Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 17:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SladjanBukhielm
Han våldtog ingen vad jag förstår.

Därför.

På första förhöret, det rättsvidriga där 4 kvinnor hördes samtidigt (!), sades inte ett ord om tvång eller våldtäkt.

jag är både dåligt insatt i just BB fall samt ointresserad sätta mig in i just hans fall.

jag var intresserad i varför TS bara antog att ingen skulle anmäla BB idag.

jag tror och vet att det är precis tvärtom.
människor ( kvinnor och män) anmäler fall av sexuellt våld, utnyttjande, brott, trakasserier etc etc MER i dag än förr.
Detta för att idag är vi
1. mer medvetna om dessa saker existens, så människor är inte längre rädda för att inte tas på allvar eller än värre straffas själva.
2. mer medvetna om var den faktiska skulden ligger (speciellt om de inte sitter på FB och lyssnar på denna kör av ivrig skuldbeläggning av offren för sexuella brott)
3. Vet att chansen att det kanske leder till någon form av känbart straff för gärningsmannen faktiskt existerar, om än i alldeles för låg nivå.
Citera
2017-12-17, 17:49
  #14
Medlem
foool13s avatar
Ja han kommer ju aldrig att få resning i dessa metoo-tider iallafall.. gött så.
Citera
2017-12-17, 18:01
  #15
Medlem
Sir Dwains avatar
Glöm inte vad Gudrun Schyman (och Ann-Britt Grünewald) skrev om fallet: "att det som skedde i målet mot Billy Butt för snart tjugo år sedan måste beskrivas som en rättsskandal där mediedrev, rasism och inte minst en kränkande kvinnosyn ledde till en fällande dom”.

Billy Butt borde nog aldrig ha fällts och det var ingen vinst för feminismen direkt.
Citera
2017-12-17, 18:16
  #16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? ex. de afghanska småflickor som blir tvångsgifta och våldtagna vid 9 för att de ska beredas någon chans att ens existera i samhället som varelser än mindre kunna "svinga sig upp i livet"

de ska anklagas för att inte vara så "snygga" i sitt beteende och samma skrot och korn som de som de som gifte bort dem, eller våldtog dem på bröllopsnatten?

Att så många kvinnor i världen idag och i historien tvingats betala med sin sexualitet och sin livmoder för rätten att äta...och existera, är inte deras ansvar.

Inte heller är det ambitiösa tjejers problem i film, musik, kultur,, what ever världens ansvar att där inte fanns/ finns några kvinnor att förhandla med i maktposition så de kunde slippa det här konstanta kladdandet i sina yrkesliv.

man kan ju bara hoppas att skyldiga och dömda män för det beteende som BB dömdes för, får genomlida samma typ av utnyttjande, de utsatt andra för i fängelset. Kort och gott att de tvingas suga kuk för rätten att gå på toa.

Larvigt alltså, att jämföra en våldtagen 9-årig flicka i Afghanistan med kvinnor beredd att hora sig själva för att de saknar talang att klättra upp utan att använda sin sexuella makt.

Samtidigt så finns det tusentals unga män som startar band i garage och komponerar sin egen musik, dessa kvinnor borde lära sig spela någon instrument och komponera lite låtar och gå ut och erövra Världen från botten och klättra därifrån (från små konserter i barer och liknande), istället för att hora sin väg upp till toppen med äckliga producenter.

Jag är säker på att det finns gott om kvinnliga musikproducenter därute förövrigt, problemet är att man inte kan hora sin väg upp genom kvinnliga producenter.

Billy Butt och kvinnorna är lika äckliga, men bara kvinnorna i fallet är brottsliga som ljuger inför rätten för att hämnas på äckeln.

Sluta ta ifrån kvinnor sin egenansvar, kändishungriga kvinnor i Västvärlden är inte 9-åriga barn i Afghanistan. Att få för dig att de har outnyttjad talang är bara spekulation från din sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Glöm inte vad Gudrun Schyman (och Ann-Britt Grünewald) skrev om fallet: "att det som skedde i målet mot Billy Butt för snart tjugo år sedan måste beskrivas som en rättsskandal där mediedrev, rasism och inte minst en kränkande kvinnosyn ledde till en fällande dom”.

Han är inte vit man, rasism trumpar feminism i identitetspolitikens offerpyramid, så det överraskar mig icke att de skyddade denna protometoo-man. Idag har nog metoo dock blivit lite för stor för att man ens ska försvara en mäktig invandrarman som utnyttjar makt för sex, man borstar nog det hellre under mattan som man gjorde med Soran Ismail och Ehsan Fadakar.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2017-12-17 kl. 18:24.
Citera
2017-12-17, 18:23
  #17
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Larvigt alltså, att jämföra en våldtagen 9-årig flicka i Afghanistan med kvinnor beredd att hora sig själva för att de saknar talang att klättra upp utan att använda sin sexuella makt.

Samtidigt så finns det tusentals unga män som startar band i garage och komponerar sin egen musik, dessa kvinnor borde lära sig spela någon instrument och komponera lite låtar och gå ut och erövra Världen från botten och klättra därifrån (från små konserter i barer och liknande), istället för att hora sin väg upp till toppen med äckliga producenter.

Jag är säker på att det finns gott om kvinnliga musikproducenter därute förövrigt, problemet är att man inte kan hora sin väg upp genom kvinnliga producenter.

Billy Butt och kvinnorna är lika äckliga, men bara kvinnorna i fallet är brottsliga som ljuger inför rätten för att hämnas på äckeln.

Sluta ta ifrån kvinnor sin egenansvar, kändishungriga kvinnor i Västvärlden är inte 9-åriga barn i Afghanistan. Att få för dig att de har outnyttjad talang är bara spekulation från din sida.

Nära rätt, men kvinnorna ljög nog inte, nu minns inte jag exakt vad som sades (det är ju ett tag sedan) men det som kvinnorna beskrev hade säkert hänt bara det att rätten missade detaljen att det inte var något olagligt.
Citera
2017-12-17, 18:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Nära rätt, men kvinnorna ljög nog inte, nu minns inte jag exakt vad som sades (det är ju ett tag sedan) men det som kvinnorna beskrev hade säkert hänt bara det att rätten missade detaljen att det inte var något olagligt.

Idag kan man dock bli dömd för det Butt gjorde. Då Sverige har både sexköpslag och diskrimineringslagar. Den producent, chef eller direktör som erbjuder karriärfördelar i utbyte mot sex har ej lagen på sin sida (även om de flesta kommer undan med det). Och många av de män som nu hängs ut i metoo har gjort sig skyldiga till betydligt mindre allvarliga saker än så. Så även om Butt ej är en våldtäktsman hade han nog med stor sannolikhet figurerat i #metoo om hans beteende avslöjats idag.
Citera
2017-12-17, 18:34
  #19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Han är inte vit man, rasism trumpar feminism i identitetspolitikens offerpyramid, så det överraskar mig icke att de skyddade denna protometoo-man. Idag har nog metoo dock blivit lite för stor för att man ens ska försvara en mäktig invandrarman som utnyttjar makt för sex, man borstar nog det hellre under mattan som man gjorde med Soran Ismail och Ehsan Fadakar.


Du är fri att göra den tolkningen. Min tolkning är att det är skillnad på dåligt beteende och olagligt beteende, men att rätten blandade ihop de sakerna när det gällde Billy Butt.
Citera
2017-12-17, 18:37
  #20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Idag kan man dock bli dömd för det Butt gjorde. Då Sverige har både sexköpslag och diskrimineringslagar. Den producent, chef eller direktör som erbjuder karriärfördelar i utbyte mot sex har ej lagen på sin sida (även om de flesta kommer undan med det). Och många av de män som nu hängs ut i metoo har gjort sig skyldiga till betydligt mindre allvarliga saker än så. Så även om Butt ej är en våldtäktsman hade han nog med stor sannolikhet figurerat i #metoo om hans beteende avslöjats idag.


Ytterst tveksamt om han hade kunnat bli dömd, vad har diskriminering med saken att göra? Att han inte erbjöd samma genväg till pojkar? Det är inte sexköp men för all del, sexköpslagen är väldigt otydlig så det kana inte helt uteslutas att den hade kunnat appliceras.

Däremot är det helt klart att han hade figurerat i #metoo, och det är väl bra det. Även om jag inte tycker att han gjorde något brottsligt så betyder inte det att jag tycker att allt han gjorde var bra och rätt.
Citera
2017-12-17, 18:46
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ytterst tveksamt om han hade kunnat bli dömd, vad har diskriminering med saken att göra? Att han inte erbjöd samma genväg till pojkar? Det är inte sexköp men för all del, sexköpslagen är väldigt otydlig så det kana inte helt uteslutas att den hade kunnat appliceras.

Däremot är det helt klart att han hade figurerat i #metoo, och det är väl bra det. Även om jag inte tycker att han gjorde något brottsligt så betyder inte det att jag tycker att allt han gjorde var bra och rätt.

Diskrimineringslagen omfattar även sexuella trakasserier. Det är brott mot Diskrimineringslagen som varit anklagelsen i andra fall där män i maktposition velat byta till sig sex mot att ge yrkesmässiga fördelar. Exempelvis regissörer som lockar med en filmroll eller en krögare som lockar med en fast anställning.

Sexköpslagen är otydlig och jag tror ingen åklagare hade velat testa den lagstiftningen i ett sådant här typ av fall. I lagtexten står dock uttryckligen att ersättningen för de sexuella tjänsterna inte behöver vara i reda pengar för att det ska vara ett brott.
__________________
Senast redigerad av 2000-talet 2017-12-17 kl. 18:49.
Citera
2017-12-17, 19:00
  #22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Diskrimineringslagen omfattar även sexuella trakasserier. Det är brott mot Diskrimineringslagen som varit anklagelsen i andra fall där män i maktposition velat byta till sig sex mot att ge yrkesmässiga fördelar. Exempelvis regissörer som lockar med en filmroll eller en krögare som lockar med en fast anställning.

Sexköpslagen är otydlig och jag tror ingen åklagare hade velat testa den lagstiftningen i ett sådant här typ av fall. I lagtexten står dock uttryckligen att ersättningen för de sexuella tjänsterna inte behöver vara i reda pengar för att det ska vara ett brott.

Okej. Det låter förvisso vettigt med den tillämpningen, det leder ju annars i förlängningen till att de som inte är beredda att ha sex med producenter och regissörer ej heller kan få några jobb (om de inte är män). Jag förmodar att den här lagstiftningen har tillkommit efter Billy Butt-fallet dock? Han gjorde inget olagligt, samma beteende idag hade varit olagligt?
Citera
2017-12-17, 19:37
  #23
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Nära rätt, men kvinnorna ljög nog inte, nu minns inte jag exakt vad som sades (det är ju ett tag sedan) men det som kvinnorna beskrev hade säkert hänt bara det att rätten missade detaljen att det inte var något olagligt.
Ljög nog inte?
Rätten dömde och de flesta är överens om att det var en travesti på rättvisa vi såg. Sen dess har det bara blivit värre. Med den nya lagen, där bevisbördan flyttas över på den anklagade får vi se massor av oskyldiga i våra fängelser.

Blir det bra så?
Citera
2017-12-17, 19:41
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Okej. Det låter förvisso vettigt med den tillämpningen, det leder ju annars i förlängningen till att de som inte är beredda att ha sex med producenter och regissörer ej heller kan få några jobb (om de inte är män). Jag förmodar att den här lagstiftningen har tillkommit efter Billy Butt-fallet dock? Han gjorde inget olagligt, samma beteende idag hade varit olagligt?

Nuvarande Diskrimineringslag är från 2008 och den ersatte då en massa tidigare lagar. Så jag vet inte hur rättsläget såg ut när Billy Butt var i farten men skulle gissa på att det var lagligt.

Exempelvis USA har ju haft diskrimineringslagar sedan 60-talet (Civil Rights-lagstiftningen handlade inte enbart om ras) och där har det under lång tid varit strikt förbjudet att byta jobberbjudanden mot sexuella tjänster. Medan i Sverige är det nog först på senare tid det blivit förbjudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback