Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 22:55
  #1
Medlem
Fris avatar
Hällde kallt vatten i en varm (200-250 grader) ugnsform av billig keramik (troligen IKEA-köpt) och det smällde till i den några gånger inom loppet av en sekund eller så. Jag trodde den sprack, men den har inga synliga sprickor och håller ihop. Har använts i åratal.

Vad kan orsaka såna smällar, som verkligen lät som om man slog i den så hårt att den hade kunnat gå sönder, utan att några synliga sprickor bildades? Kan själva vattnet orsaka såna ljud när det hettas upp?
Citera
2017-12-17, 23:16
  #2
Medlem
Det är inte tanken att man ska hälla kallt vatten på en het ugnsform.

Har du en sten vid en brasa och slänger vatten på den så spricker den

Risken är väl att din form nu är skadad och exploderar när du värmer upp den nästa gång
Citera
2017-12-17, 23:26
  #3
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inte tanken att man ska hälla kallt vatten på en het ugnsform.

Har du en sten vid en brasa och slänger vatten på den så spricker den

Risken är väl att din form nu är skadad och exploderar när du värmer upp den nästa gång
Jag brukar inte göra det. Men kan den vara skadad utan synliga sprickor? På vilket sätt kan den ha förändrats osynligt? Kan den ha spruckit men direkt fogats samman igen av att nedkylningen ville krympa ihop den? Kan det bildas inre sprickor som inte når ytan? Jag är bara nyfiken på vad det är för ett fenomen.
Citera
2017-12-17, 23:30
  #4
Medlem
Ja det är klart den kan vara skadad. Emaljen är det yttersta skyddet, men du vet ju inte hur den ser ut på insidan.
Citera
2017-12-17, 23:31
  #5
Medlem
Pungsnoppens avatar
Kyl inte ner saker så.
Temperaturskillnaden är enorm.

Låt saker och ting stå och gå ner i temp själv. Pannor och allt vad det är.
Citera
2017-12-18, 00:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag brukar inte göra det. Men kan den vara skadad utan synliga sprickor? På vilket sätt kan den ha förändrats osynligt? Kan den ha spruckit men direkt fogats samman igen av att nedkylningen ville krympa ihop den? Kan det bildas inre sprickor som inte når ytan? Jag är bara nyfiken på vad det är för ett fenomen.

Det är nog stor risk det blivit sprickor som inte syns. Däremot behöver du inte va rädd den ska explodera när du värmer upp den nästa gång. Om formen spruckit så betyder det att sprickorna bildats där spänningarna blivit som störst vid den hastiga nerkylningen. Dom sträckor det kan byggas upp spänningar i materialet har då minskat och risken för nya sprickor är lägre än innan.

Det är som när man bygger ugnar i eldfast tegel (för höga temperaturer, ofta över 1000°C) - det är nästan alltid någon/några stenar som t ex delar sig på mitten redan efter några få uppvärmningar. Men sen brukar ugnen hålla ihop rätt bra. Stenarna fortsätter inte spricka i samma takt.

Däremot kan det ju hända att formen nu är på väg att ramla isär p g a dom sprickor som blivit. Då kan ju expansionen vid nästa lilla ju uppvärmning va det som behövs. Men det kommer ju i såna fall gå lugnt till - t ex att att du bara får med dig halva formen och käket ramlar ut när du ska ta ut formen ur ugnen
Man får väl hoppas den håller ihop och gör inte om samma sak igen
__________________
Senast redigerad av C20 2017-12-18 kl. 00:33.
Citera
2017-12-18, 22:07
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
.

Kemi och pyroteknik --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2017-12-19, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag brukar inte göra det. Men kan den vara skadad utan synliga sprickor? På vilket sätt kan den ha förändrats osynligt? Kan den ha spruckit men direkt fogats samman igen av att nedkylningen ville krympa ihop den? Kan det bildas inre sprickor som inte når ytan? Jag är bara nyfiken på vad det är för ett fenomen.
Jag vet inte vad det var som lät, men du kan prova att knacka lätt på kanten av formen.
Är det sprickor i godset blir ljudet stumt, dött liksom men är den hel blir ljudet sjungande.
Citera
2017-12-20, 13:56
  #9
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hällde kallt vatten i en varm (200-250 grader) ugnsform av billig keramik (troligen IKEA-köpt) och det smällde till i den några gånger inom loppet av en sekund eller så. Jag trodde den sprack, men den har inga synliga sprickor och håller ihop. Har använts i åratal.

Vad kan orsaka såna smällar, som verkligen lät som om man slog i den så hårt att den hade kunnat gå sönder, utan att några synliga sprickor bildades? Kan själva vattnet orsaka såna ljud när det hettas upp?

Om man knackar försiktigt runt om i formen brukar man kunna höra om det är en spricka.
Tonen blir lägre/dovare ju närmare sprickan man kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback