Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 22:32
  #1
Medlem
CIA-Agents avatar
Jag kan inte mycket om nätverk o sånt, så ni behöver inte dumförklara mig...

Men jag har 2 datorer, en Linux o en Windows. I Linux-datorn så har jag delat ut en mapp o gett fullständiga läs- o skriv-rättigheter, så det blir smidigt att föra över filer mellan datorerna. Från Windows-datorn går det utmärkt att lägga filer i den. Men jag har lite problem med att göra samma sak på Windows-datorn. Om jag delar en mapp, samt har jag gjort någon nätverksinställning, så hittas den i alla fall från Linux-datorn, men man måste logga in. Men vilket användarnamn o lösenord ska man använda då?

Sen undrar jag helt enkelt om grannarna kan se mina utdelade mappar? Eller går de via min trådlösa router? Sånt här vet inte jag, jag sitter bara o experimenterar med det är...
Citera
2017-12-15, 22:58
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Användarnamn och lösen brukar som standard vara inloggningen till den datorn där mapparna ligger.

Om grannarna är inne på ditt nätverk ser de utdelade mappar. Har du gett dem access till ditt nät?
Citera
2017-12-16, 00:43
  #3
Medlem
CIA-Agents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Användarnamn och lösen brukar som standard vara inloggningen till den datorn där mapparna ligger.

Om grannarna är inne på ditt nätverk ser de utdelade mappar. Har du gett dem access till ditt nät?
Ok, tack!

Nä, naturligtvis har de inte tillgång till mitt nät, alltså Internetuppkopplingen o lösenordet, om de inte är hackers.
Citera
2017-12-16, 01:19
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Passa dig!
Jag kunde komma in på flera grannars datorer. Inte via WiFi dock, utan enbart när jag kopplade in kabeln.
En tjej hade nakenfilmer på sig själv. De snodde jag.
Citera
2017-12-16, 05:48
  #5
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Jag kan inte mycket om nätverk o sånt, så ni behöver inte dumförklara mig...

Men jag har 2 datorer, en Linux o en Windows. I Linux-datorn så har jag delat ut en mapp o gett fullständiga läs- o skriv-rättigheter, så det blir smidigt att föra över filer mellan datorerna. Från Windows-datorn går det utmärkt att lägga filer i den. Men jag har lite problem med att göra samma sak på Windows-datorn. Om jag delar en mapp, samt har jag gjort någon nätverksinställning, så hittas den i alla fall från Linux-datorn, men man måste logga in. Men vilket användarnamn o lösenord ska man använda då?

Sen undrar jag helt enkelt om grannarna kan se mina utdelade mappar? Eller går de via min trådlösa router? Sånt här vet inte jag, jag sitter bara o experimenterar med det är...

Det går inte att svara på enbart utifrån den info du ger. Normalt sett inte.
Citera
2017-12-16, 10:43
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Jag kan inte mycket om nätverk o sånt, så ni behöver inte dumförklara mig...

Men jag har 2 datorer, en Linux o en Windows. I Linux-datorn så har jag delat ut en mapp o gett fullständiga läs- o skriv-rättigheter, så det blir smidigt att föra över filer mellan datorerna. Från Windows-datorn går det utmärkt att lägga filer i den. Men jag har lite problem med att göra samma sak på Windows-datorn. Om jag delar en mapp, samt har jag gjort någon nätverksinställning, så hittas den i alla fall från Linux-datorn, men man måste logga in. Men vilket användarnamn o lösenord ska man använda då?

Sen undrar jag helt enkelt om grannarna kan se mina utdelade mappar? Eller går de via min trådlösa router? Sånt här vet inte jag, jag sitter bara o experimenterar med det är...

Det där med lösen är ett litet h..e sen Windows började med hemgrupp. Det är det lösenordet du ska använda men det glömde du säkert att anteckna när du satte upp nätet. Det enklaste är att använda programmet Teamviewer på båda datorerna och överföra filer mellan datorerna.

Alternativet är att ta bort inloggningen.

Högerklicka på nätverkssymbolen på listen och välj "Öppna nätverksinställningar". Sen klickar du på Delningsalternativ och väljer bort inloggning.
Citera
2017-12-16, 15:21
  #7
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Sen undrar jag helt enkelt om grannarna kan se mina utdelade mappar? Eller går de via min trådlösa router? Sånt här vet inte jag, jag sitter bara o experimenterar med det är...

Förr i tiden så var detta vanligt, men ny teknik har hjälpt till att förhindra detta. Din operatör måste naturligtvis göra nödvändig konfiguration för att förhindra att grannar kommer in på ditt nätverk. Har du en bredbandsrouter så är du naturligtvis skyddad från sådant.
Citera
2021-02-10, 17:48
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Om jag delar ut en mapp i mitt nätverk, kan grannarna se den då?

Jag är inte så haj på det här, men jag håller på att fylla min studiedator med material från min huvuddator. Om jag delar ut en mapp via Samba (har Linux Mint 20.0 på båda datorerna) för att kopiera innehållet, kan t.ex grannarna eller spaningsbussen utanför då enkelt också se den mappen? Eller är den bara utdelad inom mitt nätverk, alltså via min router?
Citera
2021-02-10, 17:56
  #9
Avstängd
MaxVSydows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag är inte så haj på det här, men jag håller på att fylla min studiedator med material från min huvuddator. Om jag delar ut en mapp via Samba (har Linux Mint 20.0 på båda datorerna) för att kopiera innehållet, kan t.ex grannarna eller spaningsbussen utanför då enkelt också se den mappen? Eller är den bara utdelad inom mitt nätverk, alltså via min router?
SAMBA är väl om du ska dela ifrån unix till en windowsburk? Varför använder du det?
Rent spontant utan att vara kunnig så nej, skulle verkligen OS-tillverkarna inte ha tänkt på det???

Går säkert att de kan se, det finns ju risker med dela absolut rent teoretiskt. Man har hört att folk hackat sig in via typ en kaffekokare som kopplat till ett nätverk där användaren kommer åt kaffekokaren med en app så visst kan man ta den vägen.
__________________
Senast redigerad av MaxVSydow 2021-02-10 kl. 17:59.
Citera
2021-02-10, 17:58
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ämnet har varit uppe innan.

(FB) Kan grannarna se mina delade mappar?
Tack, missade den...

Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
SAMBA är väl om du ska dela ifrån unix till en windowsburk? Varför använder du det?
Det stod att man måste installera Samba för att kunna dela ut mappar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback