Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-19, 19:02
  #1
Medlem
Banksias avatar
Hejsan!

Jag har en ca 3 år gammal laptop (asus). Den har fungerat felfritt fram tills igår när jag öppnade locket och datorn gick igång (alla rätta lampor lös upp och den surrade igång) MEN skärmen var bara svart. Eller den lystes upp men det kom inte upp något på den. Antar att det är en kabel mellan skärm och något i datorn som är trasigt/glappar? Ibland fungerar skärmen som den ska (som idag) men nu vill den inte... Detta efter att ha öppnat och stängt laptopen. Köpa ny eller laga? Jag gissar på att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen som strular.

Behöver verkligen lösa detta asap då kag är mitt uppe i en tentaperiod!

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Banksia 2017-12-19 kl. 19:27.
Citera
2017-12-19, 20:19
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-12-20, 06:17
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banksia
Hejsan!

Jag har en ca 3 år gammal laptop (asus). Den har fungerat felfritt fram tills igår när jag öppnade locket och datorn gick igång (alla rätta lampor lös upp och den surrade igång) MEN skärmen var bara svart. Eller den lystes upp men det kom inte upp något på den. Antar att det är en kabel mellan skärm och något i datorn som är trasigt/glappar? Ibland fungerar skärmen som den ska (som idag) men nu vill den inte... Detta efter att ha öppnat och stängt laptopen. Köpa ny eller laga? Jag gissar på att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen som strular.

Behöver verkligen lösa detta asap då kag är mitt uppe i en tentaperiod!

Tack på förhand!

Har du varit aktsam när det gäller hanteringen/transporteringen? Eller har du bara slängt upp datorn på köksbordet som det vore en tidning?

Det kan vara så som du beskriver. Något är glappt och därav detta scenarie. Är du händig och har rätta verktyg hemma så kan du kontrollerar detta. Du lär inte har någon garanti kvar på datorn?

Lämna in för service kostar en del. Du kanske bör kika efter en nyare dator?
Citera
2017-12-20, 06:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banksia
Hejsan!

Jag har en ca 3 år gammal laptop (asus). Den har fungerat felfritt fram tills igår när jag öppnade locket och datorn gick igång (alla rätta lampor lös upp och den surrade igång) MEN skärmen var bara svart. Eller den lystes upp men det kom inte upp något på den. Antar att det är en kabel mellan skärm och något i datorn som är trasigt/glappar? Ibland fungerar skärmen som den ska (som idag) men nu vill den inte... Detta efter att ha öppnat och stängt laptopen. Köpa ny eller laga? Jag gissar på att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen som strular.

Behöver verkligen lösa detta asap då kag är mitt uppe i en tentaperiod!

Tack på förhand!
En temporär lösning är att ansluta en extern skärm och använda denna, i alla fall i ditt hem. Du kan säkert hitta någon billig skärm på loppis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback