Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 21:35
  #1
Medlem
Det måste har varit för ca. 20-25 år sedan som det var en stor båtolycka på sjön Barken. Inte långt från Smedjebacken. Jag minns att det var ganska många ungdomar inblandade i den olyckan och jag vill minnas att det var flera båtar inblandade. Det kan i och för sig bara ha varit en. Jag tror också att det var ett eller flera dödsfall i och med den olyckan och haveriet eller haverierna där ute på barken.

Tidningarna skrev också att ungdomarna vid samhällena runt omkring var mycket intresserade av att vara ute med sina båtar just på sjön. Den går ju också att ta sig ut på Mälaren genom en gammal kanal om jag minns rätt. Men olyckan med eventuellt flera båtar inblandade skedde troligtvis på sjön Barken eller eventuellt i Kanalen mot Mälaren. Någon som vet mer om detta?
__________________
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-12-17 kl. 21:47.
Citera
2017-12-17, 22:00
  #2
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Det måste har varit för ca. 20-25 år sedan som det var en stor båtolycka på sjön Barken. Inte långt från Smedjebacken. Jag minns att det var ganska många ungdomar inblandade i den olyckan och jag vill minnas att det var flera båtar inblandade. Det kan i och för sig bara ha varit en. Jag tror också att det var ett eller flera dödsfall i och med den olyckan och haveriet eller haverierna där ute på barken.

Tidningarna skrev också att ungdomarna vid samhällena runt omkring var mycket intresserade av att vara ute med sina båtar just på sjön. Den går ju också att ta sig ut på Mälaren genom en gammal kanal om jag minns rätt. Men olyckan med eventuellt flera båtar inblandade skedde troligtvis på sjön Barken eller eventuellt i Kanalen mot Mälaren. Någon som vet mer om detta?

Jag minns detta eftersom jag har släkt i Smedjebacken. Det går att åka via Strömsholms kanal som man för skeppade produkter från valsverket i Smedjebacken.
det finns lite att läsa här om man letar i dokumentet:

Olyckan de inte glömmer - PDF - docplayer.se
docplayer.se/9471788-Olyckan-de-inte-glommer.htmlCachad

Han minns båtolyckan på sjön Barken 1988 där fem ungdomar miste livet samt den svåra ... Redan på torsdag kväll efter den svåra olyckan samlades all personal ...
Citera
2017-12-17, 22:39
  #3
Medlem
Tidning skriver om olyckor

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag minns detta eftersom jag har släkt i Smedjebacken. Det går att åka via Strömsholms kanal som man för skeppade produkter från valsverket i Smedjebacken.
det finns lite att läsa här om man letar i dokumentet:

Olyckan de inte glömmer - PDF - docplayer.se
docplayer.se/9471788-Olyckan-de-inte-glommer.htmlCachad

Han minns båtolyckan på sjön Barken 1988 där fem ungdomar miste livet samt den svåra ... Redan på torsdag kväll efter den svåra olyckan samlades all personal ...

TacK!

Det verkar som om detta hände redan på 80-talet 1988 närmare bestämt, jag lägger in en länk.

http://np.netpublicator.com/np/n7122...2012-11-12.pdf
__________________
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-12-17 kl. 22:40. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-12-17, 22:47
  #4
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
TacK!

Det verkar som om detta hände redan på 80-talet 1988 närmare bestämt, jag lägger in en länk.

http://np.netpublicator.com/np/n7122...2012-11-12.pdf

Ja, det är svårt att få fram uppgifter från tiden innan internet.
Barken är en otroligt vacker sjö med många öar.
Jag har varit ute där mycket som barn.
Citera
2017-12-17, 23:31
  #5
Medlem
Fem ungdomar miste livet

Man kan undra hur stämningen var i samhällena runt omkring då fem ungdomar därifrån miste livet, hur orkade man att gå vidare efter en sådan katastrof. Det drabbade ju hela samhället.

I första hand de anhöriga men också vänner. kamrater , skola också dessa bör ju ha sörjt sina vänner som nu var borta för alltid. Jag brukar fundera hur drabbas dom som är i utkanten av det hela? När sådant händer.
__________________
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-12-17 kl. 23:37. Anledning: Rättade till ett fel i texten
Citera
2017-12-18, 15:46
  #6
Medlem
Jag va lite för ung och hade inga bekanta som dog i olyckan.

Båten sjönk iaf mitt på sjön Barken.

Om jag minns rätt så va de både fylla och överlass inblandat.
Antagligen på väg till parken i Söderbärke på dans.
Va nog inte alla som körde nyktra där när parken hade sin storhetstid.
Denna olyckan är inte den enda med dödlig utgång.
Citera
2017-12-18, 18:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Jag va lite för ung och hade inga bekanta som dog i olyckan.

Båten sjönk iaf mitt på sjön Barken.

Om jag minns rätt så va de både fylla och överlass inblandat.
Antagligen på väg till parken i Söderbärke på dans.
Va nog inte alla som körde nyktra där när parken hade sin storhetstid.
Denna olyckan är inte den enda med dödlig utgång.

Jag har inte geografin klar för mig, var det på norra eller södra barken, det hände?
Citera
2017-12-19, 17:43
  #8
Medlem
Norra Barken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback