Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 18:45
  #1
Medlem
Hej!
Jag pluggar ekonomi och jag vill starta ett investmentbolag. Jag född och bodde utanför Sverige och jag vill hämta kapital till Sverige. Jag har många vänner och släktingar för att de kan skicka kapital till mig och jag kan investera deras kapital plus mina pengar på Stockholm börsen. Om jag börja det ska de investerarna växla och växla varje år tror jag. Men jag har ingen information om hur kan man göra så. Jag tror det är mycket bra för båda sidor bra till Sverige därför att man hämta kapital hitt och bra investering till investerarna. Det går bra att någon hjälpa mig att hur kan man starta och vilket tillstånd ska man ha i början?
Mvh
Citera
2017-12-16, 18:54
  #2
Medlem
PierreTanguys avatar
Du behöver starta ett AB och lösa tillstånd från FI
Citera
2017-12-16, 19:23
  #3
Medlem
Det låter ju mer som du vill starta ett fondkommissionsbolag och vara kapitalförvaltare.

Ett investmentbolag har ju vanligtvis långa horisonter och tydliga idéer med vad de vill med sitt innehav, oftast ganska få positioner. Men med makt.

Ska dina placerare köpa aktier i ditt företag sen eller hur hade du tänkt.
Citera
2017-12-16, 20:14
  #4
Medlem
Jag vet att om man ska starta en fondbolag är mycket dyrt och lång process och det behöver en stort kapital i början.
Jag känner många att ska investera i svenska och globala marknaden men de har inte kunskap om dem.
Jag tänkte att jag kan investera deras pengar på aktier och fonder genom Stockholm börsen.
Jag kan göra investering som en fond men jag vill inte vara så en riktig fond på börsen. Bara en kapitalförvaltare.
Jag kunde inte hitta information på FI.
Citera
2017-12-16, 22:26
  #5
Medlem