Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-21, 11:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nejdå. Jag gör det varje år.

Elaborate. Vilka bolag.
Vad har du för bakgrund
Vilka rutter brukar det gälla

Jag vill ju ha semester och inte behöva köra 500 mil på tre dagar.
Citera
2017-12-21, 11:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
OTROLIGT korkat att föreslå att skita i försäkring! Råkar man ut för en olycka utan försäkring så blir det EXTREMT dyrt, dyrare än någon svensk ens kan föreställa sig. Hyr bil, mycket mindre trassel!!

Om man backar ut på an parkeringsplats och kör på någon och åker på att betala dennes sjukvård....

Bara ett akutbesök kan kosta 50.000 i USA. utan att personen är direkt nämnvärt skadad (eller försöker blåsa en).

Sen att tro "jag kan sticka från mina skulder utan problem". De flesta vill kanske återvända till USA i framtiden och inte riskera fängelse om man åker på en fortkörningsbot och de sen ser att man har obetalda skulder...
Citera
2017-12-21, 14:06
  #15
Medlem
biljons avatar
Tog du någon speciell modell när du kollade? Det blir runt 10-12 för tre veckor på Holiday Autos för en normal bil.
Jag avråder också från att köpa bil då detta normalt tar mycket tid, tid som du vill ägna åt själva resan.
Dessutom är hyrbil driftsäkrare.
Citera
2017-12-24, 11:20
  #16
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En fråga som avgör om jag åker till Japan i 2 veckor eller på en roadtrip i USA i 3 veckor.

Man kan ju hyra bil i en stat och lämna av i en annan i staterna, vilket skulle möjliggöra förmodligen en av de bästa resorna man gör i sitt liv med en roadtrip från typ... Houston till New York, Miami eller något.

Problemet är att de sidor jag har kollat på så är det fruktansvärt dyrt. Ungefär 14 000 för 2 veckor.

Jag förstår att det eventuellt kan vara dyrare eftersom att de kanske måste få bilen tillbakatransporterad, men finns det verkligen inga billigare alternativ?

Rekommenderas ens detta, eller ska man satsa på att åka på en road trip, men försöka satsa på att komma tillbaka till samma ställe i tid? Kanske hundra gånger billigare?

Vet inte var du letar eller vad för bil men vi brukar ge 6-7000 för ca. 3 veckor hos Avis eller Sixt för en mindre SUV typ Escape (uppgraderas ofta till större gratis). Envägshyra ligger oftast på 250-300 men gratis innom vissa områden.
Glöm bilköp och oförsäkrat är bland de dummaste förslag jag läst.

God Jul!
Citera
2017-12-24, 11:29
  #17
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Jag åkte kust till kust. Hyrde en månad. Totalkostnad för hyrbil (mindre SUV) blev 15.000. Samma hyra utan one-way hade blivit 10.500.

Det är bara shoppa runt och se vad de olika bolagen erbjuder. Jag landade på hertz då de var smidigast (behövde inte registrera resrutt innan). Flera bolag erbjöd sig att prismatcha och "se vad de kunde göra" med priset vid mailkontakt.

Jag valde ett större bolag med max självriskreducering då jag ville slippa oroa mig för problem.
Vid återlämning tittade de på bilen i 2 minuter innan jag fick kvitto åpå att den var felfri och utan synpunkter. Det underlättar verkligen att vara vit, trevlig man över 30 i USA.

Jag hamnade också hos Hertz eftersom dom inte hade någon extra avgift för att lämna den på annat ställe. Kan tänka mig att det är lättare att arrangera för större bolag.

När du söker på nätet, testa olika avlämningsställen. Avgiften för Oneway kan variera.
Citera
2017-12-27, 03:35
  #18
Medlem
Jag och tre kompisar åkte kust till kust (San Fran -> Miami) för något år sedan. Vi hyrde bil på rentalcars.com och genom Alamo. Det fungerade mycket bra men man får räkna med en ganska ordentlig envägsavgift, 500 dollar fick vi betala.

Vi var dessutom under 25, så fick betala ytterligare avgifter för det. Så bilhyra blev en kostsam post i vår resbudget.

Dock kändes det väldigt tryggt och skönt att veta att man åkte i en försäkrad bil där du när som helst kunde svänga in på vilket Alamokontor som helst i landet ifall något strulade.

Speciellt när man spenderade så mycket tid i bilen!

Sammafattningsvis, ja, avgiften kan vara hög, men samtidigt inte värt att försöka komma undan den.
Citera
2017-12-27, 11:31
  #19
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Jag och tre kompisar åkte kust till kust (San Fran -> Miami) för något år sedan. Vi hyrde bil på rentalcars.com och genom Alamo. Det fungerade mycket bra men man får räkna med en ganska ordentlig envägsavgift, 500 dollar fick vi betala.

Vi var dessutom under 25, så fick betala ytterligare avgifter för det. Så bilhyra blev en kostsam post i vår resbudget.

Dock kändes det väldigt tryggt och skönt att veta att man åkte i en försäkrad bil där du när som helst kunde svänga in på vilket Alamokontor som helst i landet ifall något strulade.

Speciellt när man spenderade så mycket tid i bilen!

Sammafattningsvis, ja, avgiften kan vara hög, men samtidigt inte värt att försöka komma undan den.

500 dollar var inte så farligt, var det inkluderat extraavgifterna?

Tack tack, för alla tips! Funderar på om man ska göra en roadtrip igenom sydvästra USA. Från Houston till San Diego och sen upp till L.A eller, om man stannar 3 veckor, San Francisco.
Citera
2017-12-27, 19:05
  #20
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
500 dollar var inte så farligt, var det inkluderat extraavgifterna?

Tack tack, för alla tips! Funderar på om man ska göra en roadtrip igenom sydvästra USA. Från Houston till San Diego och sen upp till L.A eller, om man stannar 3 veckor, San Francisco.
Hämtar och lämnar du innom Kalifornien (och Nevada) så är det oingen envägsavgift, ung förar avgift går att komma undan hos t.ex Avis med en rabattkod, Avis är dessutom ofta billiga.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2900242

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback