2018-12-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Tycker att man tar såna diskussioner där de hör hemma.
Dvs i politikdelen eller i&i av forumet.
Inte i en tråd där ett enskilt fall diskuteras.

Jo för att för mig är det helt uppenbart att PA varit den som har utsett Magnus till måltavla till att börja med och sedan först försökt få Tobias att begå mordet, och när han stack fått F (tillsammans med etcheverry) att göra det.
Sen filmades det för att F skulle få det på sig om de knasade på (förmodligen) PAs uppmaning.

Felix straff är för lågt och han hade kunnat förhindra mordet genom att larma polisen flera gånger men valde att inte göra det.
Det är alltså brottslig handling att inte anmäla ett grovt brott man vet ska ske. Tex mord.

Källa: https://www.lawline.se/answers/skyld...ripa-vid-brott

Peter Ahlberg (idioten) borde ha blivit åtalad för stämpling till mord. Nåt sjukare har jag aldrig läst.

F hade alla möjligheter i världen att bara skita i det och istället hugga I i huvet och åka därifrån.

Det finns ju en anledning till att ingen hade telefon med fungerande positionering.
Planerat och genomfört in i minsta detalj.
Citera
2018-12-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Märkligt av Aftonbladet; nu har de låst artikeln som för en timme sedan var "publik". Vad jag fick med mig var de två morddömda 22 och 20 idag - den ene var väl 19 vid mordtillfället då antar jag.

Åldersrabatt kan väl vara rimligt vid en viss typ av brott - men vid mord/dråp skall allt annat än rabatter delas ut. Jag tänker bara på vreden och den förtvivlan som de anhöriga känner växelvis. Dessa domar var ju en jäkla julklapp att få. Usch.

Tanken med ungdomsrabatten (och den kan man tycka vad man vill om, den är ju under utredning nu t ex) är ju att man skall döma till kortare/lindrigare straff då en yngre person inte har en fullt utvecklad hjärna/frontallob och helt enkelt saknar konsekvenstänk och mognad. Detta är ju applicerbart på alla typer av brott; Man är ju lik "ung och oförståndig" vare sig man gör en fortkörning, stöld, misshandel, våldtäkt, dråp eller mord. Så antingen måste man ha ungdomsrabatt på ALLA sorters brott eller INGA sorters. Man kan liksom inte välja ut bara Mord och Dråp...
Citera
2018-12-21, 14:33
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tanken med ungdomsrabatten (och den kan man tycka vad man vill om, den är ju under utredning nu t ex) är ju att man skall döma till kortare/lindrigare straff då en yngre person inte har en fullt utvecklad hjärna/frontallob och helt enkelt saknar konsekvenstänk och mognad. Detta är ju applicerbart på alla typer av brott; Man är ju lik "ung och oförståndig" vare sig man gör en fortkörning, stöld, misshandel, våldtäkt, dråp eller mord. Så antingen måste man ha ungdomsrabatt på ALLA sorters brott eller INGA sorters. Man kan liksom inte välja ut bara Mord och Dråp...

Ungdomsrabatt handlar också om skadan som straffet gör. Att vara inspärrad mellan säg 17-21 års ålder gör betydligt större skada än säg 30-34 eftersom genomsnittspersonen genomgår långt mycket mer under de tidiga åren i livet. Det blir alltså långt mycket svårare att komma tillbaka och skaffa sig ett normalt liv för den som varit inspärrad under lång tid i ungdomen än en person som varit inspärrad under några år i medelåldern.
Citera
2018-12-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Ungdomsrabatt handlar också om skadan som straffet gör. Att vara inspärrad mellan säg 17-21 års ålder gör betydligt större skada än säg 30-34 eftersom genomsnittspersonen genomgår långt mycket mer under de tidiga åren i livet. Det blir alltså långt mycket svårare att komma tillbaka och skaffa sig ett normalt liv för den som varit inspärrad under lång tid i ungdomen än en person som varit inspärrad under några år i medelåldern.

Glöm inte bort att förövarna i det här fallet får ett TIDSBEGRÄNSAT STRAFF med möjlighet att komma ut tidigare. Anhöriga och vänner får ett LIVSTIDSSTRAFF fast de inte har gjort sig skyldiga till NÅGOT BROTT. Är man i det här åldersspannet som dessa förövare är, så ÄR MAN fullt medveten om VAD man gör. Alla 5 personerna har haft möjlighet att sätta stopp för det som sedan skedde. INGEN av dessa personer har ens försökt att lyfta ett finger trots att de alla var medvetna och haft flera möjligheter (enligt FUP) att sätta stopp för det som sedan skedde med Magnus.

Ang skadan som du hänvisar till, man är straffmyndig vid 15-års ålder, det borde innebära att man i grund och botten VET VAD SOM ÄR RÄTT OCH FEL och inte bara gå på det som känns "häftigt". Kan du utföra så pass grova brott i så unga år, så kan du baske mig ta straffet för det också. Stå för det man har gjort. Ang denna dom så anser jag att straffen är helt åt helsike för låg föra alla 5, framförallt för DE som har ANDRA brott inbakade som inte har med Magnus att göra.
Citera
2018-12-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSeeker2018
Glöm inte bort att förövarna i det här fallet får ett TIDSBEGRÄNSAT STRAFF med möjlighet att komma ut tidigare. Anhöriga och vänner får ett LIVSTIDSSTRAFF fast de inte har gjort sig skyldiga till NÅGOT BROTT. Är man i det här åldersspannet som dessa förövare är, så ÄR MAN fullt medveten om VAD man gör. Alla 5 personerna har haft möjlighet att sätta stopp för det som sedan skedde. INGEN av dessa personer har ens försökt att lyfta ett finger trots att de alla var medvetna och haft flera möjligheter (enligt FUP) att sätta stopp för det som sedan skedde med Magnus.

Ang skadan som du hänvisar till, man är straffmyndig vid 15-års ålder, det borde innebära att man i grund och botten VET VAD SOM ÄR RÄTT OCH FEL och inte bara gå på det som känns "häftigt". Kan du utföra så pass grova brott i så unga år, så kan du baske mig ta straffet för det också. Stå för det man har gjort. Ang denna dom så anser jag att straffen är helt åt helsike för låg föra alla 5, framförallt för DE som har ANDRA brott inbakade som inte har med Magnus att göra.

Att de anhöriga får ett "livstidsstraff" ja det stämmer ju självklart. Det har varit , är och kommer alltid vara ett livslångt lidande för dom, inget snack om saken!! Men straffsatserna som finns har utformats efter SAMTLIGAS intressen och inte bara efter de anhörigas. Dvs förutom att straffet/straffets längd skall vara en upprättelse för de anhöriga så skall det vara ett kännbart straff för gärningsmannen, det skall vara avskräckande för andra, det skall vara en relevant tid så den dömda kan rehabiliteras och vårdas, det skall vara en relevant tid så att den dömda kan komma tillbaks till samhället och "göra rätt för sig igen", det får inte vara för dyrt samhällsekonomiskt osv. Just därför finns det inga "perfekta straff", i synnerhet inte för de anhöriga.

Nej, precis som du säger har förövarna inte lyft ett finger för att rädda offret. Men så har ju också rätten bedömt att F*lix till viss del varit under sådant hot/tvång så att han inte kunnat "lyfta ett finger". Just därför har hans straff satts ned till 10 års fängelse. Det kan man naturligtvis tycka vad man vill om - Och jag lovar att Hovrätten (och kanske tom HD!!) kommer att stöta och blöta denna fråga fram och tillbaks. Du får heller inte glömma att åklagaren inte yrkat på ETT ENDA livstidsstraff. Detta sammantaget är det inte så konstigt att något/några livstidstraff inte dömts ut. Du får heller inte glömma att åklagaren "bara" hävdat att två personer gjort sig skyldiga till mord. De andra har ju haft rubriceringar som Grov misshandel och Skyddande av brottsling, som i sammanhanget inte ger så långa straff. Därför är det heller inte så konstigt att dom andra inte fick några mastodont-straff.

I övrigt har jag under flera veckor diskuterat åldersgränser och "ungdomsrabatter" i tråden om "Mordet på Gica i Huskvarna" med en person som kan ungefär lika lite som dig, så pallar inte att gå in i den diskussionen igen! Men kan iallafall säga att hjärnan inte är färdigutvecklad föräns man blivit 23-25 år. Så det där resonemanget om 15-åringen som har alla möjligheter att bedöma rätt-och-fel, konsekvenser av sitt handlande, empati, impulsivitet etc. stämmer inte alls.
Senast redigerad av Haaaaag 2018-12-21 kl. 20:14.
Citera
2018-12-22, 02:03
Avstängd
Inspirit81s avatar
jag tycker skadeståndet på 29000kr är det mest anmärkningsvärda..kostar det ej mer ha igäl någon i sverige????...fördtår ju om folk gör det isf det är ju knappt en månadslön
Citera
2018-12-22, 10:50
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
jag tycker skadeståndet på 29000kr är det mest anmärkningsvärda..kostar det ej mer ha igäl någon i sverige????...fördtår ju om folk gör det isf det är ju knappt en månadslön
Håller jag verkligen med dig om.
Det ytterst lilla beloppet modern till Magnus får är anmärkningsvärt ju.
3 dömda delar dessutom betalning av beloppen.
Och ingen av dem är väl värda något att tala om så det blir väl att de själva inte kan betala ändå.
Fyfan.
Citera
2018-12-23, 13:49
Medlem
Roligt att se så många stollar samlas i en och samma tråd! Finns det någon här som hittar logiken i att två vänner vaknar och den ene slår ihjäl den andre 12-isch timmar senare? Att trots alla ”uppenbara möjligheter” att fly eller larma inte gör det? Är det för att han under dagens gång kommer på att ”fan, shit, det är är ju världens skönaste idé! Klart jag måste klippa min polare, ju grövre desto bättre”? Hur kommer sig allt detta? Klart man kan se det så där från sidan och i efterhand och tänka att så skulle ju inte jag ha gjort. Kan det möjligtvis vara så att t o m F sitter med samma tankar? Nej, troligtvis inte va. Klart han kom på att här har jag min chans att slippa min städvecka! Tjoho!
Nötter.
Bra krönika om fallet i fredagens Kristianstadbladet av advokat Viktor Banke.
https://minfil.com/Y7pc4fo0b1/153CFC...95D4F43BA_jpeg
Citera
2018-12-24, 03:13
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det ska inte tolkas såsom att ett liv är värt den summan. Det är egentligen de drabbades ekonomiska förlust man avser att värdera Deras lidande och mänskliga förlust har inte med den summan att göra.
Citera
2018-12-26, 11:58
Medlem
Citat:
Det är ju bara för misshandeln och rånet. Magnus föräldrar ska få 60k var av F och Malan, samt ränta på det.
Detta kanske inte är så viktigt, men vem ska betala lånen som de tvingade Magnus att ta som de sedan köpte klockor mm för? Stryks lånet, hamnar bördan på dösboet, eller kan man hoppas på att förövarna belastas med dessa lån?
Citera
2018-12-28, 18:34
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollerballe
Det är ju bara för misshandeln och rånet. Magnus föräldrar ska få 60k var av F och Malan, samt ränta på det.
Detta kanske inte är så viktigt, men vem ska betala lånen som de tvingade Magnus att ta som de sedan köpte klockor mm för? Stryks lånet, hamnar bördan på dösboet, eller kan man hoppas på att förövarna belastas med dessa lån?

jag förstår hur du menar men ser inget om det skadeståndet i domen kan ha fel men uppfattar det så...jadu lånet borde ju givetvis ingå där med
Citera
2018-12-28, 18:51
Medlem
Någon som har fup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här