Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 14:04
  #1
Medlem
Kan någon förklara detta för mig? Datorn använder inte ens 1gb ram men ändå är jag uppe i 13GB? Startar jag om datorn så kan det sjunka till 10gb men det går upp till 15.5gb efter att jag spelat ett tag.

Är det fel på ram minnerna?

https://gyazo.com/a09a2953f80664951ca4f0c6c9996584
Citera
2017-12-16, 14:22
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är minnena trasiga brukar datorn krasha kan även få crc-fel när du packar filer, de där ser inte ut som trasiga filer, de där ser normalt ut.

Vill du testa minnena kan du använda memtest.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-16 kl. 14:25.
Citera
2017-12-16, 15:49
  #3
Medlem
Men hur kan de vara normalt? :P Startar jag om datorn och bara starta spelet direkt så använder jag typ 6-7gb och då flyter det på bra. Men har jag kört en stund och kollade lite youtube videos imellan typ. Då märker jag i spelet att det inte flyter på så bra och då kollar jag ramen och då ligger den på 15gb
Citera
2017-12-16, 18:57
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wall3
Kan någon förklara detta för mig?
Titta på aktivitetshanterarens flik "prestanda" istället, och se vad GRAFEN för minnesanvändning visar, det kan vara helt annat än vad siffrorna anger.
Citera
2017-12-16, 23:12
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Primärminnet på en dator ska helst vara helt fullt. Det är ju det snabbaste minnet.
Varje program du startar reserverar den mängd datautrymme det behöver. När minnet är helt fullt och du startar ett till program så sparas något annat program till hårddisken för att göra plats åt det nya programmet.

Detta görs för att du snabbare ska kunna växla mellan olika program så att de slipper hämtas från den slöa hårddisken varje gång.

De program t.ex som körs i bakgrunden reserverar minne åt sig varje gång du startar datorn och sen körs de programmen då och då och då skulle det slöa ner datorn om de programmen skulle hämtas från hårddisken. Du kan kolla i Aktivitetshanteraren vilka program som Autostartar och kolla om du verkligen behöver köra all. Stäng av de onödiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback