Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-11, 16:26
  #13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det låter som om du egentligen inte vill baka.
Kanske färdig bake-off kan vara något för dig?

Här är ett recept med bakpulver. Snabbt? Ja. Gott? Nej.
https://mittkok.expressen.se/recept/...lar-utan-jast/

Jodå jag vill baka. Men jag vill ägna mycket tid åt det eller vänta länge. Åtminstone inte som nybörjare. Sen kanske...

T ex kan man läsa recept med "efter gräddning ska bröden vila minst 5 timmar"... Jag blir helt avtänd att testa det receptet.

Faktum är att jag testade exakt det receptet du länkade. 30 min totaltid :-) Få ingredienser och få moment. Mycket bra. Och jag tyckte de blev ganska goda. De var i princip som Scones fast utan fett (jag förmodar att det ska vara fett i scones).

Just nu har jag i ugnen ett yoghurtbröd. Lite mer komplicerat men totaltiden bör bli en timme. Också snabbt och bra. Hoppas det blir gott :-)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-11-11 kl. 16:32.
Citera
2018-11-11, 16:42
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jäsa två gånger... Ska det verkligen vara nödvändigt? :-)

Finns inget enklare brödrecept?

Vad är det absolut enklaste brödreceptet som går att uppbringa?

Minimalt med tid
Minimalt med ingredienser
Minimalt med pryttlar som behövs - minimalt med disk
Minimalt med olika arbetsmoment

Finns ju olika tunnbröd som är enkla att göra bara att grädda i en varm stekpanna behövs inte ens en ugn. Chapati bröd steker man i olja och är busenkla att göra.
Ingredienser
Portioner: 10 bröd

5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk olja
ca 2 dl ljummet vatten
olja till stekning

Vill man så kan man smaksätta med ex. spiskummin eller bokhornsklöver, anis eller valfri passande brödkrydda. En aning spiskummin och lite fänkålsfröni ger lite norrländsk tunnbröds smak.

Enkla att göra och receptet kan varieras med ex hjorthonssalt för lite luftigare och mjölk som vätska.

Kalas med ex stark ost eller en god serrano skinka

Olika tunnbröd kan man dessutom använda som "wraps" perfekt om man har lite överbliven sallad och rester från någon gryta eller köttfärssås. Blir en hel middag.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-11-11 kl. 16:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback