superbilligt pris (1500 i runda slängar) så jag tänkte köpa en i helgen kanske.
Idag kör jag en gammal Vista dator till tv:n, kollar mest lite nyhetssidor och betalar räkningar. Lite Youtube & SVTPlay då o då men inte så mycket mer.

Är det någon som har en? Är ni nöjda? Vilka programvaror följer med för det står ju ingenstans?
Citera
2018-02-02, 12:26
  #2
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Har snöat in lite på denna lilla grej, det jag sett om den verkar rätt vettigt till ett superbilligt pris (1500 i runda slängar) så jag tänkte köpa en i helgen kanske.
Idag kör jag en gammal Vista dator till tv:n, kollar mest lite nyhetssidor och betalar räkningar. Lite Youtube & SVTPlay då o då men inte så mycket mer.

Är det någon som har en? Är ni nöjda? Vilka programvaror följer med för det står ju ingenstans?
Jag kollar på Vivostick som ett alternativ till Raspberry, den är 4 ggr dyrare men ändå prisvärd.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.66...vivostick-test
Citera
2018-02-02, 19:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Jag kollar på Vivostick som ett alternativ till Raspberry, den är 4 ggr dyrare men ändå prisvärd.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.66...vivostick-test
Ska du använda den till någorlunda högupplöst video är fortfarande Pi 3 ett bättre alternativ, stickan är alldeles för seg och laggig.
Citera
2018-02-02, 20:16
  #4
Medlem
Några omdömmen från användare och tester:
"H.264-kodade HD-filmer i VLC Player får datorn att tappa andan och tvingar ner frameraten. "

"Fungerar men väldigt långsamt. Även Wi-fi är långsam men inte roten till problemet.
Hackigt bild när man streamar video.
En omstart tar lätt 10 minuter trots optimerad konfiguration och ytterst få appar installerade och endast 30% av minnet oanvänt.
Rekommenderas inte av det skälet"

"Asus VivoStick är ett bra försök och duger till att göra TV:n till en extra dator och till att t.ex. visa stillbilder och Skypa med på TV:n. Men till att visa rörlig film är den inte bra nog."
Citera
2018-02-19, 13:15
  #5
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ska du använda den till någorlunda högupplöst video är fortfarande Pi 3 ett bättre alternativ, stickan är alldeles för seg och laggig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Några omdömmen från användare och tester:
"H.264-kodade HD-filmer i VLC Player får datorn att tappa andan och tvingar ner frameraten. "

"Fungerar men väldigt långsamt. Även Wi-fi är långsam men inte roten till problemet.
Hackigt bild när man streamar video.
En omstart tar lätt 10 minuter trots optimerad konfiguration och ytterst få appar installerade och endast 30% av minnet oanvänt.
Rekommenderas inte av det skälet"

"Asus VivoStick är ett bra försök och duger till att göra TV:n till en extra dator och till att t.ex. visa stillbilder och Skypa med på TV:n. Men till att visa rörlig film är den inte bra nog."

Ursäkta sent svar, jag har haft semester. Stort tack för engagemang.
Jag skall testa att sätta upp en nas/server som styr ett separat mindre nätverk med chromecasts och i sin tur kan fjärrstyras via vnc. Då borde uppdateringen fungera eftersom alla enheter ligger på samma nät, men får återkomma när detta är testat. Ev. bilder om sekretessen tillåter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback