Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 10:09
  #1
Medlem
mikael_svenssons avatar
Pojken är en mån gammal. Tanken är att spara 1000 kr i mån fram till han är 18.
Tanken skulle även vara att spara i hans eget namn. Dock är det även tänkt lite av en julklapp till föräldrarna, varför det förlorar lite av udden ifall jag behöver be om fullmakt.
Finns det en lösning?

Mina kunskaper vad gäller sparande sträcker sig till att kunna stava till "sparrande"...ni ser ju, inte ens det lyckades. *billig humor när den är som sämst*

Sparform som skulle passa bäst utav dessa? https://www.nordnet.se/tjanster/kont...till-barn.html
Ha i beaktning att jag är amatör.
Citera
2017-12-16, 10:23
  #2
Medlem
Är det du som är förälder?
Citera
2017-12-16, 10:24
  #3
Medlem
mikael_svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det du som är förälder?
Nej, har fått första barnbarnet.
Citera
2017-12-16, 10:52
  #4
Medlem
Varför spara i barnets namn? Vad är det du vill uppnå?

Litar du inte på ditt barn eller hans respektive?
Citera
2017-12-16, 11:30
  #5
Medlem
Fantastisk gåva! Jag skulle rekommendera att ringa Nordnets kundtjänst och få hjälp av dem, de är ofta förvånansvärt kompetenta och lär kunna hjälpa dig välja det alternativ som passar dig bäst. Såvitt jag vet så handlar det mest om när du vill att barnet ska kunna tillgodogöra sig kontot och huruvida du vill kunna ångra din gåva osv.

En spontan tanke är vad du vill göra om du får ett till barnbarn?
Citera
2017-12-16, 12:18
  #6
Medlem
Finns en del nackdelar om man sparar i ett barns namn som man skall tänka på.

Du ger helt enkelt kontrollen till barnet helt och hållet. När ungen fyller 18 får den göra precis vad fan den vill med pengarna. Vill den knarka upp allt kan du inte hindra det.

Finns övriga nackdelar om man som förälder sparar till sitt barn. Men nu var ju den en annan släkting så då är det egentligen den övre man skall tänka på.

Själv gör jag följande med mina ungar. De större fondsummorna har jag på ISK konton som är kopplade till mig själv. Dessa får de inte veta om, utan den dagen de är gamla nog och behöver en större summa tar vi av dessa.

Sen finns det mindre fonder som de vet om. Dels kan man ta av dessa vid vissa privata inköp upp till att de fyller 18. När de är 18 får de göra vad de vill med pengarna även om jag kommer säga vad jag tycker de borde göra.
Citera
2017-12-16, 12:24
  #7
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Varför spara i barnets namn? Vad är det du vill uppnå?

Litar du inte på ditt barn eller hans respektive?

Det handlar väl inte om att lita på någon eller inte.

Hade du inte hellre fått reda på att du har ett stort sparkonto som din Farfar/Morfar sparat ihop till dig under 18 år, på din 18års dag? Snarare än att dina föräldrar är involverade och ska ha kontroll på kontot åt dig?

Jag ser många nackdelar. Exempelvis att föräldrarna ska lägga sig i vad du använder pengarna till osv, när det är en sak mellan dig och personen som faktiskt investerat det åt dig.
Citera
2017-12-16, 13:17
  #8
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael_svensson
Pojken är en mån gammal. Tanken är att spara 1000 kr i mån fram till han är 18.
Tanken skulle även vara att spara i hans eget namn. Dock är det även tänkt lite av en julklapp till föräldrarna, varför det förlorar lite av udden ifall jag behöver be om fullmakt.
Finns det en lösning?
Kan du berätta vilka fördelar du ser i att skicka pengarna till ett barnbarn som inte ska ha dem sen? Jag kan nämligen bara se nackdelar med det och är förbryllad över att du ens frågar.
Citera
2017-12-16, 14:41
  #9
Medlem
Det du kan göra är att öppna en kapitalförsäkring i ditt namn som du vid 18-årsdagen överlåter till ditt barnbarn. ISK kan ej överlåtas, utan då får du helt enkelt göra uttag och ge en klumpsumma.

Att spara i barnets namn har fler nackdelar än fördelar. Inte för att man vill vara negativ, men du har ingen aning hur ekonomiskt ansvarsfull barnet är vid 18 års ålder. Du kanske inte vill att detta sparande går till en eller flera resor där stora delar sups upp utan tanken är kanske till bostad eller bil?

För min del sparar jag till dottern i ett ISK i mitt namn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback