Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-21, 19:48
  #37
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Undrar fler säker.

Finns det något som man måste tänka på när man åker till Rumänien? Tänker typ på dokument och så. Tänkte också om det finns något man måste vara försiktig med eller akta sig för?

Inga dokument, annat än pass, behövs, nej.

Man ska förstås akta sig för ficktjuvar och sådant, vilket ju är ett ganska stort problem där. Men det börjar bli bättre på den fronten nu, inte alls lika mycket ofog som förr.

Annars så är det bara, som i alla storstäder, sunt förnuft som gäller
Citera
2018-01-07, 14:40
  #38
Medlem
Jag har bott sju år i Rumänien, av eget fritt val. Följaktligen är mitt liv här bra. Det betyder inte att jag tycker landet i sig är särskilt bra. Jag blir nästan dagligen irriterad över den kollektiva inkompetens rumäner uppvisar i frågor som rör t e x organisation, problemlösning och effektivitet.

Men för mig väger fördelarna över eftersom jag driver ett företag här, tjänar en väldans massa pengar med obefintlig skatt och har råd att göra lite som jag vill.

Summa summarum: det är gött att leva rik i Rumänien. Jag hade aldrig bott här på en medelinkomst.
Citera
2018-01-23, 22:26
  #39
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur är standarden för medelrumänen idag?
Köpkraftsjusterad BNP/capita på 22500 USD/år, jämfört med Sverige 48 000.
En svensk medellön netto är 24 000 kr, som om du får ut 11 000 netto så har du väl en uppfattning om hur medelrumänen har det.

Jag har varit mest i Bukarest och känner en del fol där så jag skulle väl säja att folk har det som på sent 1960-tal i Sverige ungefär. Folk har 2-3 r.o.k; oftast ett barn (väldigt låg nativitet), en liten bil, TV ungefär som i Sverige, de gillar att gå ut och äta, kan åka på utlandssemester kanske vartannat vart tredje år. Skillnaderna är större än i Sverige.
Det är det 14:e fattigaste landet i Europa och det näst fattigaste i EU. Kroatien, Lettland och Ungern ligger strax över (runt 23 000 USD/år)

Alla pratar nettolön i Rumänien. En medellön i Bukarest ligger kring 6000 SEK, på 10-12 000 SEK i månaden (4800 - 5500 RON) lever du bra. 15000 (7000 RON) tjänar du riktigt bra.

Som Rocko skriver, byråkratin kan vara rena mardrömmen. Min svärmor skulle ha en plats på Sf Elena demensboende, herrejävlar vilken byråkratisk cirkus. Hon hade slarvat bort sitt ID-kort och det var en röra utan dess like att få ett nytt.

Jag har inte tyckt att vägar och järnvägar är så kass, men då har jag egentligen bara erfarenhet Constanta-Bukarest-Brasov. Spårvagnarna i Bukarest är bedrövliga men tunnelbanan är bra.

Kan du nåt latinskt språk - franska, spanska, portugisiska, italienska, så har du en hel del gratis med rumänskan. Många ord är lika och grammatiken har du mycket gratis med. Finns en hel del slaviska och en del turkiska inlåningar i rumänskan, men i grunden är det latisnkt, med italienskan som närmaste släkting.
Citera
2018-01-23, 22:43
  #40
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Spännande! Vad är det för kulturkrockar?

Rumäner är mer konservativa än svenskar. Man ska klara sig själv, kvinnor förväntar sig nog i större grad att mannen ska försörja dem, även om de flesta rumänskor jag känner arbetar. Rumäner är inte speciellt politiskt korrekta, de säger vad de tycker, precis som överiga gamla kommunisteuropa så är man inte förstörd av postmodernistiskt skitsnack och identitetspolitik. Folk röker mer än i Sverige, gärna inomhus också. Man arbetar lördagar. De flesta är inte speciallt religiösa men det är långt vanligare att folk är det än i Sverige - de flesta rumäner är grekisk-ortodoxt kristna, ungrarna i landet är ofta katoliker.
Svär inte - jag vet att rumäner svär så det osar, men jag brukar, som utlänning, låta bli. Det brukar vara det första man lär sig men det är ju kanske inte så lyckat att kläcka ur sig
"târa-mi-aş coaiele în coliva mă-tii din bomboane la bomboane" när man får fel maträtt på en restaurang...
Är man oense är det OK, det är inte världens undergång att man tycker olika, folk kan gapa och skälla på varandra men det är bra 30 minuter senare.
Citera
2018-04-11, 16:53
  #41
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
...
Alla pratar nettolön i Rumänien. En medellön i Bukarest ligger kring 6000 SEK, på 10-12 000 SEK i månaden (4800 - 5500 RON) lever du bra. 15000 (7000 RON) tjänar du riktigt bra. ...


Definiera bra.
Jag faller innanför det lönespannet du nämner (4800-5500 netto) - och jag lever väl helt OKEJ, skulle inte säga bra.

Skulle vilja påstå att man ska tjäna minst 7000lei i månaden för att leva bra. Har man mindre än så så går alldeles för stor del av lönen åt till att betala hyra och dylikt.
Äger man sin bostad så kan säkert 4800-5500 i månaden räcka för att leva bra - men tror inte det är så aktuellt för folk som funderar på att flytta till rumänien.
Citera
2018-05-08, 00:32
  #42
Medlem
MKGs avatar
Vi äger ju lägenheten så jag bor ju löjligt billigt, brukar betala 2-300 RON/månad beroende på hur mycket gas och vatten vi gör av med (inbakat i avgiften, vintrarna tillkommer centralvärme man jag är i Sverige då för det mesta). Bredband och kabel.TV inte inräknat.
Mat, tja, brukar hamna på ungefär 400 RON/månad och person om vi lagar det mesta själva, jag har inget emot att fixa käk själv och har en fru som gillar att laga mat - det gör jag också - så....

Kan kolla vad jag gjorde av med senast jag var nere i början av april (var bara där en vecka p.g.a. en massa jobb i Sverige) i matväg.
Citera
2018-05-09, 13:26
  #43
Medlem
BoBerg31s avatar
Precis som MKG nämnde, om man äger lägenheten (och har den redan betald) så kan man leva mycket billigt. Och det är också ägarlägenheter som gäller här, dvs ingen girig bostadsrättsförening. Oftast är det en adminsitratör som bor i en av lägenheterna, denne är oftast er pensionerad person som med sin lilla pension verkligen ser till att de allmänna utgifterna inte blir för höga. Många ger lite "dricks" sådär 20 SEK i månaden till denne. Men då tar de också hand om ens lägenhet när man är borta. T ex vatten, el och gasavläsningarna sker manuellt en gång i månaden, med administratörens hjälp slipper man vara hemma dessa dagar. Och allmänna utgifterna beräknas med hänsyn till hur många personer som bor i lägenheterna, gränsen för att vara boende ligger på 28 dagar. Det finns hus där grannarna med låg inkomst bokför noga vilka som kommer dit då de kan ju få en billigare månadsavgift om de lyckas identifiera någon med en boendetid av längre än 28 dagar.
Citera
2018-05-10, 13:46
  #44
Medlem
Hur är läget i Bukarest för tillfället?
Citera
2018-05-17, 11:30
  #45
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Precis som MKG nämnde, om man äger lägenheten (och har den redan betald) så kan man leva mycket billigt. Och det är också ägarlägenheter som gäller här, dvs ingen girig bostadsrättsförening. Oftast är det en adminsitratör som bor i en av lägenheterna, denne är oftast er pensionerad person som med sin lilla pension verkligen ser till att de allmänna utgifterna inte blir för höga. Många ger lite "dricks" sådär 20 SEK i månaden till denne. Men då tar de också hand om ens lägenhet när man är borta. T ex vatten, el och gasavläsningarna sker manuellt en gång i månaden, med administratörens hjälp slipper man vara hemma dessa dagar. Och allmänna utgifterna beräknas med hänsyn till hur många personer som bor i lägenheterna, gränsen för att vara boende ligger på 28 dagar. Det finns hus där grannarna med låg inkomst bokför noga vilka som kommer dit då de kan ju få en billigare månadsavgift om de lyckas identifiera någon med en boendetid av längre än 28 dagar.

I vårt fall jobbar administratörskan med att sälja hemförsäkringar så hon är inte pensionerad, hon är typ 60. Min fru känner henne väldigt väl, sedan hon var liten.
Precis, brukar ge henne lite pengar ibland för att titta till lägenheten och besöka svärmor nån gång då och då. Vi har trådlös avläsning av el, gas och vatten, man behöver inte gå in. Det sitter en äldre elmätare för varje lgh. ute i trapphuset också men jag tror inte de används längre.
(Enda som förbrukar någon el att tala om är kyl/frys och tvättmaskinen, spisen är gas och all belysning är bytt till LED)


Om man säger så här, apropå levnadskostnader. Min svärmor är snart 83, vi har flyttat henne till ett demensboende förra året för hon har tyvärr Alzheimer och det går fort
I vilket fall, hon har pension sedan hon jobbade och eftersom hennes man var med i 2vk så har hon lite krigsveteran-änkepension också (han dog 1994). Allt som allt i svenska pengar runt 2800 kr/månad. När hon fortfarande var klar i pallet för två år sedan så sparade hon ungefär hälften av pensionen varje månad. Boende och mat, gas, el, taxi (!), kabel-TV/IP-telefon, kläder m.m. gick på runt 1400:- i månaden alltså. Hon har aldrig haft bil. Det enda hon klagade på var dyrt var kaffe, vi brukade skicka Gevalia till henne, hon blev så kräsen att hon inte gillade Löfbergs....

1300 RON i månaden (2800 kr ungefär) är en rätt hög pension i R, men hon jobbat jämt - tidningsditributionen på kommunistpartiets tidning Scânteia, senare boulevardtidningen Romania Libertatea - och 250 RON av detta är för att hennes man var krigsveteran.
__________________
Senast redigerad av MKG 2018-05-17 kl. 11:45.
Citera
2018-05-17, 11:41
  #46
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Hur är läget i Bukarest för tillfället?
Varmt, runt 30C. En bra grej är att mikrobryggeriet Ground Zero har börjat sälja sin öl på gastropuben Hangar, som öppnat inne på gården till Compil Pipera, 900 meters promenad hemifrån.

Spårvagnslinje 5 har lagt ner mellan Floreasca och Baneasa, kanske hela linjen (har inte kollat)

Eller tänkte du på nåt speciellt? Typ om folk är förbannade på att parlamentet vill bevilja sig själva ansvarsfrihet för korruption, denne gång för att muta med horor och andra sexuella tjänster.
Citera
2018-05-21, 08:54
  #47
Medlem
Undrar hur det är med arbetstillstånd. Vart får man det, krävs det något specifikt för att få det (typ dokument eller något) och hur länge ska man vänta tills man får det?
Citera
2018-05-23, 18:57
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Undrar hur det är med arbetstillstånd. Vart får man det, krävs det något specifikt för att få det (typ dokument eller något) och hur länge ska man vänta tills man får det?

Arbetstillstånd behövs inte som EU-medborgare.
Du behöver däremot ett "residential permit" och detta fixar du över dagen hos immigrations-myndigheten förutsatt att du har alla dina papper i ordning.
Du behöver kunna påvisa att du har försörjning säkrad och detta gör du genom ett anställningskontrakt, dokument som styrker att du äger egen firma, att make/maka sörjer för dig eller att du helt enkelt har så mycket pengar att du klarar dig.

De behöver också se papper på att du har bostad och första gången vill de se dokument på att du utvandrat från annat EU land och inte längre är folkbokförd där.
Alla dokument från svenska myndigheter måste översättas till Rumänska av auktoriserad översättare och apostilleras av Notarius Publicus.

Dagens tips; det här kan vara lite byråkratiskt och krångligt så lätt värt ett par hundra Euro att anlita en relocation-firma som ser till att allt flyter smidigt.

Lycka till!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2899629

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback