Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 10:09
  #1
Medlem
mikael_svenssons avatar
Pojken är en mån gammal. Tanken är att spara 1000 kr i mån fram till han är 18.
Tanken skulle även vara att spara i hans eget namn. Dock är det även tänkt lite av en julklapp till föräldrarna, varför det förlorar lite av udden ifall jag behöver be om fullmakt.
Finns det en lösning?

Mina kunskaper vad gäller sparande sträcker sig till att kunna stava till "sparrande"...ni ser ju, inte ens det lyckades. *billig humor när den är som sämst*

Sparform som skulle passa bäst utav dessa? https://www.nordnet.se/tjanster/kont...till-barn.html
Ha i beaktning att jag är amatör.
Citera
2017-12-16, 10:23
  #2
Medlem
Är det du som är förälder?
Citera
2017-12-16, 10:24
  #3
Medlem
mikael_svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det du som är förälder?
Nej, har fått första barnbarnet.
Citera
2017-12-16, 10:52
  #4
Medlem
Varför spara i barnets namn? Vad är det du vill uppnå?

Litar du inte på ditt barn eller hans respektive?
Citera
2017-12-16, 11:30
  #5
Medlem
Fantastisk gåva! Jag skulle rekommendera att ringa Nordnets kundtjänst och få hjälp av dem, de är ofta förvånansvärt kompetenta och lär kunna hjälpa dig välja det alternativ som passar dig bäst. Såvitt jag vet så handlar det mest om när du vill att barnet ska kunna tillgodogöra sig kontot och huruvida du vill kunna ångra din gåva osv.

En spontan tanke är vad du vill göra om du får ett till barnbarn?
Citera
2017-12-16, 12:18
  #6
Medlem
Finns en del nackdelar om man sparar i ett barns namn som man skall tänka på.

Du ger helt enkelt kontrollen till barnet helt och hållet. När ungen fyller 18 får den göra precis vad fan den vill med pengarna. Vill den knarka upp allt kan du inte hindra det.

Finns övriga nackdelar om man som förälder sparar till sitt barn. Men nu var ju den en annan släkting så då är det egentligen den övre man skall tänka på.