Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 15:37
  #1
Medlem
AltKnights avatar
Jag har fondsparat i aktiefonder under en längre tid men tänkte nu ge mig på aktier. Får erkänna att jag inte kan så mycket om detta mer än det jag läst mig till på Avanzas hemsida. Jag skulle vilja sätta ihop en utdelningsportfölj som genererar pengar. Dom aktier jag tänkte börja med är:

Telia
Nordea
AstraZeneca

Tänker ha allt på ISK där jag även har mitt fondsparande.

Ser ok ut? Detta är ju stora stabila företag så det känns säkert enligt mig. Vad är bäst att göra med utdelningen? Köpa mer aktier eller ta ut och ha som likvida medel, sätta in dom i fondsparandet? Kommer utdelningen rakt in på ISK?
Citera
2017-12-17, 15:44
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Tänkte du ha alla dina pengar i tre enskilda aktier, alla noterade i Sverige med stor exponering mot just Sverige?
Citera
2017-12-17, 15:47
  #3
Medlem
AltKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Tänkte du ha alla dina pengar i tre enskilda aktier, alla noterade i Sverige med stor exponering mot just Sverige?

Jag tänkte börja med dom tre aktierna i alla fall. Ska inte ha alla mina pengar placerade i aktier heller, har min pengar i både aktiefonder och vanligt sparkonto i nuläget.
Citera
2017-12-17, 15:59
  #4
Medlem
Utdelningen på svenska bolag är skattefri i isk (ja då förutom isk skatten då).

Nu vet jag inte hur det blir med Nordea, har själv Stora Enso - där utgår kupongskatt på 15% av utdelningen.

Hade jag bara satsat på tre aktier hade jag nog satsat på att en av dem skulle vara investor el industrivärlden; då får man en bra riskspridning.
Citera
2017-12-17, 16:29
  #5
Medlem
Investmentbolag får du flera branscher i en aktie
Citera
2017-12-17, 16:49
  #6
Moderator
RostigHinks avatar
AstraZeneca är brittiskt så troligtvis får du betala kupongskatt på utdelningen. En tumregel är att bara ha aktier med ISIN-nummer som börjar på SE om man vill ha en utdelningsportfölj i ett ISK.
Citera
2017-12-17, 18:17
  #7
Medlem
AltKnights avatar
Ok, man bör alltså helt undvika utländska aktier för att slippa betala kupongskatt? Jag hade fundering på att ha Coca Cola också men det går ju bort då.

Är det en bra ide att öppna ett separat ISK för sin utdelningsportfölj istället för att ha aktierna på samma ISK som fonderna? Tänker att det blir mera översiktligt då.
Citera
2017-12-17, 19:08
  #8
Medlem
Utländsk källskatt (15%) är avdragsgill så det ska inte medföra att du förlorar någonting. Avdrag för utländsk skatt görs väl automatiskt av skatteverket. https://www.skatteverket.se/privat/s...49b512df5.html
Citera
2017-12-17, 22:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Ok, man bör alltså helt undvika utländska aktier för att slippa betala kupongskatt? Jag hade fundering på att ha Coca Cola också men det går ju bort då.

Är det en bra ide att öppna ett separat ISK för sin utdelningsportfölj istället för att ha aktierna på samma ISK som fonderna? Tänker att det blir mera översiktligt då.

Om du ska skaffa utländska utdelningsaktier rekommenderar jag att kolla upp brytpunkten för då KF-konto är fördelaktigt ur skattesynpunkt vs ISK.
Citera
2017-12-18, 17:51
  #10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Utländsk källskatt (15%) är avdragsgill så det ska inte medföra att du förlorar någonting. Avdrag för utländsk skatt görs väl automatiskt av skatteverket. https://www.skatteverket.se/privat/s...49b512df5.html

Får dock endast kvittas mot schablonen så har man mycket utdelningar kan det bli förlust i isk.

Genom kf däremot så får man tillbaks pengarna men det tar ett par år innan man får dom.
Citera
2017-12-18, 19:08
  #11
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McChiken
Om du ska skaffa utländska utdelningsaktier rekommenderar jag att kolla upp brytpunkten för då KF-konto är fördelaktigt ur skattesynpunkt vs ISK.

Beror på vilken mäklare man har, Avanza väntar väl ett år innan man får tillbaka källskatten exempelvis.
Citera
2017-12-18, 19:27
  #12
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Får dock endast kvittas mot schablonen så har man mycket utdelningar kan det bli förlust i isk.

Genom kf däremot så får man tillbaks pengarna men det tar ett par år innan man får dom.
Det förutsätter att schablonen inte kvittats bort av annat, exempelvis bolåneränteutgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback