Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 07:30
  #85
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilket kol är bäst av dessa två?

https://hagmanstobaksundsvall.se/hem...ktkol-4mm-1kg/

https://www.kjell.com/se/sortiment/h...ledInformation

Jag tror alltid att dyrast är bäst så då borde Kjells vara bäst, eller?

Finns även denna: https://www.pgw.se/aktivt-kol-flaktkol-2-liter.html

Nu har du tjatat fram och tillbaka i två månader om det här. Köp skiten och testa. Du kommer ha fått lungcancer, KOL och/eller dött av hög ålder innan du fått tummen ur arslet.

KÖP OCH TESTA
Citera
2018-02-19, 21:39
  #86
Medlem
JustZlatans avatar
Idag var jag till Kjell och handlade kol, sen åkte jag till ICA och handlade dam strumpbyxor. Det stod inte uttryckligen nylonstrumpor men de är gjorda av 100% polyamid och det är väl samma sak eller?

Tyvärr är det alldeles för kallt ute för att hålla på med kupéfiltret igen, så det får väl bli en strumpbyxa full med kol på instrumentpanelen så länge.
Citera
2018-02-19, 21:55
  #87
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Idag var jag till Kjell och handlade kol, sen åkte jag till ICA och handlade dam strumpbyxor. Det stod inte uttryckligen nylonstrumpor men de är gjorda av 100% polyamid och det är väl samma sak eller?

Tyvärr är det alldeles för kallt ute för att hålla på med kupéfiltret igen, så det får väl bli en strumpbyxa full med kol på instrumentpanelen så länge.
Polyamid är samma sak som nylon ja. Det här måste man ju få se en bild på sen.
Citera
2018-02-19, 22:10
  #88
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Polyamid är samma sak som nylon ja. Det här måste man ju få se en bild på sen.

Då finns risken att jag outar mig själv.
Citera
2018-02-23, 10:33
  #89
Medlem
JustZlatans avatar
Det kommer inte funka. Kolpelletserna mellan vecken gör så att det blir jättehårt och därför kommer antagligen luftmotståndet vara extremt. Vad kan man använda istället? Kolpulver?
Citera
2018-02-23, 10:53
  #90
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det kommer inte funka. Kolpelletserna mellan vecken gör så att det blir jättehårt och därför kommer antagligen luftmotståndet vara extremt. Vad kan man använda istället? Kolpulver?
Det bästa är väl om du sitter med skyddsmask när du kör bil med tanke på din noja över skadliga partiklar?
Problemet löst?
Citera
2018-02-23, 11:00
  #91
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det bästa är väl om du sitter med skyddsmask när du kör bil med tanke på din noja över skadliga partiklar?
Problemet löst?

Ja, det vore det bästa. Men då jag är taxiförare passar det inte riktigt.
Citera
2018-02-23, 11:02
  #92
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, det vore det bästa. Men då jag är taxiförare passar det inte riktigt.
Varför inte det? Ser det bättre ut med en damstrumpa fylld med kolpulver på instrumentbrädan?
Taxiförare och du vet inte ens vad ADblue är för något? Jag har mina tvivel...
Citera
2018-02-23, 11:59
  #93
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det kommer inte funka. Kolpelletserna mellan vecken gör så att det blir jättehårt och därför kommer antagligen luftmotståndet vara extremt. Vad kan man använda istället? Kolpulver?
Men testa för helvete! Filtret är så tunt så det kommer inte att bli något stort motstånd för luften. Pulver ger inte mindre motstånd, tvärtom.
Citera
2018-02-23, 12:05
  #94
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men testa för helvete! Filtret är så tunt så det kommer inte att bli något stort motstånd för luften. Pulver ger inte mindre motstånd, tvärtom.

Filtret är inte så tunt tycker jag. Det är när man häller i kolet mellan vecken det blir hårt. Men det blev faktiskt bättre när jag lade kolet mellan vecken på uppsidan istället för nedsidan. Luften verkar bara gå åt ett håll - uppifrån. Jag kanske inte ens behöver limma fast något skyddsfilter för att hålla kolet på plats.
Citera
2018-02-23, 12:39
  #95
Medlem
Foruejsonlys avatar
Haha tråden innehåller stor humor! TS verkar inte vara mannen som går från ord till handling

För att bidra till tråden, skulle byta kolfilter i min köksfläkt. För det första kunde jag inte hitta ”mitt” filter nånstans, sen visade det sig att kolfilter kostar 5-600!

Köpte kolet från kjell o company och klippte upp det gamla filtret, hällde ut befintlig kol och fyllde på nytt. Ungefär 2-3 dl var mängden.

En kolfilterfläkt måste vara en slags tankevurpa!! Rekomendationerna är byte varje halvår, tror säkert det behöver bytas oftare om du fräser fläsk varje tisdag! Det skulle då kosta minst 1000kr per år för filterbyte!

Utan att vara bevandrad i marknaden för kolfilterfläktar, men det måste finnas modeller där du byter kol som jag gjorde i mitt ”fulbyte”?
Citera
2018-03-04, 15:05
  #96
Medlem
JustZlatans avatar
Räcker det här?

https://www.pixeltopic.com/image/wumzpimwhrxww/

https://www.pixeltopic.com/image/pbzgjiejphbcbxu/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback