Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-19, 12:19
  #1
Medlem
gabrielle2s avatar
Var igår med några vänner och diskuterade julklappar.
Ett av barnet, 5 år, sade något jag inte kan släppa.
- jag önskar att jag ska dö i julklapp.
Helt allvarligt!

Kan en liten femåring vara självmordsbenägen?
Kan en femåring vara deprimerad?

Till saken hör att man börjat fundera på om han har Adhd.
Dagis har påpekat till föräldrarna.
Psykolog har varit till dagiset,ansåg att barnet inte har problem eller Adhd.
Besökte dagiset en dag endast.

Kan ett sådant litet barn verkligen vilja ge upp?
Tyckte att det var hemskt att höra.
Citera
2017-12-19, 12:35
  #2
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Många barn i den åldern får en fascination för döden när de precis börjat förstå vad död innebär. Jag har hört många småbarn som talar om döden.

Hur som helst, jag är också intresserad av att höra huruvida det förekommer självmord(alltså inte tal om döden) bland barn i den åldersgruppen.
Citera
2017-12-19, 12:44
  #3
Medlem
timewasters avatar
Har man tillräckligt keffa föräldrar så visst!
Citera
2017-12-19, 12:50
  #4
Medlem
XaoqcHs avatar
Har själv ett syskonbarn som ibland leker att hon är död och ska begravas i havet genom att lägga sig platt ner och prata med en gravallvarlig röst.

Barn är nyfikna på döden, kanske för att de inte riktigt förstår begreppet eller hunnit ta del av tabuna kring döden.
Citera
2017-12-19, 12:58
  #5
Medlem
VeganJans avatar
Den mesta suicidstatistiken förs på personer över 15 år. Detta beror på att det är väldigt ovanligt att någon under 15 tar livet av sig. Barn i 5-årsåldern förekommer nog inte mer än om någon lek kring döden råkar resultera i en olycka. Ett så litet barn fattar inte riktigt vad det betyder att dö.
Citera
2017-12-19, 13:27
  #6
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag minns att jag själv funderade på döden från ungefär 5 års ålder. Funderade på olika sätt att dö och hur det skulle kännas etc. Men fanns inte på kartan att jag skulle ta livet av mig förrens långt senare(12-13år iaf).

Intressant ämne. Kan inte tänka mig att det är vanligt men måste ju finnas en del fall av självmord som skett innan 15 åtminstone.

Kan tänka mig att barn kan ta livet av sig om de typ kedjas fast i källaren och blir våldtagna varje dag etc, men aldrig hört om ens ett sådant fall.
Citera
2017-12-19, 14:15
  #7
Medlem
gabrielle2s avatar
Tack för svaren.
Blev så överraskad att jag inte fann mig att säga något.
Beslutat mig för att ringa honom i kväll och säga att han betyder mycket för mig och att han är en fin och rolig kille.
Pratat med hans mamma idag om det han sade.
Hon har ringt BVC och tryckt på om Adhd utredning och han skall få träffa en psykolog.
Kan ju vara så att han känner sig utanför och får tillsägelse hela tiden att sitta still och lyssna mm.
Både från dagis och hemma.
Hon har försökt själv att kontakta BUP men de sa att de har direktiv att göra det vid 6 årsåldern, när man ringer själv, och att det innan 6 år måste till en remiss från BVC.

Minns mina pojkar när de var små och när de pratade om döden med mig men jag hörde aldrig att de så att de ville dö.
Citera
2017-12-19, 14:32
  #8
Medlem
Jag tror min kusin var fem när han frågade om man skulle få se morfars skelettet på vår morfars begravning. Han hade inte varit död en vecka ens, hehe. Barn har ingen aning om vad döden innebär så denna önskan är inget du behöver vara orolig över.. Gör inte en större grej av det än vad det är, ungen kommer bara tolka det som att det är något fel på honom och det kan leda till verkliga bekymmer framöver..
__________________
Senast redigerad av Wizze. 2017-12-19 kl. 14:36.
Citera
2017-12-19, 17:28
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Jag tror inte barnet inser vad död är. Så det behöver inte betyda att barnet verkligen vill dö.
Vissa barn säger att dom vill dö för att någon dom älskar har dött och tror att om man dör så träffar man personen.

Men jag tycker ändå att man ska ta det på allvar om någon så ung pratar om att dö.

Jag hoppas att mamman kan få till utredningen.
Citera
2017-12-20, 23:52
  #10
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag tror inte barnet inser vad död är. Så det behöver inte betyda att barnet verkligen vill dö.
Vissa barn säger att dom vill dö för att någon dom älskar har dött och tror att om man dör så träffar man personen.

Men jag tycker ändå att man ska ta det på allvar om någon så ung pratar om att dö.

Jag hoppas att mamman kan få till utredningen.
Klart nu. Bvc har skickat remiss till BUP.
Känns skönt för alla parter och för mig.
Citera
2017-12-21, 06:56
  #11
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Klart nu. Bvc har skickat remiss till BUP.
Känns skönt för alla parter och för mig.


Låter bra. Då får jag hoppas allt löser sig.
Citera
2018-02-13, 18:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tack för svaren.
Blev så överraskad att jag inte fann mig att säga något.
Beslutat mig för att ringa honom i kväll och säga att han betyder mycket för mig och att han är en fin och rolig kille.
Pratat med hans mamma idag om det han sade.
Hon har ringt BVC och tryckt på om Adhd utredning och han skall få träffa en psykolog.
Kan ju vara så att han känner sig utanför och får tillsägelse hela tiden att sitta still och lyssna mm.
Både från dagis och hemma.
Hon har försökt själv att kontakta BUP men de sa att de har direktiv att göra det vid 6 årsåldern, när man ringer själv, och att det innan 6 år måste till en remiss från BVC.

Minns mina pojkar när de var små och när de pratade om döden med mig men jag hörde aldrig att de så att de ville dö.


Bor denna pojk med båda sina Biologiska föräldrar. Eller är det som vanligt Mamman som tagit barnet och "Flytt" som det så fint heter?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback