Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-20, 16:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Förresten, är det en plätt som är trädgårdsland sedan tidigare eller ska du bryta upp gräsmatta/äng? Växer det gräs där nu så finns det parasiter i jorden som lever på gräsrötter och när gräsrötterna försvinner tröstar de sig med att käka på dina potatisar så det blir ofta dåligt utbyte i början.

Sedan rekommenderas alltid växelbruk för potatis - odla potäterna på olika platser olika år för att minska risken för virusangrepp.


Det är gräsmatta som skall brytas upp!

Ok får kanske chansa då.
Citera
2018-03-20, 16:51
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Det är gräsmatta som skall brytas upp!

Ok får kanske chansa då.

Det är inte "einstein-vetenskap", testa som du var inne på flera sorter, så har du bättre chanser till en god skörd. Fan, jag kanske är "Alexander Lukas", han i Kalle Anka som har otrolig tur, men jag grävde ner färdig kompost i rabatten, inklusive en inte helt genomrutten potatis, året därefter fick jag ut ett par-tre kilo potatis från plantan som kom från "kompostpotatisen".. Sorten var nog "Bintje", inte helt hundra, det var en "fast sort" iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback