Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-18, 20:05
  #25
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En av världshistoriens största och mest inhumana folkfördrivningar/folkmord pågår just nu i Myanmar. Sverige har stor skuld till det eftersom vi hjälpt presidenten till makten på en massa sätt, hon är bland annat nobelpristagare. Varför är det så tyst? Varför erbjuder vi inte Rohingyafolket en fristad? Är de mindre värda än syrianska och afghanska flyktingar?

1. Varför ska vi göra något åt det? Vi har egna våldsamma, inkräktande muslimer att ta hand om.

2. Burma verkar för övrigt ta hand om det väl.

3. På vilket är det ett av världshistoriens största och mest inhumana folkfördrivningar/folkmord? Jämfört med t.ex det pågående folkmordet på kristna över hela Mellanöstern? Även om vi endast jämför med länderna runt omkring, så hur är det värre än folkmordet på kristna, hinduer och alla andra icke-muslimer i Bangladesh 1971, där 3 miljoner icke-muslimer blev slaktade, 200,000-400,000 kvinnor blev våldtagna och 8-10 miljoner icke-muslimer fick fly landet?

https://en.wikipedia.org/wiki/1971_Bangladesh_genocide

Det TS kallar en av världens värsta "folkmord" kvalar inte ens in i topp 1,000,000 bland alla kända folkmord i världen.

Det är märkligt hur alla PK-fanatiker är alltid extrema historierevisionister. En del hävdar att det är för att alla PK-svenskar är okunniga och förståndshandikappade, men själv tror jag inte det i sig kan förklara det. Möjligtvis om de alla även är psykotiska, men vad är sannolikheten att en väldigt stor del av svenskarna befinner sig i en psykos de aldrig tar sig ur? Personligen tror jag att de förvisso är okunniga, men i första hand är de psykopater och fulla av skit, vilket är anledningen till att de hävdar vad som helst.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-12-18 kl. 20:11.
2017-12-18, 20:14
  #26
Medlem
Kort sammanfattning av konflikten.

Rohingya är muslimer som sakta och omärkligt steg för steg invaderat en nordlig provins av Burma från det likaledes muslimska grannlandet Bangladesh.

Naturligtvis uppstår det efter ett tag konflikter med den buddistiska lokalbefolkningen. Muslimerna blir till slut tillräckligt många för att ta till vapen och inleda Jihad mot de otrogna buddistiska hundarna.

De burmesiska myndigheterna inser till slut att de måste ta till krafttag mot de illegala muslimska migranterna som inlett sin Jihad. Ett antal poliser och militärer dör. Regeringen tar i med ännu hårdare metoder. Muslimerna flyr och klagar om övergrepp.

Länder med muslimsk befolkning och regeringar, internationella nyhetsbyråerna och FN m.fl. tar de muslimska migranternas sida och ställer till ett liv.

Ställ er frågan - när levde muslimer i fred och harmoni med sina grannar? Vems fel brukar det vara när det blir konflikt? Buddister eller muslimer?
2017-12-18, 20:29
  #27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kort sammanfattning av konflikten.

Rohingya är muslimer som sakta och omärkligt steg för steg invaderat en nordlig provins av Burma från det likaledes muslimska grannlandet Bangladesh.

Naturligtvis uppstår det efter ett tag konflikter med den buddistiska lokalbefolkningen. Muslimerna blir till slut tillräckligt många för att ta till vapen och inleda Jihad mot de otrogna buddistiska hundarna.

De burmesiska myndigheterna inser till slut att de måste ta till krafttag mot de illegala muslimska migranterna som inlett sin Jihad. Ett antal poliser och militärer dör. Regeringen tar i med ännu hårdare metoder. Muslimerna flyr och klagar om övergrepp.

Länder med muslimsk befolkning och regeringar, internationella nyhetsbyråerna och FN m.fl. tar de muslimska migranternas sida och ställer till ett liv.

Ställ er frågan - när levde muslimer i fred och harmoni med sina grannar? Vems fel brukar det vara när det blir konflikt? Buddister eller muslimer?

Bra sammanfattat!
2017-12-19, 16:37
  #28
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Jag bryr mig om

1) Min fru, mina barn och min familj, samt vänner
2) Mitt land eftersom jag bor där
3) Min frus land eftersom det påverkar henne

Resten är bara text på ett papper och berör inte mig, och är du frisk och sund så bör du tänka likadant. Den här jävla skenande sympatin med allt och alla har skadat oss mycket mer än den hjälpt någon annan.

Mellanöstern konflikten påverkar oss i hög grad som du säkert märker, även det som händer i delar av Afrika. Så att säg att det inte berör dig stämmer nog inte riktigt. Sedan tycker jag det är bra att man bryr sig om andra och inte stå och kolla på när någonting sådant här sker.
2017-12-19, 17:23
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Mellanöstern konflikten påverkar oss i hög grad som du säkert märker, även det som händer i delar av Afrika. Så att säg att det inte berör dig stämmer nog inte riktigt. Sedan tycker jag det är bra att man bryr sig om andra och inte stå och kolla på när någonting sådant här sker.

Det påverkar oss enbart på grund av folk som tänker som dig. Det borde inte påverka oss.

Angående det sista: Ta hit en Rohingya-muslim då och låt honom bo hos dig, stå för kostnaderna. Det du och dina liktänkande vill göra är att göra detta men tvinga andra att stå för kostnaden.
2017-12-19, 21:05
  #30
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Clashes in Rakhine broke out in August 2017, killing more than five hundred people after a militant group known as the Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) claimed responsibility for attacks on police and army posts.

https://www.cfr.org/backgrounder/rohingya-crisis

Det känns som om Rohingya-muslimerna gjorde samma sak som muslimer alltid gör när de blivit nog många för att våga ge sig på icke-muslimer i närområdet men underskattade motståndet.....
2017-12-20, 17:42
  #31
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Det påverkar oss enbart på grund av folk som tänker som dig. Det borde inte påverka oss.

Angående det sista: Ta hit en Rohingya-muslim då och låt honom bo hos dig, stå för kostnaderna. Det du och dina liktänkande vill göra är att göra detta men tvinga andra att stå för kostnaden.

Tur du vet vad jag vill göra utan att jag skrivit det. Oavsett inställning tycker jag man ska vara hårdare i tonen mot de som begår folkmord och inte eventuellt hota med att i framtiden kanske starta sanktioner. Även om man inte vill ta in folk genom invandring tycker jag man i högre utsträckning ska försöka förhindra folkmord eller avveckla samarbetet/hjälpen dit de brotten begås.
2017-12-20, 17:46
  #32
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
https://www.cfr.org/backgrounder/rohingya-crisis

Det känns som om Rohingya-muslimerna gjorde samma sak som muslimer alltid gör när de blivit nog många för att våga ge sig på icke-muslimer i närområdet men underskattade motståndet.....

Fast det här började långt innan augusti 2017. Då hade redan en halvmiljon Rohingya-människor fordrivits (sen 2015)
2017-12-20, 19:53
  #33
Medlem
Aung San Suu Kyi är inte/kan inte bli Burmas president eftersom hon är brittisk medborgare. Dock vann hennes parti i senaste val men burmesisk militären har fortfarande en stark maktposition i landet.

England borde ta sitt ansvar för rohingyer för det var under tiden de hade både Indien och Burma som kolonier som engelsmännen flyttade dessa rohingyer till plantager som arbetskraft. När England lämnar EU efter Brexit och utesluts från Schengenavtalet så kan dem gärna ta emot alla dessa rohingyer.

Jag har besökt Burma och har burmesiska bekanta från delstaten Arakan/Rakhine och de är oerhört glada för att bli av med rohingyer.
2017-12-20, 19:55
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maimiitang
Aung San Suu Kyi är inte/kan inte bli Burmas president eftersom hon brittisk medborgare. Dock vann hennes parti i senaste val men burmesisk militär har fortfarande en stark maktposition i landet.

England borde ta sitt ansvar för rohingyer för det var under tiden de hade både Indien och Burma som kolonier som engelsmännen flyttade dessa rohingyer till plantager som arbetskraft. När England lämnar EU efter Brexit och utesluts från Schengenavtalet så kan dem gärna ta emot alla dessa rohingyer.

Jag har besökt Burma och har burmesiska bekanta från delstaten Arakan/Rakhine och de är oerhört glada för att bli av med rohingyer.

Jag är djupt avundsjuk på Burmeserna.
2017-12-20, 19:57
  #35
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Fast det här började långt innan augusti 2017. Då hade redan en halvmiljon Rohingya-människor fordrivits (sen 2015)
Jajamensan , de förra oroligheterna började 2012 .

Citat:
2012 utbröt omfattande oroligheter efter att muslimska rohingiyas – som de nu allmänt kallades – utförde en gruppvåldtäkt på en buddhistisk flicka, som sedan mördades. Denna händelse, som väckte stor bestörtning bland rakhinefolket, som dessutom levde i fruktan att bli en minoritet i sitt eget land

Sedan späddes eländet på 2016 .
Citat:
2016 utbröt nya oroligheter, som fortfarande pågår. Den här gången startade händelseutvecklingen när rohingyas tillhöriga den radikala muslimska organisationen Harakah al-Yaquin mördade ett antal burmesiska gränsvakter.

Citat:
Rebellgruppen ARSA som bildades 2012 hade i oktober 2016 kopplingar till Saudiarabien och Pakistan när genomförde ett brett angrepp mot gränsvakterna i Burma, enligt ICG.

Det har dock varit problem sedan engelsmännen i slutet av 1800-talet förflyttade tiotusentals muslimer från dåvarande Bengalen till glesbefolkade regioner av Burma .
Under WW2 beväpnade engelsmännen rohingyerna för att använda dem som en buffert mot Japan , det gick sisådär med den saken .....

Citat:
Enligt burmesisk och internationell historieskrivning använde de muslimska trupperna inte enbart sina vapen mot de japanska styrkorna, utan ägnade sig dessutom åt en omfattande terror mot icke-muslimer i Rakhine, i form av systematiska mord på buddhistmunkar, etnisk rensning och förstörelse av buddhistiska kulturskatter, såsom kloster, pagoder och byar bebodda av ursprungsbefolkningen.
Man kan ju förstå att burmeserna inte ser med välvilja på en utländsk hord med främmande kultur som i årtionden försökt kapa åt sig bitar av deras land för att ansluta sig till grannlandet ....

https://ledarsidorna.se/2017/09/rohi...l-en-konflikt/
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2017-12-20 kl. 20:25.
2017-12-20, 20:44
  #36
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jajamensan , de förra oroligheterna började 2012 .



Sedan späddes eländet på 2016 .




Det har dock varit problem sedan engelsmännen i slutet av 1800-talet förflyttade tiotusentals muslimer från dåvarande Bengalen till glesbefolkade regioner av Burma .
Under WW2 beväpnade engelsmännen rohingyerna för att använda dem som en buffert mot Japan , det gick sisådär med den saken .....


Man kan ju förstå att burmeserna inte ser med välvilja på en utländsk hord med främmande kultur som i årtionden försökt kapa åt sig bitar av deras land för att ansluta sig till grannlandet ....

https://ledarsidorna.se/2017/09/rohi...l-en-konflikt/

Rohingya är en liten minoritet (de är bara några procent i Burma) som har inga rättigheter, ingen rätt till medborgarskap, ingen rätt att äga land, får inte ha fler än två barn, får inte resa utan tillstånd etc.
De har inte kommit uttifrån, de hör till området. Har bott där i hundratals, och tusentals år.
Du tar bara upp selektiva händelser som vissa av dem gjort sig skyldiga till. Som om andra inte begått liknande och värre mot dem, speciellt då dem, som sagt, saknar medborgerliga rättigheter.

De är inte heller den enda minoriteten i Burma som varit i konflikt med staten. Burma har mer eller mindre varit i inbördeskrig sen 1948.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback