Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-08, 08:59
  #13
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelsta
Är du själv rom?

Om ja, hur känns det när andra kallar dig zigenare?

Om nej, varför anser du att den korrekta benämningen är "romer"?

Här finns ett gammalt klipp från 1963 i SVT:s arkiv vari Katarina Taikon talar om zigenar, men rubriken har satts till "Katarina Taikon om romska barns utsatthet.

http://svtplay.se/v/1393073/katarina...arns_utsatthet

Nu finns förklaringar här i och med att klippet är så pass gammalt, men det blir ändå en märklig diskrepans.

Helt utraderad är emellertid inte den zigenska kopplingen:

http://www.romadelegationen.se/extra...show&navid=116
Citera
2016-09-24, 20:23
  #14
Medlem
Dragonflashs avatar
Tror för det första inte att zigenare eller "tattare" är så mycket märkvärdigare än vi svenskar och en romsk kultur som anspeglar på att resa är inget nytt men dessvärre vanligare än man tror. Det gör märkvärdig skillnad att anta dessa för verkligen utsatta för sin egen kultur. Tror inte att de är särskilt vänligt sinnade trots allt!
Citera
2016-11-10, 18:04
  #15
Medlem
så imponerad man blir av er som kan så mycket om mit folk, fast från vem fick ni allt detta kunskap minna väner ? Från romer som ni trefat ute någonstans och så dömer ni alla 20 miljoner romer som fins ute i världen han hade fåglar hemma så sa han att alla romer tycker om fåglar , vilken inteligens du har som trode på det, tycker alla svenskar om system bolaget , själv dömmer jag inte och tror ej att alla svenskar tycker om system bolaget. Låt mig förklarar till alla er som undrar varför visa romer tror att de är zigenare och kalar sig själva för zigenare.Själv är jag stolt rom och tallar romani, för det andra jag bor inte i husvagn , har inga fåglar hema men däremot jag har en sofa en tv , sofbord vardags rums bord och stolar , jag har ett kök i köket har jag talrikar skädar gaflar och allt man behöver för att laga mat sen har jag ett kylskap och in fins det mat Som jag har KÖPT på ica och inte snöde som ni flästa kommer att döma mig sen har jag min fru och två barn som går varje dag till skola och är godkända på alla ämne , min fru jobar och jag med vi köppte hus på avbetalning och betalar likadant ränta som alla ni andra , på onsdagar kolar jag på champions lig och njuter av fotbolen som ni ser så fins det ingen skilnad mellan min och och erat liv men , tänk om ni hade dömt alla romer efter mit liv va hur skulle det låta mina inteligenta väner. Bänemnigen zigenare betyder ju något på någons språk men det betyder inte att det ordet presenterar folk på 20 milioner , varför visa romer kalar sig zigenare och tror att de är zigenare , ja man känner till om varan historia vi har ingen eget land och vi står alltid sista i kön i varje land för att få kunskap och blir civilizerade det är så enkelt med de som kalar sig för zigenare , de vet inte vilket land de kommer ifrån , de kan ingenting om sit land , de kan ingenting om sit språk och det är alltdi de ni söker ner ni vill presenterar oss så vissa ni det fina bilden avv oss som är civilzerade och läver helt normalt, varför blir vi arga när ni kalar oss zigenare , jag blir inte arg när någon kalar mig det men jag är inte överens med han att jag är zigenare fins inga som helst bevis att jag är zigenare , jag är rom och pratar romani det fins literatura bevis för det , samtidigt är jag överens med de flesta här att ordet zigenare har utväklats i negativt riktning på grund av mit folks förflutet varje gång man kalar någon zigenare så tror man att man är bätre än de och förolempar andra , det är ett nedsätande ord det är jag överens med er . och för det sista är jag mycket besviken på er svenska som talar svenska ( kom ihåg denna term)jag är en stolt rom föd i titos jugoslavien , det är så synd ner man ser på de svenska romer så mycket de har lidit och vilket liv de lever ni kunde ha tagit hand om alla möjliga i hela världen men ni tåg inte hand om era romer som har levt i sverige i flera 100 år så tråkigt , men vi är på väg att blir bätre vist är ddt svårt att stå utt med alla fördomar av er men vi kommer .
Citera
2022-08-06, 13:02
  #16
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikis
men vi är på väg att blir bätre vist är ddt svårt att stå utt med alla fördomar av er men vi kommer .

Ja, ni visar verkligen att ni är på väg att bli bättre.
(FB) Två personer påkörda, en avliden, Hisingen Göteborg 2022-07-30 *SAMMANFATTNING FINNS*

Jag kommer aldrig förstå mig på lyckade/skötsamma/civiliserade/assimilerade människor som envisas med att ta det egna folkets skit i försvar. Jag är den förste att skjuta ned och hänga ut svenskar som inte uppför sig, inte en chans att jag kommer ta dem i försvar. Inte heller skulle jag försöka förneka de negativa drag som är typiska för svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback