Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-17, 20:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns många bra böcker som har översatts till svenska.
Bara för att du inte hittar de på Adlibris Bästsäljarlistor så betyder det ju inte att det aldrig har hänt ...


Jag ska iaf ge dig en rekommendation.
Det är kanske en av de mest läsvärda böcker jag lagt vantarna på - någonsin.
Och det hade varit precis en sådan bok som hade hamnat i den där berömda listan över böcker man ska ta med sig till den öde ön ...

Boken heter iaf:
"Från det Heliga berget."

Författaren William Dalrymple.
Dalrymple är en brittisk historiker och mellanösternkännare och författare.
Han skriver ofta imiterade böcker om antingen platsers historia (med nutid och historia paketerat på ett Perfekt sätt. Eller "historiska reseskildringar", där han helt enkelt reser i samma fotspår som någon historisk resenär gjort, och sen berättar om sin "reenactment" med enastående anekdoter från både det nutida han upplever, liksom varje plats mest fantastiska - och udda - historiska skeenden och gestalter.

"Från det Heliga berget" följer fotspåren av två resenärer från 500-talet som fotvandrade från norra Grekland (Mount Athos) längst med östra Medelhavets kustländer ända bort till Alexandria.

En fantastisk resa på alla de sätt, och författaren lyckas levandegöra hela detta områdets historia från "alla tider" fram till "nutid."
Den är rolig, den är spännande, den är Djup den är tänkvärd, den är Bildande och den är inspirerande.
Ja, den är helt enkelt "så mycket."
När man läser den förstår man hur Lite man själv vet ...

Och man blir faktiskt klokare bara av att ha läst den.

Det är en bok man kan läsa med regelbundna intervaller utan att den någon gång ska riskera att bli tråkig. SÅ späckad med intressanta "saker & ting" är den helt enkelt.



Ja, du Måste helt enkelt läsa den.
Du hittar den enklast - och billigast - på antikvariat på internet.
Och ja, det finns mycket i den av det du säker.
Det finns så mycket mer än vad man kan misstänka faktiskt.


Tack för tipset! Har beställt den.

Sa aldrig något om Adlibris bästsäljarlista. Har aldrig köpt böcker efter någon topplista eftersom böckerna jag är ute efter hittas i stort sett aldrig i topplistorna. Har i många år letat upp böcker inom de kategorierna jag listat och sett att de absolut bästa, övervägande majoritet, är inte översatta på svenska. Vilket man kan förstå då det inte är lönsamt pga den lilla befolkningsmängden, och speciellt pga den minimala andel människor som faktiskt läser dessa böcker.
Citera
2017-12-17, 21:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Har i många år letat upp böcker inom de kategorierna jag listat

Har du läst Liv 3.0: att vara människa i den artificiella intelligensens tid och Vårt matematiska universum av Max Tegmark?
Citera
2017-12-17, 21:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Har du läst Liv 3.0: att vara människa i den artificiella intelligensens tid och Vårt matematiska universum av Max Tegmark?

Vårt matematiska universum har jag någonstans här hemma. Inte hunnit läsa den än. Vad tycker du om Max Tegmarks böcker?

Liv 3.0 ska jag beställa, verkar vara ny. Mycket bra förslag, tack!
Citera
2017-12-17, 23:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Vad tycker du om Max Tegmarks böcker?

Jag tycker att de är intressanta och läsvärda. Och om du beklagar dig(?) över

Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
den minimala andel människor som faktiskt läser dessa böcker

så bör du ju än mer stötta dem som skriver "dessa böcker". En fysiker från Bromma i världsklass och med våghalsiga tankar ("Mad Max") om universum och medvetandet är ju hur coolt som helst!
Citera
2018-01-04, 02:34
  #17
Medlem
Intressesmurfens avatar
Hans Roslings senaste bok.
Katarina Wennstams böcker om samhällets syn på våldtäkter, våldtagna, våldtäktsmän etc:
Flickan och Skulden
En riktig Våldtäktsman
Flickan och skammen

Allt av Torey Hayden. Handlar mycket om barns psyke. Sanna berättelser.

https://www.akademibokhandeln.se/bok...9789127107120/

Alla böcker i Pojken som kallades Det av Dave Pelzer
https://www.akademibokhandeln.se/bok...9789174295252/


Lycka till
Citera
2018-01-08, 12:40
  #18
Medlem
Jag rekommenderar Lasermannen om du är samhällsintresserad. Också Katarina Wennstam som någon annan tipsade om.
__________________
Senast redigerad av Katelijne 2018-01-08 kl. 12:43.
Citera
2018-06-21, 15:31
  #19
Medlem
OneSmallVoices avatar
Har trådstartaren läst någon av de böcker som rekommenderats i tråden?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback