Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 16:29
  #1
Medlem
Hej, för ett tag sen skrev jag ett inlägg där jag undrade hur man kan flytta en del program och systemfiler från datorns disk(laptop) till en extern SSD. Bestämde mig dock till sist för att installera om hela Linux Mint på disken. Själva installationen av Linux verkade fungera bra, dock valde jag att lägga boot loader på SSD disken. Mitt problem är att jag inte kan gå in i bios och lägga till boot programmet manuellt eftersom disken inte detekteras så att jag kan välja sökvägen.

Anledningen till att jag inte vill ha boot loadern på datorns disk är för att jag helst inte vill att bios kör programmet om disken inte är ansluten för då kommer bios välja andra alternativet i boot listan som är Windows. Om boot loadern däremot ligger på datorns disk utan att disken är ansluten kommer programmet köras med grub terminal.

Så jag undrar varför jag inte kan komma åt programmet på min disk men däremot på USB-minnet jag använde när jag installerade Linux? Funderar därför på om det kan bero på att bios inte stöder ext4 filsystemet till skillnad från USB minnet som har fat32. Det här känns dock långsökt så därför vill jag inte börja testa mig fram än. Obs. disken är ansluten med USB C så känns inte som att det utgör något problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback