Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-18, 00:25
  #1
Medlem
Har haft "lite" tur med Bitcoin och då jag nyss fyllde nitton kom jag på att jag alltid velat segla. Finns det några alternativ förutom en katamaran och en standard segelbåt man kan välja emellan? Har tittat lite på internet och skulle gärna vilja ha en unik segelbåt. Självklart ska jag lära mig mer om att segla men det kunde vara kul att ha ett slutmål när man bemästrat seglingen.
Citera
2017-12-18, 00:31
  #2
Avstängd
YP4XQs avatar
Först och främst lär dig att segla med en enkel stabil och trygg båt och lär dig att segla, vattnet, vindar, sjö. Under tiden du lär dig tar du båtförarbevis(tidigare skepparexamen). När du har gått igenom det här och snackat med sjövana under vägen, sett båtar och hört historier från veteraner så vet du mer vilken typ av båt du ska ha. Segling är mycket mer än båten, det är att segla som är grejen kommer du att märka.

För man fråga varför du fått för dig att ha just en unik båt?

Vart bor du, du kan få segla med mig i sommar för att få känna på det lite.
Citera
2017-12-18, 02:04
  #3
Medlem
Makes sense antar jag haha. Kollat mycket på Vagabond paret på YT och ser sjukt kul ut

Jag tror ärligt talat jag har en diagnos när det gäller båtvalet men att vara unik har alltid känts viktigt för mig haha. Kanske något med historia eller funktion eller handgjord. Kan prata i paragrafer men you get the point.

Skulle gärna hänga på någon dag/vecka/månad i sommar om det funkar, uppskattas verkligen. Skulle du kunna skicka bild på båten?
Citera
2017-12-18, 03:35
  #4
Medlem
Som YP4XQ föreslår jag att du först lär dig att segla. Om du vill kan du göra det med en egen båt, eller genom att gå en kurs. Iofs så kan du skaffa egen båt och gå en kurs ändå, de utesluter inte varandra.

Vad gäller båtvalet är det inte så kinkigt, utom vad gäller storleken: håll dig till en liten båt. Som helt grön kommer du att klanta till saker, och ju mindre båt du har desto enklare är det att med ren råstyrka reda ut situationen. I takt med att din båt blir större och större måste man utöver råstyrka veta hur den skall användas, eller ha råstyrka, veta hur den skall användas och dessutom hjälpa till med motorn. I värsta fall behöver du en kompetent besättning som hjälper dig manövrera båten.

Jag tror inte det lär vara svårt att få tag i en båt, det finns massor på blocket, och vissa av dem har funnits där några månader. Detta senare kan iofs bero på att de är stora, och därmed ställer krav på köparen.

Det som kan bli ett problem för dig, beroende på var i landet du bor, är att skaffa hamnplats för båten. I Stockholm lär det vara sisådär 10 års väntetid på en hamnplats, Göteborg ligger inte mycket bättre till och Malmös kö är bara något kortare än Göteborgs. Men ju längre bort från storstäderna du letar efter båtplats desto enklare kan det bli. I orten där jag bor tog det mig exakt ett (1!) telefonsamtal att fixa en båtplats, men så bor jag i Norrland....

Utöver att lära dig det rent praktiska arbetet med att få en segelbåt att ta sig dit du vill bör du ta minst båtförarbeviset (observera att YP4XQ har fel, kustskepparintyget är nästa steg, inte ersättaren). Leta bland studieförbunden, många har kurser i åtminstone förarbevis och kustskepparintyget. Vilket intyg det räcker med beror väldigt mycket på dina ambitioner: om du bara vill segla runt i svenska skärgården så räcker förarbeviset. Vill du över lite öppnare vatten än så kan det vara en bra idé med kustskepparen. Och vill du över världshaven kommer du att uppskatta oceanskepparen. Och dessutom troligen VHF-intyget, som lär dig hantera en VHF-radio.
Intygsstegen ser ut så här:
- förarbeviset
- kustskepparintyget
- utsjöskepparintyget
- oceanskepparintyget
Citera
2017-12-18, 09:35
  #5
Medlem
Som föregående talare påpekar, lär dig först att segla. Läs böcker, ta förarbevis/kustskepparen, kolla youtube-videos nu under vintern. Ta sedan en seglarkurs i sommar. (Är du otålig och har gott om pengar finns det säkert seglarkurser i Karibien och liknande.)

När det gäller val av båt så finns det så många faktorer som spelar in. Vilka ska segla båten, hur länge ska ni vara ute, var ska ni segla etc. Och som påpekats, var ska båten ha sin hemmahamn och hur ska den vinterförvas?

Att köpa båt är en sak, sedan ska man dessutom lägga massa tid och pengar år efter år.

Börja med kurs och förarbevis/kustskepparen. Köp en mindre, lite enklare båt och öva och känn efter vad du vill ha.

Man kan ju också hyra båt för att känna sig fram. Finns både i Sverige (kolla Blocket), och i Medelhavet, Karibien etc. Kan förefalla dyrt med 30000 kr per vecka, men vill man bara ha någon båtvecka per år och slippa allt besvär resten av året med båtägande så är det värt det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback