Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-22, 10:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Tänk på att batteribyte p en mid 2012 kan gå upp emot 3500 SEK hos en apple auktoriserad verkstad. Jag hade dock min upp till 1000 laddcyklar innan jag kände att jag var tvungen att byta så hittar du någon med t.ex. 500 cyklar så har den minst 2 år kvar på nacken batterimässigt. Den största skillnaden är nog vikten följt av skärmen.. prestanda not so much.

Nej, du har fel, kolla fakta först...

Batteribyte kostar max 1995kr för Air, flera modeller har lägre pris. Detta är direkt hos Apple, auktoriserade verkstäder kan ta nån hundring till

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service
Citera
2018-01-28, 23:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, du har fel, kolla fakta först...

Batteribyte kostar max 1995kr för Air, flera modeller har lägre pris. Detta är direkt hos Apple, auktoriserade verkstäder kan ta nån hundring till

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service

Javisst, för AIR.. dock inte för mbp 2012 (retina) som har ett krångligare placerat batteri (vilket gör att man måste montera isär hela datorn och byta ut hela toppcase:t. cirka 1900SEK ex moms för själva batteriet ink toppcase, sedan runt en tusenlapp ex moms för arbetskostnad.
Citera
2018-01-29, 00:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Javisst, för AIR.. dock inte för mbp 2012 (retina) som har ett krångligare placerat batteri (vilket gör att man måste montera isär hela datorn och byta ut hela toppcase:t. cirka 1900SEK ex moms för själva batteriet ink toppcase, sedan runt en tusenlapp ex moms för arbetskostnad.
Eftersom han skriver om att de fått uppdateringar av privatpersoner så tror jag det är den sista Macbook Pro med DVD-läsare som TS syftar på. Det är också den sista Macbook Pro som du kan skruva i själv. Att byta ut minne, hårddisk och batteri är inga problem, allt är fastskruvat och inget är limmat som senare Macbook Pro.
Detta är maskinens största fördel och med 16 GB och en 512 SSD så rullar den på ganska bra, så länge du inte tänker att du ska göra några väldigt avancerade videoredigeringsarbeten eller syssla med 3D-grafik, den är nämligen försedd med ett uselt grafikkort, Intel HD Graphics 4000. Photoshop och övriga adobe-program flyter på rätt bra ändå.
Men, och detta är maskinens största nackdel, upplösningen på skärmen är en katastrof, 1280x800 pixlar gör ingen människa glad (Air ligger på 1440 × 900, vilket anses rätt uselt med dagens mått mätt).
Den saknar nyare portar som USB-C, men har ändå stöd för USB 3 och en hel del andra trevliga portar som du kan glömma på nyare maskiner.
Men den är också ungefär lika tjock som två nyare Macbook pro och väger därefter, det är ingen lätt maskin.
Däremot så känns det som en maskin som kommer hålla förevigt, risken är nog större att Apple plockar bort stödet för framtida uppdateringar av operativsystemet innan den säckar ihop.
Citera
2018-01-29, 05:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Javisst, för AIR.. dock inte för mbp 2012 (retina) som har ett krångligare placerat batteri (vilket gör att man måste montera isär hela datorn och byta ut hela toppcase:t. cirka 1900SEK ex moms för själva batteriet ink toppcase, sedan runt en tusenlapp ex moms för arbetskostnad.

Men det står ju för fan i klartext i länken jag gav, som fanns med i ditt citat, att MacBook Pro Retina 13\15-tum kostar 1995kr. Och det är för hela jäkla allt, kontroll före, nytt batteri ink topcase, samt arbete och efterkontroll. Det enda man behöver göra är att lämna datorn till Apple. Skickar man in den så tillkommer frakt på 114kr tur o retur.
Kollade du inte ens i länken....?

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service


11-tums/13-tums MacBook Air. 1 295 kr inkl. moms
13-tums/15-tums MacBook Pro. 1 295 kr inkl. moms
17-tums MacBook Pro. 1 795 kr inkl. moms
12-tums MacBook 1 995 kr inkl. moms
13-tums/15-tums MacBook Pro med Retina-skärm 1 995 kr inkl. moms
Citera
2018-02-25, 13:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikum
Hej,

Nyligen dog min Macbook Air. Som den fattiga student jag är så är det inte aktuellt att köpa en ny Macbook då det är alldeles för dyrt i dagsläget. Jag har därför tittat runt och fått upp ögonen för de äldre Pro-modellerna från mid 2012. Många av dessa har ju fått rejäla uppdateringar av privatpersoner vilket gör att de fortfarande presterar fantastiskt bra. Jag vill dock höra era åsikter kring frågan innan jag eventuellt köper mig något alls.

Allt gott
min funkar fortfarande än idag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback