• 1
  • 2
2017-12-18, 19:25
Medlem
Ap-ungens avatar
Hej!

Lyckas inte få svar på min fråga och orkar inte vänta tills imorgon då jag kan ringa SV.

Jag har för närvarande ett underskott på mitt skattekonto på ungefär 10000:- som skulle varit inbetalt den 14/12. Pga. tuff ekonomisk situation just nu kan jag inte betala in denna skuld förens om två veckor ungefär.

En betalningsuppmaning förväntar jag mig trilla ner i brevlådan vilken dag som helst. Därefter väntar ett betalningskrav i brevlådan men vid den tidpunkten bör skulden vara reglerad.
Det som oroar mig och som leder till min fråga är den "höga räntan" som SV skriver om på sin hemsida och på deklarationen. Min fråga;

Läggs dom 16.5% på min skuld VARJE dag eller är det 16.5%/månad som läggs på?

Det känns tämligen orimligt men samtidigt oroande att det skulle läggas på cirka 1600:- varje dag på min skuld.. 1600:- kan jag leva med att få betala pga. förseningen..

Tacksam för svar.
Citera
2017-12-18, 19:27
Medlem
Det är 16,5% årsränta så 16,5/365 typ per dag. Du kan vara lugn.
Citera
2017-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
En betalningsuppmaning förväntar jag mig trilla ner i brevlådan vilken dag som helst. Därefter väntar ett betalningskrav i brevlådan men vid den tidpunkten bör skulden vara reglerad.

Min erfarenhet från att ha själv missat att betala in skatt är att det inte går ut några betalningsuppmaningar eller påminnelser, det går direkt till Kronofogden med anmärkning som man inte blir av med på tre år.
Citera
2017-12-18, 19:56
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolajo
Det är 16,5% årsränta så 16,5/365 typ per dag. Du kan vara lugn.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Min erfarenhet från att ha själv missat att betala in skatt är att det inte går ut några betalningsuppmaningar eller påminnelser, det går direkt till Kronofogden med anmärkning som man inte blir av med på tre år.

Låter mycket märkligt och väldigt osannolikt. Skatteverket skriver ju att en betalningsuppmaning sker först, därefter ett betalningskrav. Därefter kronofogden. En skuld går aldrig till kronofogden med anmärkning på direkten utan att man får chansen att betala.
Citera
2017-12-18, 20:01
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396

Det är helt sant. Hände mig när jag hade en restskuld på 500 spänn som jag utan vidare kunnat betalat, men avin försvann i en flytt. Väntade på en påminnelse, men nänä - KFM direkt. Detta var iofs i början på 2000-talet, kan ha ändrats sen dess. TS, kolla upp. Inte kul med betalningsanmärkning.
Citera
2017-12-18, 20:08
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är helt sant. Hände mig när jag hade en restskuld på 500 spänn som jag utan vidare kunnat betalat, men avin försvann i en flytt. Väntade på en påminnelse, men nänä - KFM direkt. Detta var iofs i början på 2000-talet, kan ha ändrats sen dess. TS, kolla upp. Inte kul med betalningsanmärkning.

I början av 2000-talet ja.

Ett betalningskrav från KFM innehåller möjligheten till att betala in skulden + handläggningsavgifter INNAN en anmärkning utfärdas.

Jag kommer ringa SKV i morgon men fyll gärna på i tråden om ni har mer info.

Tack!
Citera
2017-12-18, 20:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
I början av 2000-talet ja.

Ett betalningskrav från KFM innehåller möjligheten till att betala in skulden + handläggningsavgifter INNAN en anmärkning utfärdas.

Jag kommer ringa SKV i morgon men fyll gärna på i tråden om ni har mer info.

Tack!

Medger att min info är gammal, jag fick anmärkning direkt utan någon sådan möjlighet. Uppdatera gärna efter att du pratat med SKV
Citera
2017-12-18, 20:46
Medlem
Citat:
Tack!

Låter mycket märkligt och väldigt osannolikt. Skatteverket skriver ju att en betalningsuppmaning sker först, därefter ett betalningskrav. Därefter kronofogden. En skuld går aldrig till kronofogden med anmärkning på direkten utan att man får chansen att betala.

Ingen påminnelse på skuldkonto. Skatten skulle ju redan varit inne. Rakt till KFM.
Citera
2017-12-18, 21:54
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ingen påminnelse på skuldkonto. Skatten skulle ju redan varit inne. Rakt till KFM.

Betalningsuppmaningen och därefter betalningskravet då? Skickas inte ut eller? Trots infon på SKV:s hemsida som tydligt säger något annat...

Går den till KFM så ska skulden betalas dit inkl. extra avgifter. Att man får en betalningsanmärkning direkt vid utebliven betalning till SKV kan omöjligt stämma - men det är inte det du menar? Du menar att man varken får betalningsuppmaning eller betalningskrav innan skulden går till KFM?
Senast redigerad av Ap-ungen 2017-12-18 kl. 22:10.
Citera
2017-12-18, 22:01
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Betalningsuppmaningen då och därefter betalningskravet? Skickas inte ut då eller? ?

Går den till KFM så ska skulden betalas dit inkl. extra avgifter. Att man får en betalningsanmärkning direkt vid utebliven betalning till SKV kan omöjligt stämma - men det är inte det du menar? Du menar att man varken får betalningsuppmaning eller betalningskrav innan skulden går till KFM?

Så var det för mig. Men det kan som sagt ha ändrats. Ingen påminnelse, inget inkassokrav, ingenting. Rätt till KFM.
Citera
2017-12-18, 22:04
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Så var det för mig. Men det kan som sagt ha ändrats. Ingen påminnelse, inget inkassokrav, ingenting. Rätt till KFM.

Ja, du har sagt det. Men eftersom SKV:s hemsida tydligt skriver att uppmaning och krav skickas ut så har jag svårt att tro något annat - såvida inte någon hänvisar till en trovärdig källa istället för något som hände för 15 år sedan i samband med en flytt...
Senast redigerad av Ap-ungen 2017-12-18 kl. 22:07.
Citera
2017-12-18, 22:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ja, du har sagt det. Men eftersom SKV:s hemsida tydligt skriver att uppmaning och krav skickas ut så har jag svårt att tro något annat - såvida inte någon hänvisar till en trovärdig källa istället för något som hände för 15 år sedan i samband med en flytt...

Du har rätt, de har ändrat:

http://www.dt.se/dalarna/borlange/be...hos-kronfogden

Vi tre övriga i tråden är tydligen rätt gamla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in