Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-16, 22:30
  #25
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vi pratar inte om samma sorts "dekis". Det jag pratar om är mer en synonym till att "loda"/lodis. Inte dekadens som i fallet kändisar Cobain eller Elvis med sina flottiga bananmackor med sirap på.
I de sistnämndas fall tror jag inte vitamintabletter gjort någon skillnad för kändisarna..
Skillnaden mellan Kurt Cobain och en lodis är väl att Cobain visste att sirapsbananmackan var onyttig medan lodisen äter allt i sin väg
Citera
2017-12-16, 22:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vad har det med kostlära att göra?

Ingenting. Det är ingen annan än du som tror att tråden handlar om kostlära. Gå och lägg dig nu.
Citera
2017-12-16, 22:32
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vi pratar inte om samma sorts "dekis". Det jag pratar om är mer en synonym till att "loda"/lodis. Inte dekadens som i fallet kändisar Cobain eller Elvis med sina flottiga bananmackor med sirap på.
I de sistnämndas fall tror jag inte vitamintabletter gjort någon skillnad för kändisarna..

Fast det är ju just det - bananer innehåller C-vitamin. Man kan vara hur onyttig som helst och fortfarande få i sig tillräckliga mängder. Så hur fan lever skörbjuggarna egentligen?
Citera
2017-12-16, 22:33
  #28
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ingenting. Det är ingen annan än du som tror att tråden handlar om kostlära. Gå och lägg dig nu.
Okej, C-vitamin är alltså inte en del av kosten. Du tjatar om hur modernt folk lider av skörbjugg men vet tydligen inte vad en vitamin är.
Citera
2017-12-16, 22:34
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Okej, C-vitamin är alltså inte en del av kosten. Du tjatar om hur modernt folk lider av skörbjugg men vet tydligen inte vad en vitamin är.

Den här forumdelen handlar om livsstilar - inte kostlära.
Citera
2017-12-16, 22:36
  #30
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Den här forumdelen handlar om livsstilar - inte kostlära.
Kostläran är en grundläggande del i en hälsosam livsstil. Ja, slå gärna upp benämningen ”hälsosam livsstil” så kan jag lova att du får läsa dig till döds av olika kostråd..
Citera
2017-12-16, 22:41
  #31
Medlem
Jag äter c-vitamintillskott! 1 brustablett i vatten varje dag. Oftast äter jag ett stort mål mat om dagen i stället för flera små, oftast en fryspizza eller en stor portion glass framåt kvällen.
Citera
2017-12-16, 22:42
  #32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Fast det är ju just det - bananer innehåller C-vitamin. Man kan vara hur onyttig som helst och fortfarande få i sig tillräckliga mängder. Så hur fan lever skörbjuggarna egentligen?

Elvis hushållerska stekte/friterade ju bananmackorna, och askorbinsyra (C-vitamin) tål inte upphettning vidare bra.

Men om vi återgår till skörbjuggarna, är nog det en väldigt ovanlig sjukdom i i-världen, de flesta tar nog kosttillskott i onödan, skulle jag tro. Antagligen är min veckliga c-vitaminbrustablett helt onödig, men jag tar den ändå för att vara "safe". Överskottet pissar man ju bara ut, om det skulle bli för mycket.. Tror att de med vitaminbrist (C i synnerhet) antagligen aldrig äter frukt eller grönsaker, och endast äter allt tillagat, dvs kokt/stekt/friterat. C-vitaminen försvinner som sagt vid upphettning. Uppenbart tar de heller inga vitaminpiller som kompensation..
Citera
2017-12-16, 23:41
  #33
Medlem
schoolgirlreports avatar
Skräpmat å cola tror jah!
Citera
2017-12-16, 23:54
  #34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Fast det är ju just det - bananer innehåller C-vitamin. Man kan vara hur onyttig som helst och fortfarande få i sig tillräckliga mängder. Så hur fan lever skörbjuggarna egentligen?

I artikeln som Redax länkade till stod det att familjen följde en strikt vegetarisk diet.

I mina fördomsfulla öron låter det som att vegetarianer/veganer möjligtvis lider brist på något mineral eller någon typ av protein, men inte på vitaminer.

Å andra sidan brukar britter ha en jävligt krokig kosthållning och dessa föräldrar såg ut som reguljära lodisar/knäppknoppar utan den där skira spänsten i hyn som vegetarianer brukar ha, så de har kanske fött opp pojken på vetebröd och vita bönor utan tomatsås, eller något ensidigt dom de har odlat själva.

En kvinnlig vän till mig har i sin tur en vän som är kostekonom till yrket, men hon och hennes man är tydligen så upptagna med sina karriärer att deras pojke har fått dåligt blodvärde för att han äter för lite C-vitamin, så det förekommer tydligen i Sverige också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback