Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-16, 12:02
  #1
Medlem
2big4yous avatar
Vill först säga att är inget som helst problem utan jag är mest nyfiken vad ni tror då jag eller någon annan i familjen har några erfarenheter av "bokstavskombinationer",nu kanske det inte gäller detta men jag har alltid haft en känsla att han är lite speciell, på ett bra sätt.
När man samtalat med hans lärare så är han högre begåvad än vad som är "normalt" för åldern och han är väldigt populär bland andra barn som vill leka med honom överallt,exempelvis så var vi på utlandssemester och han lekte endast någon minut med en annan pojke och dagen efter hade hans pappa spårat upp vårat hotellnummer för att pojken inte kunde sova under natten för han kunde inte glömma min son.
Han är och har alltid varit mycket bestämd av sig,även mot andra vuxna och inte bara mamma och pappa.
Exempelvis så frågade jag honom nyligen vad han skulle bli när han blir stor och han svarade,"Chef, och sen ska jag ge alla sparken"
Han kan inte ta en förlust,då bryter han fullständigt ihop,även om det bara gäller vilken som först till dörren från bilen och när han fått nys på något intressant så tränar han på det tills han klarar det.
Exempelvis var vi i Grekland när han var 4år och där fanns en armgångsställning som var ca:5 lång, han tränade i timtal hela veckan när alla andra barn badade i värmen,men i slutet av veckan så fixade han det.
Han har väldigt svårt att säga förlåt för att inte säga att det är näst intill omöjligt att få ur han det ordet.
Han har även ett grymt minne, han kan komma ihåg vilken som gett honom ett par strumpor i julklapp när han var 3år och alla andra julklappar han fått från släkt och likaså sifferminne.
Det var väl en del sammanfattat i korthet, detta är som sagt inget problem,tvärtom så är de flesta egenskaperna mycket bra tycker jag men är mest nyfiken i fall någon annan har en erfarenhet ha en kombo med dessa egenskaperna?
Citera
2017-12-16, 12:06
  #2
Medlem
En liten psykopat tror jag.
Citera
2017-12-16, 12:07
  #3
Medlem
Sebzors avatar
Att ett barn kan leka med andra barn är bara normalt.

Att vilja bli chef och sparka alla är brist av empati, vilket kan betyda att han har autism. Många so, har autism är väldigt smarta inom vissa områden.
Citera
2017-12-16, 12:14
  #4
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Låter som tidigare nämnt som en psykopat typ narcissistisk/antisocial personlighetsstörning eller liknande.
Citera
2017-12-16, 12:28
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Han lider förmodligen av HÖGIQ. Barn med den bokstavskombinationen beter sig ofta på det sätt du beskriver i miljöer som inte är tillräckligt stimulerande.

Tyvär gör ogärna vården tester för just den här bokstavsdiagnosen så ni får vända er till det privata för att få det bekräftat.

Köp en kub åt grabben och sätt honom framför en dokumentär som ni tror aldrig i helvete skulle intressera ett barn. Det vore min första akutbehandling.

Grattis
Citera
2017-12-16, 12:52
  #6
Medlem
Oj, det där låter precis som mig när jag var barn, bortsett från att jag inte var populär att leka med. Skulle säkert kunna uppfylla nån diagnos bara jag försökte, men vill inte ha nån bokstavskombination stämplad i pannan.
Citera
2017-12-16, 12:53
  #7
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Vill först säga att är inget som helst problem utan jag är mest nyfiken vad ni tror då jag eller någon annan i familjen har några erfarenheter av "bokstavskombinationer",nu kanske det inte gäller detta men jag har alltid haft en känsla att han är lite speciell, på ett bra sätt.
När man samtalat med hans lärare så är han högre begåvad än vad som är "normalt" för åldern och han är väldigt populär bland andra barn som vill leka med honom överallt,exempelvis så var vi på utlandssemester och han lekte endast någon minut med en annan pojke och dagen efter hade hans pappa spårat upp vårat hotellnummer för att pojken inte kunde sova under natten för han kunde inte glömma min son.
Han är och har alltid varit mycket bestämd av sig,även mot andra vuxna och inte bara mamma och pappa.
Exempelvis så frågade jag honom nyligen vad han skulle bli när han blir stor och han svarade,"Chef, och sen ska jag ge alla sparken"
Han kan inte ta en förlust,då bryter han fullständigt ihop,även om det bara gäller vilken som först till dörren från bilen och när han fått nys på något intressant så tränar han på det tills han klarar det.
Exempelvis var vi i Grekland när han var 4år och där fanns en armgångsställning som var ca:5 lång, han tränade i timtal hela veckan när alla andra barn badade i värmen,men i slutet av veckan så fixade han det.
Han har väldigt svårt att säga förlåt för att inte säga att det är näst intill omöjligt att få ur han det ordet.
Han har även ett grymt minne, han kan komma ihåg vilken som gett honom ett par strumpor i julklapp när han var 3år och alla andra julklappar han fått från släkt och likaså sifferminne.
Det var väl en del sammanfattat i korthet, detta är som sagt inget problem,tvärtom så är de flesta egenskaperna mycket bra tycker jag men är mest nyfiken i fall någon annan har en erfarenhet ha en kombo med dessa egenskaperna?
Du kan inte få några bra tips på detta forumet!
Det är bara att gilla läget. Om Einstein fötts i dag skulle han fått flera diagnoser.
Vad som händer så var ett gott föredöme för din son, använd hans energi rätt för du ska inte döda den.
Citera
2017-12-16, 13:02
  #8
Medlem
Låter som i princip alla barn i den åldern jag träffat, inklusive mig själv när jag var liten. 100% normal.
Citera
2017-12-16, 13:24
  #9
Medlem
Låter som om det kommer att bli en intressant driven personlighet i livet. Se upp bara så att ungen inte blir för hård och oempatisk.
Citera
2017-12-16, 13:58
  #10
Medlem
Lite svårt att säga ändå men hurdan man är som barn behöver väl oftast inte betyda något för hur man senare kommer växa upp och sedan bli som vuxen. Han kommer ju formas med åren.


Har du eller hans moder eller andra i släkten akademisk bakgrund? Jag tror grabben besitter redan en högre IQ för sin ålder. Sedan är han ett barn, befriad från Indoktrinering och normer. Att han säger vissa saker som kan framstå omoraliska som att sparka folk ska man nog ta med en nypa salt hehe. Sedan låter det också som att er son har ett naturligt inlagt självförtroende vilket är extremt positivt.


Intressant grabb förövrigt! Så länge han inte ställer till med någon oreda eller skada så kommer saker och ting säkert gå bra för honom så som hans skolgång i snart kommande framtid, den sociala kretsen med polare och framtida flickvänner m.m!
Citera
2017-12-16, 14:48
  #11
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Låter som om det kommer att bli en intressant driven personlighet i livet. Se upp bara så att ungen inte blir för hård och oempatisk.

Ja, det var även en del av min tanke när jag beskrev det som positivt.
Jag driver själv företag så jag vet vad som krävs för att lyckas och jag önskar att jag besatt det där extra drivet, så visst ser jag stor potential i grabben.
Citera
2017-12-16, 15:01
  #12
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Lite svårt att säga ändå men hurdan man är som barn behöver väl oftast inte betyda något för hur man senare kommer växa upp och sedan bli som vuxen. Han kommer ju formas med åren.


Har du eller hans moder eller andra i släkten akademisk bakgrund? Jag tror grabben besitter redan en högre IQ för sin ålder. Sedan är han ett barn, befriad från Indoktrinering och normer. Att han säger vissa saker som kan framstå omoraliska som att sparka folk ska man nog ta med en nypa salt hehe. Sedan låter det också som att er son har ett naturligt inlagt självförtroende vilket är extremt positivt.


Intressant grabb förövrigt! Så länge han inte ställer till med någon oreda eller skada så kommer saker och ting säkert gå bra för honom så som hans skolgång i snart kommande framtid, den sociala kretsen med polare och framtida flickvänner m.m!
Det stämmer det du säger
Och han har extremt bra självförtroende vilket jag tycker är mycket postivit finns dock en liten negativ baksida av detta och det är att han kan aldrig ha fel (enligt honom själv) och gör han något fel och en vuxen höjer rösten så ger han oftast bara tillbaka ett tyst smile och sen fortsätter han med något annat till synes helt oberörd.
På min släktsida finns det akademiker och personer tillbaka som har haft framträdande yrkesroller i statliga myndigheter och andra instutitioner.
Kan väl även tillägga att han har och har haft enormt mycket energi.
Han lärde sig simma rent vid 4,5års ålder och jag minns den dagen vi plockade av stödhjulen så tog vi en cyckeltur på 6km, när det var 1km kvar till hemmet så stannade han, jag frågade om han var trött "Nej" sa han och fortsatte.
När vi kom tog vi febern på honom och den visade på över 40c.
Han hade trampat och trampat utan att klaga på något och han skulle aldrig erkänna att han var trött, inte ens vid 40c feber.
__________________
Senast redigerad av 2big4you 2017-12-16 kl. 15:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback