Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-18, 17:10
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska sälja av bitcoin för 5 miljoner den här veckan och undrar hur jag ska göra det. I bästa av världar vill jag låna ut bitcoins till mitt bolag som sen realiserar dom till SEK.
Nu går väl det troligtvis inte men det hade varit ypperligt om jag då undvek att betala skatt på pengarna tills jag återbetalas privat av från bolaget?

Min ide är att bygga värde i bolaget och sen bygga en kommersiell fastighet som jag har jobbat på ett tag där fastigheten förvaltas i bolaget. Jag använder hellre pengarna i bolaget och lever på avkastningen som lön än att tar ut stålarna privat och betalar skatt.

Eller så packar jag väskan och flyttar till något land utan skatt på capital gains. måste jag bo utomlands i två år innan jag säljer eller räcker det med att inte komma hem på två år efter försäljningen för att inte vara skatteskyldig i Sverige?
Citera
2017-12-18, 17:26
  #2
Medlem
Du har både skatteflyktlagen och 10 års regeln tänka på i grunden.

Dock är fördelen att staten inte vet du har BTC från början.

Ge bort dom som en gåva till utländsk bolag som säljer dom sedan ger vidare pengarna till en foundation som gåva. Foundation kan ha syfte ge gåva till dig för ett hus.

Dock pga skatteflykt lagen kommer det få ta visst antal år mellan samt hävda annat syfte med bolaget utomlands från början.

Se till bara du inte står själv på bolaget i första steget.

Men skulle även rekommendera att du föyttar utomlands några år med samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback